Keresés
Keresési eredmények
-
Széphalom, Debrecen és egy „szabados bosszú” – Miért tette „kapóssá” Kazinczy Ferenc Sylvester Grammatikáját?
42-67Megtekintések száma:68Amikor debreceni értelmiségiek megakadályozták (költő barátjuk) Csokonai életművének neoklasszicista normák szerinti „megjobbítását”, Kazinczy bosszút fogadott. A széphalmi vezér a nyelvújítás-korának heves elvi küzdelmeibe sodródva, Sylvester János Grammatikájának kritikai glosszáiban is előadta súlyos vádjait, melyeknek ezúttal utóéletével is megismerkedünk. Csokonai és a népinek mondott irányzat végül – az ő akarata ellenére – megérdemelt helyére került irodalmi kánonunkban.
-
„Debrecen szelleme mindent átölel, Itt a diákélet sosem múlik el.” A Debreceni diákhagyományok kurzus tapasztalatai
224-235Megtekintések száma:130Absztrakt: A Debreceni diákhagyományok c. kurzus elsőként 2024-ben indult a Debreceni Egyetemen. A gyakorlati órák során feltárult a debreceni diákság múltja, valamint hagyományai, szokásai, jellemzői. Meglátogattunk az órákon a hallgatókkal különböző, a diákokhoz kötődő városi helyszíneket is. A kurzus elején és végén is felmértük, hogy milyen tudással rendelkeznek a hallgatók a témakörben.
Abstract: The Debrecen Student Traditions course was first launched at the University of Debrecen in 2024. During the practical classes, the past, traditions, customs, and characteristics of the students of Debrecen were revealed. During the classes, we also visited various city locations which are related to student life. At the beginning and end of the course, we assessed the students' knowledge of the topic.
-
Klasszikus és kortárs párbeszéde: kettős operabemutató a Csokonai Színházban
35-41Megtekintések száma:79A Csokonai Nemzeti Színház tavaly novemberben kettős operabemutató keretében vitte színre Mátyássy Szabolcs Scaevola (2016) című egyfelvonásosát Giacomo Puccini Gianni Schicchi-jével párosítva. A bemutató során érdekes párbeszéd alakult ki a két opera között: a rendezői koncepció, a szcenírozás és a 20. és kora 21. századi zene történetének esetlegességeiből fakadó affinitások révén a zeneileg és dramaturgiailag látszólag távoli világok olyannyira közel kerültek egymáshoz, hogy a „klasszikus-kortárs” szembeállítás szinte érvényét vesztette. A két darab egymásra találása ezen kívül köszönhető a kortárs zenekultúra örvendetes sokszínűségének, és nem utolsó sorban az előadói repertoárok folyamatos bővülésének, amelyek nagy szerepet játszanak abban, hogy ma már a kortárs és a klasszikus közeledése szinte magától értetődő módon valósulhat meg.
-
Deszkákra álmodott filmek: Szemezgetés a Csokonai Nemzeti Színház Debrecen 2024–25-ben bemutatott, ismertebb vagy kevésbé ismert előképpel is rendelkező előadásaiból
23-34Megtekintések száma:77Egy színpadi mű vagy mozgókép esetében az ismert drámairodalmi vagy irodalmi alap kifejezett előnyt jelenthet, egy színházi előadás esetében azonban a filmes előkép már korántsem olyan egyértelmű nézőcsalogató. A 2024-2025-ben a Csokonai Nemzeti Színház Debrecen programkínálatában feltűnően megszaporodott azon előadások száma, melyek elsősorban külföldön, de nem egy esetben hazánkban is ismertek a nagyvászonról, de akad olyan is, melynek ugyan nem készült még filmváltozata, dramaturgiájával mégis egy közkedvelt, ma is méltán népszerű filmes irányzatot vetített elő már születésekor. A továbbiakban ezen előadásokból szemezgetek, a teljesség igénye nélkül.
-
Borbély Szilárd posztumusz Csokonai-könyvéről: Borbély Szilárd „Nyugszol a’ nyárfáknak lengő hívesében” című könyvéről
143-147Megtekintések száma:118 -
Egy elfeledett debreceni építőmester – Stegmüller Árpád
188-214Megtekintések száma:196Hol tanult? A Csokonai Gimnáziumban (ma Szent József) vagy a Svetits Gimnáziumban? Megcsodálta Simonyi út 14. és 38. számú épületeket? És a színház mellett, a Sas utca sarki épületet, vagy botanikuskertben a régi csillagvizsgálót és az egyetem főépületét? Többek között ezekről is és más érdekességekről is olvashat a Stegmüller Árpádról szóló írásomban.