Search

Published After
Published Before

Search Results

  • Pillanatképek a szociális munkások képzéséről a tanfolyamoktól a diplomát adó képzésekig
    Views:
    105

    The aim of the study is to show the historical development of social workers training in Hungary. We all so present the development of the social work as a profession. The development of training faces to so me difficulties. In our study we tried to show the history of social workers training from the end of the 19th century to the beginning of the 20th century which was not so easy in so me cases. We all so tried to introduce the training courses, to reorganize the master they were destroyed, redefined his profession, renovate the training. We do these to help to consolidate and confirm the identity of our profession from the conclusions and suggestions we had from our study and make that it will able to fit to the development of the modern education.

  • Az ELTE szociális munka alapképzés innovatív elemei és útkeresési törekvései
    Views:
    217

    In our study, we would like to present the challenges of recent years and the different innovative training methods in the social work BA training program at the University of Eötvös Loránd. The study puts the focus to the practical elements of the social work training program, analyse the skills development subjects and the practice field work. It is important to note that the first and second waves of COVID–19 pandemic have brought several challenges to organize and realize the social work training program, so the study will reflect them as well.

  • Duális képzés a szociális munkában? A bevezethetőség vizsgálata a Dél-Alföld régióban
    Views:
    39

    A tanulmány a Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék által 2015-ben lefolytatott TÁMOP 4.1.1. F-14/1/KONV-2015-0006 „Munkaerő-piaci igényekre támaszkodó gyakorlat-orientált képzések, szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetem fókuszában” című pályázati program keretein belül, a duális képzés bevezethetőségének vizsgálatát tűzte ki célul a szociálismunka-képzési területen. A szerző a témában megvalósult szakmai műhelyek, vizsgálatok eredményeinek bemutatására vállalkozik.

  • Képzésfejlesztés, intézményi együttműködés, munkaerőpiaci elvárások: Kulcsszavak a duális képzés bevezethetőségének vizsgálata során
    Views:
    83

    A Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszéke 2015-ben, a TÁMOP 4.1.1. F-14/1/KONV-2015-0006 „Munkaerő-piaci igényekre támaszkodó gyakorlat-orientált képzések, szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetem fókuszában” című pályázati program keretein belül vizsgálta a szociális munka alapszakon bevezetendő duális képzés lehetőségeit, nehézségeit és az indítás feltételeit. Ennek keretében áttekintésre kerültek a németországi duális, szociális képzési gyakorlattal kapcsolatos eddigi eredmények, a hazai duális képzést folytató társadalomtudományi szakok tapasztalatai, valamint a Dél-Alföld régió szociális intézményeinek elvárásai e képzési típus bevezetésével kapcsolatban. Jelen tanulmány keretein belül a hangsúlyt az új képzési forma indításával kapcsolatos esetleges ellenérzésekre, munkaerőpiaci helyzetképre és a pályázati program során megfogalmazott elvárásokra kívánom helyezni, mivel ezek feladatokat jelölnek ki a beindítás gondolatával foglalkozó képzőhelyek számára.

  • Néger macska fekete sapkában – Mit nyújthat a duális képzés a szociális munkának?
    Views:
    106

    A szociális munka képzésében a Nftv szerint 2017 óta működhet duális képzési forma. A hazánkban jelenleg 8 egyetemen elérhető lehetőség a bevezetése óta vitatott. Tanulmányomban a duális képzés sajátosságainak a bemutatásán túl elsősorban a szakma és az oktatás kapcsolatában, illetve a szakma önmeghatározásában megjelenő hatásokkal foglalkozok. Képes – e egy speciális oktatási forma egy megtorpant és érdekeit nehezen érvényesítő professzió számára lendületet adni? Képes-e az elmélet és gyakorlat közötti párbeszédet előmozdítani? Támogatja-e a szakmai értékek megvalósulását? Hogyan hat az identitásválsággal küzdő szakmára, annak oktatására?

