Évf. 9 szám 2 (2022): Táplálkozásmarketing

Articles

Energiaital-fogyasztási szokások és motivációk felmérése egyetemista hallgatók körében

Megjelent december 31, 2022
Szerzők
Czupper Zsófia
Debreceni Egyetem
, Szakály Zoltán
Megtekintés
Kulcsszavak
enerigiaital motiváció TEMS modell kognitív disszonancia
Hogyan kell idézni
Selected stlye: APA
Czupper, Z., & Szakály, Z. (2022). Energiaital-fogyasztási szokások és motivációk felmérése egyetemista hallgatók körében. Táplálkozásmarketing, 9(2), 67–79. https://doi.org/10.20494/TM/9/2/5
Licenc

Copyright (c) 2022 Táplálkozásmarketing

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

A fiatal felnőtt korosztályra jellemző az energiaitalok fogyasztása, még abban az esetben is, ha pontosan tudják, hogy mit is tartalmaznak, és milyen hatásai lehetnek az egészségre akár hosszú távon. Kutatásunk célja, hogy feltárjuk, mi motiválja a fiatalokat az energiaitalok fogyasztására. A kvantitatív kutatás során egy fókuszcsoport-központú, online kérdőíves felmérést végeztünk az egyetemista hallgatók energiaital-fogyasztási szokásainak, valamint a fogyasztás motivációinak felmérésére a TEMS-modell segítségével (N=897). A TEMS-modellt az energiaitalokra adaptáltuk.  A kvalitatív kutatás során szemkamerás vizsgálatot végeztünk a legnépszerűbb energiaital-márkák reklámjaival, és vizsgáltuk a kognitív disszonancia meglétét is az energiaital-fogyasztó hallgatók körében. Összefoglalva, a hallgatók többsége tisztában volt az energiaitalok összetevőivel és egészségre gyakorolt negatív hatásaival. A termék fogyasztásának fő motivációi azok voltak, hogy jó az íze, energiát ad, öröm meginni, és egyszerűen csak tetszik nekik a termék. A kognitív disszonancia az energiaitalok vásárlásában és fogyasztásában is jelen van, ezért a reklámok nagy hatással vannak a márka értékelésére.

JEL-kódok: M31, M3