Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Maintenance of Electric and Hybrid Vehicles
    37-46
    Megtekintések száma:
    447

    An electric car is a vehicle powered by one or more electric engines, utilizing energy stored within batteries that are rechargeable. The first register of a usable electrical vehicle dates from 1880s. A hybrid vehicle incorporates two or more different power types, including, e.g., gasoline engines and electric motor. The goal in this work is to present the overall overview of the structure of the electric, hybrid and electric-hybrid vehicles, advantages and disadvantages of these types, the main points to focus when maintaining these and the challenges involved in its production and maintenance.

  • Elektromos autók fogyasztói megítélése Magyarországon – elméleti megfontolások és egy kérdőíves felmérés eredményei
    1-23
    Megtekintések száma:
    320

    Az autóiparban és a fogyasztók között egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az elektromos autók; részben azok környezetkímélő jellemzőinek eredményeként. A tanulmány célja, hogy összehasonlítsa az elektromos és a hagyományos (belsőégésű) motor legfőbb jellemzőit a környezetvédelem kontextusában. A tanulmány első felében az elektromos és a hagyományos meghajtású autók életútját mutatjuk be 7 szakaszra lebontva, ahol összehasonlítjuk egy belsőégésű motorral szerelt és egy elektromos motorral szerelt gépjármű környezetszennyezési adatait. Rámutatunk, hogy bár az elektromos autó üzemeltetése során nem szennyezi a környezetet lokálisan, az üzemeltetéshez szükséges akkumulátorok legyártása, azok töltése és megsemmisítése további kérdéseket vet fel a környezetszennyezéssel kapcsolatban. A második részben saját kérdőíves kutatásunk alapján vizsgáljuk a válaszadók hozzáállását az elektromos autókhoz. A kérdőíves adatok alapján elmondható, hogy a fogyasztók továbbra is drágának tartják az elektromos autókat és tisztában vannak vele, hogy az elektromos autók kis mértékben orvosolnak egyes környezetszennyezési kérdéseket.

  • The Impact of Electrical Vehicles on Sustainability: Jordan as a Case Study
    393-403
    Megtekintések száma:
    173

    The Global concern is moving toward making a revolution in favor of exploitation of renewable energy in order to improve environment conditions, limit emissions and minimizes consumption of non-renewable resources within the planet. In this context, it is necessary to focus on the transport sector as it contributes of at least 30% of the total primary energy consumption. Therefore, a set of rules must be developed to maintain economic, environmental and social sustainability to address the problems so as not to increase their severity and these cannot be done unless there are joint measures and regulations from governments, companies, manufacturers and users. Unfortunately, the Jordanian transport system mostly depend on the individual transport which supported by cars, and that because of the weak role played by the public transport sector, especially at the capital, Amman. Buying hybrid cars (internal combustion engine + electric motor) and Electrical Vehicles (EV), in the past few years in Jordan is increasing, which is compatible with the global trend to use Electrical Vehicles (EV) instead of Internal Combustion Engine vehicles (ICE) powered by fossil fuels, this issue will have a direct and indirect impact on gas stations companies, also it will have direct impact on labor sector and the current car industry since electric charging stations as well as EV manufacturing is not labor intensive. The main purpose of the study is to show how much it is necessary now to start theoretical assumptions through studying the expected annual increase in passenger cars and its impact on sustainability and predicting the future fuel consumption and emissions and compare them with the base situation.

  • Review of Modern Vehicle Powertrains and Their Modelling and Simulation in MATLAB/Simulink
    232-250
    Megtekintések száma:
    996

    Thanks to technological advances and environmental standards, as well as changing usage patterns, road vehicles are constantly developing. Electric and hybrid vehicles are playing an increasingly important role in today’s road transport. The most significant changes are probably in the powertrain of vehicles. The efficiency of internal combustion engines increases while their emissions continue to decline. In addition, high performance electric motors, batteries and even fuel cells play an increasingly important role in hybrid and electric vehicles. In this publication, we review the drive systems of current modern vehicles and the types and characteristics of their major components. We also review the available models and computer programs for their simulation, focusing mainly on MATLAB/Simulink applications. Based on this, we can develop our own models and simulation programs which will help us to perform different driving dynamics simulations and to compare the performance, dynamic and energetic characteristics of these powertrains and their components to each other.

