Vol. 3 No. 1 (2024) Current Issue
##issue.tableOfContents##
Articles
-
Az olvasástanítás hierarchikus ortográfiás módszere –bizonyítékok és lehetőségek
Views:176Az olvasás az egyén tanult képessége, ami lehetővé teszi írott szöveg megértését és értelmezését. Az OECD országokban a szövegértés terén mért PISA (Programme for International Student Assessment) pontszámok fokozatos romlása alapján felvethető, hogy az olvasás tanításában szükség lehet új megközelítések kidolgozására, elsősorban a jelenlegi módszerekkel rosszul boldogulók számára. Az olvasástanítás hagyományosan a hang-betű megfeleltetés (silabizálás) elsajátításával kezdődik a betűkön alapuló írásrendszert használó országokban. Magyarországon a továbblépést rendszerint az egyes szótagokat alkotó betűk hangos összeolvastatása jelenti. Az agyműködés sajátosságaira fókuszáló kutatások felvetik az ortográfiás-morfológiai szegmentálásra alapozott módszerek igen eredményesek lehetnek. A továbbiakban bemutatásra kerül egy, a betű-bigram-morféma tagoláson alapuló, jelenleg pilot szakaszban járó, ún. ortográfiás olvasástanítási módszer, ami a jelenleg ismert neurobiológiai alapokra építve az agyi ventrális vizuális feldolgozólánc sajátosságait igyekszik figyelembe venni. A módszer lényege, hogy az olvasástanulás során a teljes szavak összeolvasás során, a betű – bigram (két, az adott nyelvben gyakran egymás mellé kerülő betű) – morféma (a legkisebb, már önálló jelentéssel bíró nyelvi egység) hierarchia szerint halad a tanulás. A gyerekek kezdettől fogva összefüggő magyar szöveget olvasnak hangos olvasással, mely biztosítja, hogy a gyerekek kontextuálisan gazdag környezetben találkozzanak az írott nyelvi elemekkel. Az ortográfiás olvasástanítási módszer jelentőségét a jövőbeli kontrollált vizsgálatok eredményei dönthetik el.
New pharmaceutical technologies
-
CK2 inhibitor tartalmú alginát mikrogyöngyök formulálása és vizsgálata különböző segédanyagokkal
Views:162Absztrakt
A kutatási munka során CK2 inhibitor tartalmú alginát mikrogyöngyöket formuláltunk polimerizációs módszerrel. Egyes készítményekben segédanyagokat használtunk a formulálás során a hatóanyag penetrációjának javítása és a készítményeink stabilitásának növelése érdekében. A hatóanyagot tartalmazó nátrium-alginát keverékhez Transcutol® HP-t adtunk és a kapott eredményeket a segédanyag nélküli mikrogyöngyökkel összehasonlítottuk. A készítményekkel különböző gyógyszerforma vizsgálatokat végeztünk, meghatároztuk a kapszulázási hatékonyságot, a duzzadási viselkedést, enzimatikus stablilitási vizsgálatot és in vitro kioldódási vizsgálatot végeztünk. A formulációk sejtéletképességi vizsgálatához MTT tesztet végeztünk Caco-2 sejtvonalon. Végül a készítmények antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatásait értékeltük. A Transcutol® HP alkalmazásával a formulációban javult a CK2-inhibitor készítményben történő stabilitása és permeabilitása.
Phamacological management
-
Economic benefits of pharmaceutical care for elderly patients with polypharmacy
Views:190The danger of polypharmacy (polypragmasia) lies in the fact that it usually affects older people who suffer from several chronic diseases and who are also less likely to medication adherence. For this reason, it is important to follow the drug therapy of these patients in the pharmacies, where feedback to general practitioners and specialists can take place in the event of a problem. For this reason, the development of pharmaceutical care is crucial. In the case of polypharmacy patients, inadequate drug therapy greatly increases the development of adverse drug effects and thus may increase mortality and morbidity indicators. Knowing the facts, it can be said that although pharmaceutical care involves additional costs, the adverse drug effects filtered out by it mean reduction in expenses.
Prevention
-
Screening for scoliosis with artificial intelligence
40-55Views:23Early detection of scoliosis and other locomotor disorders is critical for effective treatment and improving the quality of life of those affected. The technology enables school nurses to make a more accurate diagnosis and make timely recommendations for the necessary interventions. In this study, we present the role of nurses in school health screening and the Tartás Pajtás tool, which was created to support school nurse screening. With the involvement of several nurses, we tested this device in a real environment and analyzed its possibilities and limitations. The results presented in the study were realized in the framework of the international project IML4E.