Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Optimization of the Sheet Metal Base of a Toggle Clamp Using Finite Element Method
    266-273
    Megtekintések száma:
    203

    Optimization relates to the ultimate yield strength and the maximum stress incident on the current model under critical working conditions and finds through iterative processing a way to compensate for the strength requirement without going beyond the desired mass limits. In this paper, the horizontal sheet metal base of a horizontal toggle clamp is optimised for mass reduction using the finite element analysis in the computer aided design software. The sheet metal base material is the ANSI32 Steel. In the design software, it is designed with the thickness of 7 mm and it is intended to support a workload of up to 750 N. The constraints were a fixed point added at all the holes and at the bottom surface of the sheet metal base. A number of iterations were made for the 750N loading force across the base plate to run the simulation. For optimization, the aim was to minimize the mass of the base plate. The design parameters  were Von Mises, factor of safety and displacement. The variables were the slots’ width and material thickness along the mid-surface of the sheet metal. The mass was reduced by more than thirty per cent overall.

  • Direct Optimization of an Automotive Sheet Metal Part Using ANSYS
    134-142
    Megtekintések száma:
    385

    Optimization of automotive parts nowadays is mainly used to design lightweight and cost-effective vehicle parts in order to improve the cost and efficiency. In this research, a sheet metal part was taken into consideration and optimized using direct optimization module in ANSYS to evaluate the process. An initial Finite Element Analysis (FEA) was done on the sheet metal part by adding forces and constraints in order to initiate direct optimization. The purpose of the optimization is to minimize the mass of the sheet metal part and maintaining a certain Factor of Safety (FOS) by automatically modifying the sheet thickness and the dimension of the side holes. As a result, the best candidate point with 23% mass reduction was found which complied with FOS value was selected for optimal geometry.

  • A sókoncentráció csökkentés lehetőségének vizsgálata egy magyar vízfolyás példáján
    13-22
    Megtekintések száma:
    152

    A Ph.D. tanulmányok keretében végzett kutatás egyik célja a Kösely vízfolyás és mellékágai sótartalommal összefüggő minőségének vizsgálata, valamint annak a kérdésnek a megválaszolása volt, hogy magas sótartalom esetében hígítással elérhető-e az előírt minőség. A meglévő-, korábban született adatok gyűjtése mellett sor került egy tizenegy helyszínen huszonnyolc alkalommal végzett fajlagos elektromos vezetőképesség mérésre. A mérési adatok egész évben és az összes vízfolyás szakaszon meghaladták a Víz Keretirányelvben rögzített és az öntözővízre vonatkozó elvárások szerinti tűrhető minőséghez tartozó határértéket. A tanulmányban közzéteszem ezeket az eredményeket, valamint a hatóságok által korábbi években – időben és térben is ritkábban - végzett mérések összesített eredményeit is. Összegyűjtöttem és elemeztem a speciális vízminőségi problémát okozó lehetséges antropogén vízhasználatokra vonatkozó mennyiségi- és minőségi adatokat és ennek eredményét is közzéteszem ebben a tanulmányban. Mivel a kritikus komponenst konzervatív anyag okozza, a számításokhoz a tömegmegmaradás elvét alkalmazó egyszerű hígulási egyenletet használtam. A számítások célja volt meghatározni azon vízfolyás szakaszokat, amelyeken a vízszállító kapacitás figyelembevétele mellett lehetséges a megfelelő vízminőség eléréséhez szükséges mértékű hígítás megvalósítása. Az eredményekből arra következtettem, hogy a vízhasználatok jelenlegi gyakorlata mellett hígítással nem lehetséges elérni a megfelelő vízminőséget, ezért csak a sóterhelés csökkentése jelenthet megoldást.

  • Lakóépület fűtési energiafogyasztásának csökkentése passzív módszerekkel
    64-76
    Megtekintések száma:
    126

    Az épületek energiafogyasztásának csökkentése továbbra is a szektor egyik kiemelt célkitűzése. Kutatásunk célja az egyes passzív megoldások fűtési energiaigényt csökkentő hatásának vizsgálata volt. Egy mintaépület esetében elemeztük, hogy a naptér, a tömegfal és a Trombe-Michel fal milyen fűtési energiaigény csökkenést eredményez. A számításokat elvégeztük egy átlagos hőtechnikai jellemzőkkel rendelkező épület esetében és arra az esetre is, amikor a mintaépület határolószerkezetei teljesítik a közel nulla energiaigényű épület követelményeit. Az eredmények rámutatnak, hogy ezen szerkezetek alkalmazása előtt a racionális döntés érdekében elengedhetetlenek a komplex energetikai számítások.

  • Introduction to Design and Analysis of Torsional Vibration Dampers in Vehicle Industry
    310-324
    Megtekintések száma:
    318

    The crankshaft of today’s internal combustion engines with high performance output are exposed to harmful torsional oscillations originated from the unbalanced gas and inertial forces. To avoid the fatigue damage of engine components, caused by the undesired vibrations, torsional vibration dampers can be applied. Viscodampers are one type of the torsional vibration dampers, which operational fluid is silicone oil. For cost-effective R&D activities and production, finite element and finite volume numerical discretization methods based calculation techniques must be involved into the engineering work supported by the modern computer technology. The aim of this paper is to provide an insight into the multidisciplinary design and development process of visco-dampers in vehicle industry applications. Four different examples as structural, fatigue, CFD analyses and structural optimization have been introduced in the present work. It turned out from the static structural and fatigue analyses, that the investigated damper has safety factor over the limit for both static structural and fatigue analyses, so it is suitable for the given load conditions. In the structural optimization process 34.36% mass reduction has been achieved. According to the coupled fluid dynamic and heat transfer simulations a rather stagnating air zone evolved between the engine and the damper during the operation, which can cause efficiency reduction of cooling fins mounted onto the housing. In light of the numerical results, the suitable damper position has been determined for the highest heat transfer.

Adatbázis logók