  • Az elektromos autózás térhódítása Magyarországon
    551-562
    Megtekintések száma:
    1183

    Az elmúlt évek során a csapból is az folyik, hogy a jövő közlekedése az elektromos meghajtású gépjárművekben rejlik. A magyar állam és az Európai Unió is több eszközzel is ezen közlekedési forma elterjesztése mellett tette le a voksát. Uniós pályázatok jelentek/jelennek meg az elektromos töltőállomások létesítésére, számuk a többszörözésére bővítésére, gyorsabb töltési módok elterjesztésére. Ennek célja, hogy a tévhitként elterjed újratöltési idő jelentős hossza, a gépjárművek hatótávolságának alacsony mértéke ellenére a lakosság ösztönözve legyen az ilyen gépjárművek vásárlására. Ha ez még nem lenne elég, a vásárlói oldalt pénzbeli ösztönző eszközzel is megtámogatták, méghozzá a gépjárművek vásárlói számra biztosított 1,5 millió forint állami támogatással. Ezen törekvések ellenére, hatására kívánom megvizsgálni az autópiac szűk szegmensének a reakcióit, növekedési ütemét az elmúlt években. Annak ellenére, hogy ez egy államilag is pumpált, mesterségesen gerjesztett piaci hatás.

  • Sustainable Energy in Aviation with Reverse FMEA Analyses
    1-12
    Megtekintések száma:
    45

    This research aims to identify and evaluate the key challenges and obstacles hindering the adoption of sustainable energy in the aviation industry. The outcomes and insights derived from this research will be synthesized to provide a comprehensive overview of the opportunities and suggestions for the adoption of sustainable energy in the aviation industry. The objective of this study is to help the aviation industry’s shift toward more sustainable energy sources in order to reduce its environmental footprint and mitigate the effects of climate change. 

  • A modern járművekben alkalmazott hajtásrendszerek áttekintése
    728-732
    Megtekintések száma:
    148

    Jelen közleményben áttekintjük a modern elektromos és hibrid rendszerű járműhajtásokat. Továbbá áttekintjük az azokban alkalmazott villanymotorok, akkumulátorok és üzemanyagcellák típusait, valamint a felépítésükkel és jellemző tulajdonságaikkal foglalkozó szakirodalmat. Továbbá, mivel a hibrid járművek fontos része a belsőégésű motor, áttekintjük azok hatékonyságának növelésére, valamint emissziójuk csökkentésére alkalmazott eljárásokat.

  • Simulation of BLDC Motor Drive Systems for Electric Vehicles Using Matlab Simulink
    48-52
    Megtekintések száma:
    161

    The defining scientific developments of our time would not have been possible without the use of simulations. The aim of the research is to create a simulation of a BLDC motor. When creating a simulation, great emphasis must be placed on defining the purpose of the simulation. This basically determines the structure and complexity of the model. The model discussed here was created so that an optimization task could be defined more precisely by inserting it as a sub-model into a vehicle dynamics model. Scalability was another aspect, that is, to be able to increase the accuracy of the model with measured data in the future, as well as to be able to validate it. During the research, a BLDC motor efficiency map generation program was created, as well as an environment for testing the generated data. The created system gives researchers the opportunity to use a shape-correct efficiency model when simulating a BLDC motor even without measured data. This makes it possible to discover real relationships between model parameters when performing optimization.

     
  • Akkumulátoros autó életciklusának ökomérlege
    137-141
    Megtekintések száma:
    94

    A mobil hajtástechnológiák ökonómiai és ökológiai értékelése a teljes energiaátalakító lánc vizsgálatán alapul. Az autó életciklusának ökomérlege ezzel szemben kiegészül a gyártásban és a hulladékkezelésben keletkező károsanyagok kibocsájtásának számbavételével. A következő értekezés a téma megértését szándékozik elősegíteni és az összehasonlító értékelésnél használt fogalmakat az olvasóval megismertetni. A tárgyalt összefüggések ismeretében lehetővé válik, hogy az akkumulátoros autó környezetvédelmi hozzájárulásáról objektív és valós helyzetképet lehessen alkotni. A vázolt összefüggések segítséget nyújtanak a problématerületek felismeréséhez és az e-mobilitási stratégia céljainak és feladatainak levezetéséhez.

  • Measuring the Dynamic Characteristics of Electric Motors
    359-364
    Megtekintések száma:
    92

    In our previous publications [1, 2], we described our vehicle dynamics simulation program which was developed in MATLAB environment. We also discussed its use for optimizing the technical parameters of electric driven vehicles. We detailed the model and simulation of the series wound DC motor which is part of the program. Besides, we described the experimental procedure by which we can determine the electromagnetic characteristics of the motor from the input parameters of the simulation program. In the present publication we deal with the determination of the dynamic characteristics of the motor (the moment of inertia of the rotor, bearing and brush resistance torques) experimentally. Knowing the above mentioned electromagnetic and dynamic characteristics, we can carry out the simulation of the motor and the results of the simulation can be compared to the results of the test measurements.

Adatbázis logók