Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How To Cite
Absztrakt
Jelenkorunk fogyasztóit egyre jobban foglalkoztatják az etikai kérdések és az üzleti tevékenységek környezetre, társadalomra és gazdaságra gyakorolt hatásai. Az etikus fogyasztás magába foglal minden olyan fogyasztói döntést, amelyben egy etikai témakör a hagyományos döntéshozatali kritériumokkal párhuzamosan létezik. A fogyasztók számára a vállalatok ezen állításaikat a legegyszerűbben etikus címkékkel kommunikálhatják, melyek alkalmazása önkéntes, azonban a számuk az elmúlt évtizedekben jelentősen gyarapodott, mely növeli a bizalmatlanság érzését a fogyasztókban, melyre egy hitelesebb és megbízhatóbb rendszer, vagy éppen szabvány jelenthetné a megoldást. Kutatásom célja az etikus címkék rendszerének vizsgálata volt. Kérdéseim között szerepel továbbá, hogy a fogyasztók milyen szinten ismerik és bíznak meg a címkékben, illetve, hogyan lehetne csökkenteni a címkeáradatból fakadó bizalmatlanságot. Primer kutatásom három fő részből állt: (1) fogyasztói megkérdezés a Debreceni Egyetem hallgatói körében; (2) a boltok polcain leginkább fellelhető etikus címkéket kibocsátó szervezetek megkérdezése; illetve (3) mélyinterjú a Magyar Szabványügyi Testület képviselőjével. Kutatásom alapján arra jutottam, hogy az általam megkérdezett egyetemi hallgatók még nem tekinthetőek etikus fogyasztónak, továbbá, hogy az etikus címkék rendszerével szembeni bizalmatlanságot az újonnan bevezetett MSZ ISO/TS 17033:2022 szabvány csökkenthetné hazánkban.
Hivatkozások
- ALTINBASAK-FARINA, I. – BURNAZ, S. (2019, Eds.): Ethics, Social Responsibility and Sustainabi-lity in Marketing. Accounting, Finance, Sustainability, Governance & Fraud: Theory and Application. Springer, Singapore, 308 p. ISBN: 9789811379239.
- ARIZTON (2020): Ethical Labels Market - Global Outlook and Forecast 2020-2025. Global Report. January 2020. 339 p.
- CEN (2022): A CEN szervezetével való kapcsolatfelvétel.
- HARRISON, R. – NEWHOLM, T. – SHAW, D. (2005): The Ethical Consumer. SAGE Publications Ltd., London, 280 p. ISBN: 9781412903530.
- HARTLIEB, S. – JONES, B. (2009): Humanising Business through Ethical Labelling: Progress and Paradoxes in the UK. Journal of Business Ethics. Volume 88. Issue 3. pp. 583-600.
- HASANZADE, V. – OSBURG, V.-S. – TOPOROWSKI, W. (2018): Selecting decision-relevant ethical product attributes for grocery shopping. Management Decision. Volume 56. Issue 3. pp. 591-609.
- ISO (2019): ISO/TS 17033. Ethical claims and supporting information — Principles and requirements. 22 p.
- ISO (2022): Az ISO szervezetével való kapcsolatfelvétel.
- LANGEN, N. (2013): Ethics in Consumer Choice. An Empirical Analysis based on the Example of Coffee. Springer Gabler, Wiesbaden, 344 p. ISBN: 9783658007584.
- ÖZÇAĞLAR-TOULOUSE, N. – SHIU, E. – SHAW, D. (2006): In search of fair trade: ethical consumer decision making in France. International Journal of Consumer Studies. Volume 30. Issue 5. pp. 502-514.
- SZABÓ J. (2022): Mélyinterjú Szabó Józseffel (MSZT).
- SZERVEZETI MEGKERESÉS (2022): Az etikus címkéket kibocsátó szervezetekkel való kapcsolatfelvé-tel.