Élelmiszer-kereskedelmi vállalatok felelős magatartása
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
A környezetvédelem és a társadalmi felelősségvállalás területén a tudományos élet képviselői egyre többször hangsúlyozzák, hogy a vállalatok működésének társadalmi és ökológiai hatásai egyre jelentősebbé válnak, így a vállalatok is felismerték, hogy az üzlet hagyományos értékrendszere – amely a profiton, a gazdasági növekedésen, a technológiai hatékonyságon és a pénzügyi teljesítményen alapul – nem segíti a környezeti-társadalmi célok elérését. Egyre több cég felelős gondolkodású vezetője a profitmaximalizáláson túl, szociális, emberi jogi, környezetvédelmi szempontokat is beépíti a cég céljai, értékei közé, mely révén a hagyományos célrendszer módosul és elvezet a felelős vállalat kialakulásához. A tanulmány célja, hogy a környezettudatos és felelős vállalati magatartás fogalmi tisztázása után bemutassa azokat a menedzsment eszközöket, mely révén a vállalatok környezetvédelem és társadalmi felelősségvállalás érdekében vállalt elkötelezettségüket és hozott intézkedéseiket hitelt érdemlő módon nyilvánosságra hozzák. Ezt követően értékelje a hazánkban működő multinacionális élelmiszer-gazdasági vállalatok, vizsgált témakörre vonatkozó, gyakorlatban megnyilvánuló magatartását.
Hivatkozások
- Chikán A. (2005): Vállalatgazdaságtan. Aula Kiadó. Budapest. 25-50. p.
- Dudás K. (2006): A környezettudatos vásárlói magatartás elemzése. Marketing & Menedzsment. 2006/5-6. 106-113. p.
- Juhász Cs. (2006): Környezeti toxikológia, környezeti menedzsment az EU-ban és Magyarországon. (jegyzet) Interreg III. A magyar-román közös program HU-RO SCG 1/329 számú „Hatékony és bizton-ságos növényvédelem az EU-ban” című projekt. Debrecen. 73-141.p.
- Juhász Cs. (2008): Környezetmenedzsment. Az Észak-alföldi Régióért Kht. 86-90.,165-177. p.
- Kiss T. (2004): Fenntartható fejlődés, mint versenyképességet befolyásoló tényező. In: Glück – Rácz (2004): Évkönyv 2004-2005 IV. kötet. Környezetvédelmi, regionális versenyképesség, fenntartható fejlődés c. konferencia. Pécs, 26-32. p.
- Koppányi M. (1993): Mikroökonómia. Műszaki Könyvkiadó. Budapest. 229-349. p.
- Kormosné Koch K. (2008): Az ökológiai gazdálkodás környezeti és gazdasági aspektusai. PhD disszertá-ció (munkahelyi vita anyaga). Debreceni Egyetem. 15-21.p.
- KÖVET-INEM Hungária (2007): Környezettudatos vállalatirányítási rendszer Magyarországon. http://www.kovet.hu/view/main/174.html
- Kun A. (2004): A vállalati szociális elkötelezettség tematizálásának alapvonalai az Európai Unióban. http://jesz.ajk.elte.hu/kun17.html
- Nemcsicsné Zs. Á. (2008): Consistency and „awareness gaps” in the environmental behaviour of Hun-garian companies. Journal of Cleaner Production. 16. pp. 322-329. p.
- Odor K. (2008): Élelmiszer-gazdasági vállalatok környezettudatos magatartásának vizsgálata. PhD disszertáció. Debreceni Egyetem. 10-32. p.
- O’Toole, J. (1991): Do good, do well: The Business Enterprise Trust Awards. California Management Review. 33(3), 9–24. p. In: Pataki Gy. – Radácsi L. (2000): Alternatív kapitalisták – Gazdálkodás az érintettek jóllétéért. Új Paradigma Kiadó. Szentendre. 45-71. p.
- Scott, P. – Jackson, R. (2002): Environmental, Social and Sustainability Reporting on the Web: Best Practices. Corporate environmental Strategy. Vol. 9, No. 2, pp. 193-202. p.
- Tsujii, K. (2007): The worldwide ISO14001/EMAS statistical numbers. http://www.ecology.or.jp/isoworld/english/analy14k.htm
- Internet 1: http://www.orszagoszoldhatosag.gov.hu/index.php?akt_menu=82&hir_reszlet=129 (letöltve: 2008. október 17.)
- Internet 2: www.cora.hu (letöltve: 2008. november 17.)
- Internet 3: www.okopannon.hu (letöltve: 2008. november 17.)
- Internet 4: www.spar.hu (letöltve: 2008. november 18.)
- Internet 5: www.tesco.hu (letöltve: 2008. november 20.)
- Internet 6: www.ecotesco.hu (letöltve: 2008. november 20.)