Cikkek

Az olvasástanítás ortográfiás módszere-bizonyítékok és lehetőségek

Megjelent:
2024-05-29
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2024 Egészségügyi Innovációs Szemle

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Az Egészségügyi Innovációs Szemle folyóiratban megjelenő cikkek szabadon megoszthatók, másolhatók az anyagok bármilyen megjelenési formájában a "CC Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0" licenszben szereplő szabályok betartásával.

A cikkek változtatás nélkül terjeszthetők, és kereskedelmi felhasználásuk tilos.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Zsuga, J. (2024). Az olvasástanítás ortográfiás módszere-bizonyítékok és lehetőségek. Egészségügyi Innovációs Szemle, 3(1). https://doi.org/10.56626/ne3v1y36
Absztrakt

Az olvasás az egyén tanult képessége, ami lehetővé teszi írott szöveg megértését és értelmezését. Az OECD országokban a szövegértés terén mért PISA (Programme for International Student Assessment) pontszámok fokozatos romlása alapján felvethető, hogy az olvasás tanításában szükség lehet új megközelítések kidolgozására, elsősorban a jelenlegi módszerekkel rosszul boldogulók számára. Az olvasástanítás hagyományosan a hang-betű megfeleltetés (silabizálás) elsajátításával kezdődik a betűkön alapuló írásrendszert használó országokban. Magyarországon a továbblépést rendszerint az egyes szótagokat alkotó betűk hangos összeolvastatása jelenti. Az agyműködés sajátosságaira fókuszáló kutatások felvetik az ortográfiás-morfológiai szegmentálásra alapozott módszerek igen eredményesek lehetnek. A továbbiakban bemutatásra kerül egy, a betű-bigram-morféma tagoláson alapuló, jelenleg pilot szakaszban járó, ún. ortográfiás olvasástanítási módszer, ami a jelenleg ismert neurobiológiai alapokra építve az agyi ventrális vizuális feldolgozólánc sajátosságait igyekszik figyelembe venni. A módszer lényege, hogy az olvasástanulás során a teljes szavak összeolvasás során, a betű – bigram (két, az adott nyelvben gyakran egymás mellé kerülő betű) – morféma (a legkisebb, már önálló jelentéssel bíró nyelvi egység) hierarchia szerint halad a tanulás. A gyerekek kezdettől fogva összefüggő magyar szöveget olvasnak hangos olvasással, mely biztosítja, hogy a gyerekek kontextuálisan gazdag környezetben találkozzanak az írott nyelvi elemekkel. Az ortográfiás olvasástanítási módszer jelentőségét a jövőbeli kontrollált vizsgálatok eredményei dönthetik el.