Cikkek

Az élelmiszeripari vállalkozások piacorientációjának vizsgálata

Megjelent:
2024-03-14
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Kovács, B. (2024). Az élelmiszeripari vállalkozások piacorientációjának vizsgálata . Gazdálkodástudományi Közlemények, 6(1), 51-57. https://ojs.lib.unideb.hu/gazdalkodaskozlemenyek/article/view/14034
Absztrakt

Az élelmiszeripari vállalkozások működése folyamatosan napirenden lévő kérdés a gazdaság döntéshozóinak számára. Hangsúly kerül nemcsak arra, hogy milyen fontos a kis- és középvállalkozások foglalkoztatásban betöltött szerepe, hanem az is aktuális téma, hogy miként tehető versenyképesebbé a szektor. A napjainkban egyre jobban kiélesedő verseny újabbnál újabb kihívások elé állítja a vállalkozásokat. Ezeknek a változásoknak a kezelésében és felismerésében jelenthet fontos szerepet a piacorientált szervezeti kultúra vagy magatartásforma. A tanulmányban élelmiszeripari vállalkozások piacorientációját vizsgáltam és hogy a vállalatok által adaptált piacorientáció mértéke milyen kapcsolatba hozható a szervezet oktatáspolitikájával, marketing tevékenységével és az élelmiszerbiztonsági követelményeknek való megfelelőséggel. Arra az eredményre jutottam, hogy a piacorientáció magas szintje együtt jár a szervezet oktatás iránti igényével, a marketing tevékenység végzésével és a magasabb marketing ráfordításokkal. Az élelmiszerbiztonság, az élelmiszertermék-fejlesztés és a piacorientáció közt kapcsolat azonban már nem mutatható ki.

Hivatkozások
  1. Becker, J. – Homburg, C. (1999): Market-Oriented Management: A System-Based Perspective, Journal of Market Focused Management, 4. (1) pp. 17-41.
  2. Desphandé, R. et al. (1993): Corporate Culture Customer Orientation and Innovati-veness, Journal of M
  3. arketing, 57., pp. 23-37.
  4. Gliem, J.A. (2003): Calculating, Interpreting, and Reporting Cronbach’s Alpha Reliability Coefficient for Likert-Type Scales, Presented at the Midwest Research-to-Practice Conference in Adult, The Ohio State University, Columbus.
  5. Hunt, S. D. – Morgan, R. M. (1995): The Comparative Adventage Theory of Competition, Journal of Marketing, 59. (2) pp. 1-15.
  6. Kohli, A.K. – Jaworski, B.J. (1990): Market Orientation: The Construct, Research Pro-position and Managerial Implications. Journal of Marketing, 54. pp. 1-18.
  7. Kontor, E. (2014): A piacorientáció érvényesülése és hatása a teljesítményre a kis- és középvállalatok körében, PhD értekezés, Debrecen.
  8. Makó, Cs. et al. (2005): Országjelentés a kis és közepes vállalkozások helyzetéről (Ma-gyarország). Európai Közösség Leonardo Programja, Kézirat, pp. 13-14.
  9. Malhotra, N.K. (2008): Marketing Research: An Applied Orientation. Pearson Custom Publishing, pp. 120-322.
  10. Narver, J. – Slater, S. (1990): The effect of marketing orientation on business profitability. Journal of Marketing, 54., pp. 80-116.
  11. Polereczki, Zs. (2011): A tej- és húsiparban működős kis- és közepes vállalkozások marketing tevékeny-ségének vizsgálata Magyarországon, Doktori (PhD) értekezés, Kaposvár.
  12. Ruekert, R.W. (1992): Developing a Market Orientation: An Organizational Strategy Perspective. In-ternational Journal of Research in Marketing, 9. (3) pp. 225-245.
  13. Shapiro, B. (1988): What the Hell is „Market-Oriented”? Harvard Business Review, 66. pp. 119-125.