  • Az Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem: Az 1877-ben alapított Rabbiképző Intézettől a Zsidó Egyetem Szociális Munkás képzéséig
    Views:
    159

    The Jewish Theological Seminary, founded in 1877, aimed to combine modern scholarship with Jewish religious traditions. However, the golden age of the Institution and its world fame followed the cruel destruction of the Holocaust. Then, for forty years, the communist dictatorship made life difficult in the Jewish community. Despite the persecutions, the Jewish Holocaust survivors, along with the second and third generations, quickly revived the traditions from the 1990s and the Jewish community became an active, organized community again. One sign of this is that the Rabbinical Seminary has become a university, the Jewish Theological Seminary – University of Jewish Studies. Part of this process is that training for social workers began in 1995. The study is a historical outline of the institution that has been operating continuously in Budapest for 150 years. How and why was it created? How do they find their place and what answers do they give to social problems today? It reviews the professional values ​​and principles of social worker training and tries to reflect the special Jewish features of the University.

  • Kutassunk együtt – A kutatási gyakorlat és a kutatótáborok szerepe a szociális munka oktatásában
    Views:
    133

    Rethinking the relation of theory and practice is in the focus nowadays regarding social studies. Define the ideal rate of practice in study programs is not easy, just as to determine those competencies and knowledge that able to reply to the differing needs of the labor market. The need-to-know basis which defines directly the tools of a practicing social worker is changing steadily by the societal- and economic transformation. Accordingly to this phenomenon, raise awareness relating to the learning process, innovative tools for both informal and formal (extra-)curricular trainings have become important features of education. In this learning environment, students are able to focus on better knowledge, understanding, and traceability of their individual growth.  Moreover, innovative methods create an opportunity to develop values, attitudes, and professionalism. Organizing and implementing research-camps, where students can deepen their knowledge of social research methods, is perfectly fits this approach. We have to see that learning is not an activity we can define precisely, rather something complex, strongly determined by the situation, as different people learn differently, indeed, the same person has different ways to get the knowledge in different situations. This is particularly true for research-camps where the specific learning environment has catalyzing role in transforming procedural knowledge. One advantage of procedural knowledge is that it can involve more senses, such as hands-on experience, practice at solving problems, understanding of the limitations of a specific solution, etc. Camping is an outstanding and effective stage in social learning as well. Experience as usable knowledge in subsequent situations may remain by reflecting on solving problems and experiences. (Gruber & Garabás, 2018) In the practice of the Department of Community and Social Studies (University of Pécs) students participate in research planning and implementing from the setting of targets through data collection and processing till publishing results. Studied phenomenons, processes, and correlations are often the proofs of the complexity of society for those with significantly different socio-economic backgrounds. The community-shaping effect is another crucial aspect in the integration of research-camps into our curriculum. The decreasing number of full-time students and the fact that most of them are employees (self-supporters) affect the quantity and the quality of community activities. Research-camps, besides deepening and exploiting knowledge, create opportunities for collaboration and savoring mutual experiences.

  • A vezetői megbízással rendelkező szociális szolgáltatást nyújtó személyek vezetőképzésének koncepciója a Semmelweis Egyetemen
    Views:
    366
    In 2018 as a compulsory element an executive training program was introduced to the social education and training system. Semmelweis University was appointed by the Ministry of Human Capacities to realize and carry out the executive training program consisting of four units, called and later referred as modules.
    This paper aims to introduce the ideas and visions along which the content of the program has been developed to the wider professional audience. To cover all the information and crucial aspects the main stakeholders of the training were asked to present the concepts, content elements and experiences of the four modules, in separate sub-chapters.
  • A szociális képzés nemzetközi repertóriuma
    Views:
    49

    Cikkek, írások, tanulmányok szakfolyóiratokból 2005−2014

  • „Mást tudnék csinálni, de hogy nem szeretném, az biztos!” Szociális munkások 2006-tól 2017-ig
    Views:
    138

    How do social workers see their work, their calling? What changes did they go through, and how did they value these? To have an answer, I interviewed 13 social workers of a city in 2006 and in 2016 and 2017.

    The interviewees have already changed their workplace and gone through other changes in their life, which they experienced differently. Most of them showed alternations in their attitude toward their work, one-third presented prolonged changes in their internal thinking and personality. They sense and follow changes in their profession, and in the society. Almost all of them think that they have the opportunity to find a new job either up to their circumstances or their personal qualities.

    The outcome of this research can contribute to the general opinion about social workers’ career path, about which information is usually gathered during their studies.

