Cikkek

Az üdítőitalok online helyzetének és megítélésének netnográfiai vizsgálata

Megjelent:
2024-05-21
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Berencsi, A. (2024). Az üdítőitalok online helyzetének és megítélésének netnográfiai vizsgálata. Gazdálkodástudományi Közlemények, 10(1), 5-12. https://ojs.lib.unideb.hu/gazdalkodaskozlemenyek/article/view/14337
Absztrakt

A leginnovatívabb élelmiszeripari ágazatnak az üdítőital-ipar tekinthető (FOOD DRINK EUROPE, 2021). Az üdítőitalok piacán hazánkban a legnagyobb bevételt hozó innovációs törekvést a cukormentes alternatívák bevezetése jelentette (TERMÉKMIX, 2019). A tanulmány célja megvizsgálni az üdítőitalok online helyzetét illetve az azokkal kapcsolatos fogyasztói meglátásokat. A kutatás során egy újszerű kvalitatív módszertan került alkalmazásra, a netnográfia. A netnográfiai vizsgálattal szemben megfogalmazott kutatási kérdések a cukros illetve cukormentes üdítőitalok megítélésével kapcsolatosak, melyeket a fogyasztói oldalról fórumok, blogok és közösségi oldalak segítségével vizsgáltam meg. A kutatási téma illetve az egyes üdítőitalmárkák népszerűségét kulcsszavas kereséssel mértem fel, mely során a Google és Instagram keresőmotorját használtam tartalomaggregátorként. A Google találatok legrelevánsabb eredményeire és azok értékelésére is kitértem, azaz a legfelkapottabb clickbait címekről készítettem egy általános összesítést. Az üdítőitalok helyzetének online vizsgálata alapján arra a következtetésre jutottam, hogy az internetfelhasználók az édesítőszeres üdítőitalokat fenntartásokkal kezelik, illetőleg károsabbnak vélik azokat a cukros üdítőital-alternatívaknál.

Hivatkozások
  1. DÖRNYEI K. – MITEV A. (2010): Netnográfia avagy on-line karosszék-etnográfia a marketingkutatás-ban. Vezetéstudomány. 41 (4) 55-68.
  2. EUROMONITOR (2021): Company Shares. Global – Historical Owner https://www.portal.euromonitor.com/portal/StatisticsEvolution/index# (letöltve: 2021.12.21.)
  3. FOOD DRINK EUROPE (2021): Data & Trends EU Food & Drink Industry. https://www.fooddrinkeurope.eu/wp-content/uploads/2021/11/FoodDrinkEurope-Data-Trends-2021-digital.
  4. pdf (letöltve: 2022.04.01.)
  5. GÁL T. – SOÓS M. – SZAKÁLY Z. (2017): Egészségtudatos táplálkozással kapcsolatos fogyasztói insight-ok feltárása netnográfiával. Vezetéstudomány. 48. évf. 4. sz. pp. 46–54.
  6. HIPERCOM (2020): Top Brands - Szénsavas üdítő kategória – Február. letöltve: 2022.01.06. https://www.hiper-com.com/hu/blog/2020/03/25/top-brands-szensavas-uditő-kategoria-februar/
  7. KOZINETS, R. V. (2002): The Field Behind the Screen: Using Netnography For Marketing Research in Online Communities. Journal of Marketing Research. 39 (February) 61-72.
  8. MEDVE F. (2021): Most popular beverage brands in Hungary 2020. https://www.statista.com/statistics/1119920/hungary-leading-beverage-brands-by-crp/ (letöltve: 2021.12.21.)
  9. STATISTA (2021a): Non-alcoholic beverages worldwide https://www.statista.com/study/10631/nonalcoholic-beverages-and-soft-drinks-worldwide-statista-dossier/ (letöltve: 2022.02.01.)
  10. STATISTA (2021b): Non-alcoholic beverages in Hungary - statistics & facts. https://www.statista.com/topics/7818/non-alcoholic-beverages-in-hungary/#dossier
  11. Keyfigures (letöltve: 2022.02.01.)
  12. SZAKÁLY Z. (szerk.) (2017): Élelmiszer-marketing. Akadémiai Kiadó. Budapest. 518 p. https://doi.org/10.1556/9789634540250
  13. TERMÉKMIX MAGAZIN (2019): Hódítanak idehaza a cukormentes üdítőitalok. http://termekmix.hu/kulfold/48-trend/2858-szelfizo-kolasuveg (letöltve: 2022.02.01.)
  14. WMDD (2015): Proceedings of the 2015 ACM on Workshop on Multimodal Deception Detection (le-töltve: 2022.03.21.) https://doi.org/10.1145/2823465.2823467