Cikkek

AZ E-KÖNYV ELFOGADOTTSÁGA X, Y ÉS Z GENERÁCIÓS OLVASÓK KÖRÉBEN

Megjelent:
2025-08-31
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2025 Réka Juhász

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Juhász, R. (2025). AZ E-KÖNYV ELFOGADOTTSÁGA X, Y ÉS Z GENERÁCIÓS OLVASÓK KÖRÉBEN. Gazdálkodástudományi Közlemények, 12(1), 30-38. https://ojs.lib.unideb.hu/gazdalkodaskozlemenyek/article/view/15964
Absztrakt

A digitális technológia térhódításával párhuzamosan az e-könyvek is egyre hangsúlyosabb szerepet töltenek be a globális és hazai könyvpiacon. A kutatás célja, hogy feltárja, hogyan viszonyulnak az X, Y és Z generáció tagjai az elektronikus könyvekhez, milyen preferenciáik és használati szokásaik vannak, illetve milyen jövőképet rajzolnak az e-könyvek további terjedéséről. A kutatás alapját kvantitatív kérdőíves felmérés képezte, amely 445 válasz alapján vizsgálta a különböző generációk olvasási attitűdjeit, e-könyvhasználati motivációit és a formátummal kapcsolatos vélekedéseit. Az eredmények azt mutatják, hogy a nyomtatott könyv továbbra is domináns, még a digitálisan szocializálódott Z generáció körében is, ugyanakkor az e-könyvek választását elsősorban praktikus szempontok – mint a kényelem és a helytakarékosság – indokolják. A Pearson-féle χ²-próba alapján szignifikáns generációs különbségek mutathatók ki az e-könyvek jövőjéről alkotott véleményekben. A kutatás rávilágít arra, hogy a sikeres digitális könyvpiaci stratégia egyik kulcsa a célzott, generációs szegmentációra épülő marketing és edukáció lehet.

Hivatkozások
  1. Agárdi, I., & Alt, M. A. (2021). A mobiltárca elfogadásának generációs különbségei: az X és Z generáció összehasonlítása. Statisztikai Szemle, 99(11), 1049–1079.
  2. Attwell, A. (2023). E-book. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/technology/e-book
  3. Koós, A. (2022). Elkerülhetetlen drágulás éri el a magyarok egyik kedvenc ajándékát is: vége a nagy olcsóságnak. Pénzcentrum. https://www.penzcentrum.hu/vasarlas/20220417/elkerulhetetlen-dragulas-eri-el-a-magyarok-egyik-kedvenc-ajandekat-is-vege-a-nagy-olcsosagnak-1123886
  4. Korwitts, K. (2023). Print books vs. e-books: What’s the future of reading? SurveyMonkey. https://www.surveymonkey.com/curiosity/print-books-vs-e-books-whats-the-future-of-reading/
  5. Nemes, O. (2019). Generációs mítoszok: Hogyan készüljünk fel a jövő kihívásaira? HVG Könyvek.
  6. Statista. (2023). Number of users of eBooks worldwide from 2018 to 2027. https://www.statista.com/forecasts/1294239/number-of-ebook-users-global
  7. Steigervald, K. (2020). Generációk harca: Hogyan értsük meg egymást? Partvonal Kiadó.
  8. TÁRKI Társadalomkutatási Intézet. (2020). Könyvolvasási és könyvvásárlási szokások, 2020. https://mkke.hu/konyvforgalom/kutatasi_eredmenyek
  9. Törőcsik, M., Szűcs, K., & Kehl, A. (2019). Generációs gondolkodás – A Z és az Y generáció életstílus csoportjai. Marketing & Menedzsment, 48(Különszám2), 3–15.
  10. Trenker, J. (2023). ePublishing: Market data & analysis. Statista. https://www.statista.com/study/36523/epublishing/
  11. Waters, J., Roach, J., Emde, J., McEathron, S., & Russell, K. (2014). A Comparison of E-book and Print Book Discovery, Preferences, and Usage by Science and Engineering Faculty and Graduate Students at the University of Kansas. Issues in Science and Technology Librarianship, (75). https://doi.org/10.29173/istl1595
  12. Watson, A. (2022). Book market in Europe – Statistics & facts. Statista. https://www.statista.com/topics/4062/book-market-in-europe/#dossierKeyfigures