Évf. 9 szám 2 (2022): Táplálkozásmarketing

Articles

Termelői piacok az egyetemi campuson

Megjelent december 31, 2022
Szerzők
Maró Gréta
Budapesti Corvinus Egyetem
, Czine Péter
Debreceni Egytem
, Maró Zalán Márk
Budapesti Corvinus Egyetem
, Török Áron
Budapesti Corvinus Egyetem
Megtekintés
Kulcsszavak
termelői piac egyetemisták élelmiszervásárlás Magyarország Egyesült Államok
Hogyan kell idézni
Selected stlye: APA
Maró, G., Czine, P., Maró, Z. M., & Török, Áron. (2022). Termelői piacok az egyetemi campuson. Táplálkozásmarketing, 9(2), 41–56. https://doi.org/10.20494/TM/9/2/3
Licenc

Copyright (c) 2022 Táplálkozásmarketing

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

A rövid ellátási láncok a nemzetközi tanulmányok egyre gyakrabban vizsgált területének számítanak. Sokan elterjedésükben látják a fenntarthatóság megoldását a mezőgazdaságban. Egyik meghatározó értékesítési csatornái a termelői piacok, melyek száma nagyot ugrott az utóbbi években Magyarországon. A termelői piacok fogyasztóit világszerte számos tanulmány elemzi, azonban az egyetemisták termelői piaccal való kapcsolatát kevés kutatás vizsgálja. Az USA-ban azonban akadnak erre példák; sőt az is jellemző, hogy termelői piacokat rendeznek az egyetemi campusokon. Az egyetemisták nem tipikus vásárlói a termelői piacoknak, azonban ők lesznek a jövő fogyasztói, így érdemes megvizsgálni az ő szokásaikat, igényeiket is. Egyetemisták által kitöltött kérdőív segítségével megvizsgáljuk, hogy mutatkozik-e különbség a korábbi tanulmányokban vizsgált és az általunk elemzett egyetemisták élelmiszervásárlási szokásai között. Vannak-e egyértelműen azonosítható termelői piacra járási szokásaik? Van-e igény termelői piacok rendezésére az egyetemek campusán? A Magyarországon tanuló egyetemisták élelmiszervásárlási szokásai jórészt megegyeznek a korábban végzett kutatások által vizsgált egyetemisták szokásaival. Egyetemi hallgatóknál az élelmiszervásárlás során főként a termékek ára, a kényelem, a választék és a minőség szempontok dominálnak. A kérdőívet kitöltő egyetemisták 31%-a még soha nem vásárolt termelői piacon, és csupán 21%-a vásárol rendszeresen.  A rendszeresen nem vásárlók legfőbb akadálya a termelői piacoktól való távolság, amire megoldást jelenthet a termelői piacok egyetemi campuson történő megrendezése. A tanulmányban vizsgált minta 95%-a nyitott erre, így érdemes lenne egy-egy egyetem tekintetében külön kutatást végezni és a pozitív eredményeket gyakorlatba is átvezetni.

JEL-kódok: O13, P46, Q13