Cikkek

SZŰRÉS ÉS JELZÉS AZ EMBERI ERŐFORRÁS KIVÁLASZTÁSBAN: KÉSZSÉGEK, ISKOLÁZOTTSÁG VAGY TAPASZTALAT?

Megjelent:
2024-09-27
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2024 Anoosha Tariq Sahi

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Sahi, A. T. (2024). SZŰRÉS ÉS JELZÉS AZ EMBERI ERŐFORRÁS KIVÁLASZTÁSBAN: KÉSZSÉGEK, ISKOLÁZOTTSÁG VAGY TAPASZTALAT?. Gazdálkodástudományi Közlemények, 11(1), 5-13. https://ojs.lib.unideb.hu/gazdalkodaskozlemenyek/article/view/14609
Absztrakt

A szervezetek sikerességének egyik kritikus eleme a kiválasztás. Jelen tanulmány a kiválasztásban vizsgálja három, jelzős, illetve szűrő szereppel bíró tényező, a képességek, a munkatapasztalat, és az iskolázottság fontosságát. Arra kíváncsi, hogy a jelenleg munkaerőpiacra lépő hallgatók szerint e három tényező mennyire fontos a munkaadók szemszögéből. A vizsgálathoz 110 hallgatótól származó kérdőíves adatgyűjtést használ. Legfontosabb megállapítsa, hogy a válaszadók szerint leginkább a készségek, majd a tapasztalat számít, az oktatás csupán ezek után bír szereppel.

Hivatkozások
  1. Akerlof, G. A. (1970). The Market for “Lemons”: Quality Uncertainty and the Market Mechanism. The Quarterly Journal of Economics, 84(3), 488–500. https://doi.org/10.2307/1879431
  2. Baert, S., Rotsaert, O., Verhaest, D., & Omey, E. (2016). Student Employment and Later Labour Market Success: No Evidence for Higher Employment Chances. Kyklos, 69(3), 401–425. https://doi.org/10.1111/KYKL.12115
  3. Barbulescu, R., & Bidwell, M. (2012). Do Women Choose Different Jobs from Men? Mechanisms of Application Segregation in the Market for Managerial Workers. Organization Science, 24(3), 737–756. https://doi.org/10.1287/ORSC.1120.0757
  4. Heckman, J. J., & Kautz, T. (2012). Hard evidence on soft skills. Labour Economics, 19(4), 451–464. https://doi.org/10.1016/J.LABECO.2012.05.014
  5. Humburg, M., & van der Velden, R. (2015). Skills and the graduate recruitment process: Evidence from two discrete choice experiments. Economics of Education Review, 49, 24–41. https://doi.org/10.1016/J.ECONEDUREV.2015.07.001
  6. Kun, A. I. (2010). A toborzás és a kiválasztás információs szerepéről és a szűrő elmélet egy empirikus tesztjének megalapozottságáról [On the informational role of recruitment and selection and the foundation of an empirical test of the screening theory]. Humánpolitikai Szemle, 21(12), 31-41.
  7. Kun, A. I. (2013). Oktatási jelzés és szűrés a munkaerőpiacon – az empirikus vizsgálatok tanulságai [Educational signaling and screening in the labor market – lessons from empirical studies]. Competitio, 12(2), 39-60.
  8. Kun, A. I. (2014). The sheepskin effect in the Hungarian labour market 2010-2012: analysis of data from the Hungarian graduate tracking system. The Annals of the University of Oradea. Economic Sciences, 23(1), 492–499.
  9. Saar, E., Unt, M., Helemäe, J., Oras, K., & Täht, K. (2014). What is the role of education in the recruitment process? Employers’ practices and experiences of graduates from tertiary educational institutions in Estonia. Journal of Education and Work, 27(5), 475–495. https://doi.org/10.1080/13639080.2013.781268
  10. Spence, M. (1973). Job market signaling. Quarterly Journal of Economics, 87(3), 355–374. https://doi.org/10.2307/1882010
  11. Riley, J. G. (2001). Silver Signals: Twenty-Five Years of Screening and Signaling. Journal of Economic Literature, 39(2), 432–478. https://doi.org/10.1257/JEL.39.2.432
  12. Weiss, F., Klein, M., & Grauenhorst, T. (2014). The effects of work experience during higher education on labour market entry: learning by doing or an entry ticket? Work, Employment and Society, 28(5), 788-807. https://doi.org/10.1177/0950017013506772