  • Szociális munka virtuális térben
    Views:
    230

    The current health crisis we are experiencing because of Covid-19 pandemic has put social worker schools in a new, unexpected position. How can a practice-based training program be organized during a ‘lockdown’ period? How practical skills can be acquired if contact with field teachers, social services and target groups is limited? Assuming that the world will not be the same after the pandemic and that higher education institutions and systems will not be the same after the crisis, we believe that it is time to rethink the forms of work in the training of social workers and to develop practical techniques that suit better the digital generation of 21st century. In order to learn about innovations and good practices arising from the situation, we organized a focus group interview with 15 field teachers. In the course of our research, we sought to answer the questions: What new forms of practical training have been developed? What are the benefits of the online education? What would the field teachers keep from the currently experimented forms of work in the post-crisis period? The first results of our research prove that, contrary to expectations, the world has not narrowed but expanded as a result of the restrictions. With the intensive use of digital tools and forms of work, remote locations and target groups have become available, special knowledge elements have become involved in training, and new opportunities for the development of personal skills have opened in the social worker training. The crisis situation had a particularly positive effect on the emergence of training innovations.

  • A szociális szakma és a társadalmi környezet – reflexiók a témában megjelent tanulmányokra, a hazai szociális munka válságával kapcsolatos vitára
    Views:
    115

    Reflexiómmal nem az volt a célom, hogy bárkit is megbántva vonjam kétségbe az írásomban említett szerzők véleményét, vagy hogy pálcát törve tegyem le a garast bármelyikük mellett is. Sokkal inkább szerettem volna megmutatni, hogy a csendes tömegben lévő szakemberek is vívódnak saját szakmai fejlődésük helyes irányával, annak mélységével és milyenségével. Ha nem is látják és tudják mindenre a választ, de gondolkodnak, éreznek, akarnak és a maguk módján és képességük szerint tesznek is. Napról napra próbálva függetlenül attól, hogyan áll munkájukhoz szűkebb és tágabb értelemben vett környezetük.

  • Professzionális és etikus IKT-használat a szociális munka gyakorlatában – a nemzetközi ajánlások áttekintése
    Views:
    189

    The article examines the use of information and communication technology in social work practice, from online counseling to community work and advocacy. I will discuss − according to professional organization’s policies, guidelines, standards and codes of ethics – what the requirements of a professional, value driven and ethical practice. I introduce the key areas of integration of ICT into social work practice, these are: ensure access (both practioners and clients), appropiate regulation and financing, the role of the higher and continuing education of establishing essential competencies, and the ethical questions and issues.

  • A szociális képzés repertóriuma
    Views:
    121

    Esély 1989−2014
    Gyermek, család, ifjúság 1992−2010 (jelenleg online megjelenés)
    Háló 1995−2011 (később online megjelenés, jelenleg szünetel)
    Humán Innovációs Szemle 2010−2013
    Kapocs 2002−2014
    Párbeszéd 2014 (online megjelenés)
    Szociális Munka 1989−2006 (jelenleg szünetel)
    Szociális Szemle 2008−2013
    Szociálpedagógia 2013−2014

  • A szociális munka törvénye – a szociális munka új korszaka Szlovákiában?
    Views:
    61

    A szlovák parlament július 9-én hagyta jóvá a szociális munka törvényét, amelyet néhány nappal később a Szlovák Köztársaság elnöke is aláírt. A jelen cikk célja bemutatni ezt a fontos törvényt, megemlíteni főbb területeit, felvázolni szükségességének hátterét, készítésének folyamatát. Szeretném hangsúlyozni, mennyire fontos ez a törvény a fejlődés, a szociális munkások státuszának és a szociális munka társadalmi megítélésének megváltoztatása szempontjából. Szlovákiában a szociális munka jelenlegi státusza egészen sajátos:

    • Nagyszámú, megfelelő végzettség nélküli „szociális munkás”
    • A szociális munka egyetemi oktatását 22 évvel ezelőtt indították újra, az első szociális munkások 18 évvel ezelőtt diplomáztak
    • Nagyszámú végzős szociális munkás (2012-ben 7500)  
    • A gyakorlatban dolgozó szociális munkások alacsony száma
    Ezen tények alapján a szociális munka törvénye meghatározza, kit nevezünk szociális munkásnak, szociális asszisztensnek és egyéb szakértőnek a szociális munka területén.
    A törvény egy másik fontos része a Szociális Munkások Kamarájának létrehozása. Ez egy szakmai egyesület, amely a szakma szociális munkások általi irányítását hivatott ellátni. Fő feladatai a következők:
    • Tagfelvétel és a szakemberek regisztrálása
    • Tanúsítványok specializációkról
    • Etikai és fegyelmi kérdések
    • Ingyenes tanácsadás
    • Jogvédelem
    A törvény harmadik része a posztgraduális képzés új rendszerét és a specializációt mint a szociális munka fejlesztésének szükséges részét mutatja be. A szociális munka törvény meghatározza mind a specializációkat oktató intézményeinek, mind pedig a jelentkezők akkreditációjának feltételeit. A szociális munka törvény ezen része hangsúlyozza a folyamatos továbbképzés és a szociális munka fejlesztése fenntarthatóságának fontosságát.
  • Van ebben valami végzetes: Ferge Zsuzsa 90 - születésnapi interjú
    Views:
    208

    Ma Magyarországon normatív alapon senki nem kap segélyt, csak az önkormányzatok adnak ötletszerűen annak, aki nagyon kér. Holott a segélyt egyéni kérelemhez kötni Európában ma már súlyosan meghaladott álláspont. Ehelyett egyre terjed a társadalmi alapjövedelem gondolata, amit viszont idehaza elvetnek. Van ebben valami végzetes – íme a ma 90. születésnapját ünneplő Ferge Zsuzsa gondolatai, akivel nem csak a jelenről, hanem a múltról is beszélgettünk, a kezdetekről, Solt Ottiliáról, a szociális képzés hazai megteremtéséről.
    Forrás: Népszava

  • "A szociális munkához képzettség kell" - interjú Ferge Zsuzsával
    Views:
    64

    Egy 2010-ben készült interjút ismét megjelentetünk. Akkoriban, a HÁLÓ folyóirat szerkesztőjeként Ferge Zsuzsát kérdeztem, és a szociális munkás képzés húsz éves jubileuma volt a beszélgetés elindítója. A Ferge Zsuzsával készült interjú adalék a szakma történethez, de nem csupán múltidézés, hanem tele van kritikai és megbeszélni való gondolattal. Az elmúlt közel egy évtizedben nemhogy fogyatkoztak volna az párbeszédre váró témák, inkább gyarapodtak és többnyire megbeszélés nélkül maradtak. Ideje lenne ezen változtatni! A Ferge Zsuzsával készült interjút abban a reményben adom újra át az olvasóknak, hogy lesznek, akiknek élvezetes olvasmány lesz, és lesznek az olvasók között, akiket írásra, megbeszélésre inspirál.

  • Idő van! Van idő...? Újra a szakma–képzés viszonyrendszeréről, és mit kezdjünk a képzési és kimeneti követelményekkel?
    Views:
    144

    Importances of this study are given by professional and social workers sentences about the present situation of social education in universities and colleges in Hungary and the new educational and output requirements in 2016. The study defines the essence, functions and areas of social trainings in higher education by analysis of critical points of professional criticism and deals with the process from the regulation by educational context to output regulation: from Sopron Conference to today. There is inspiration to a dialoge about aims of social work education by cooperation of professional and educational actors, with accent of common responsibility of professional development. The study presents that how can the educational and output requirements help to the development of competence-based education. Finaly gives some points of view the development of curriculum and education by possibility of educational context and outputs.

  • Tudás a szociális munkában – az elmélet és a gyakorlat viszonyában
    Views:
    2247

    The study analyses the nature of knowledge in social work for better understanding the distance („gap”) between theory and practice. It provides a systematic synthesis of the theoretical interpretation and framework of social work knowledge furthermore summarizes the connection between this knowledge and the social work practice in Hungary. The spectrum of social work knowledge can be classified by numerous aspects, but it covers a much wider area than the theoretical or practical character of knowledge. The authors anticipate that each aspect of this knowledge has relevance for social work, therefore the deeper analysis and understanding of their roles can contribute to reducing the gap between theory and practice.