Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Klasszikus és alkalmazott matematikai ismeretek a középiskolában
    404-407
    Megtekintések száma:
    73

    Egy középiskola két különböző, de hasonló képességekkel rendelkező osztályban írattam egy-egy tesztet. Az egyik osztályban alkalmazott matematikai feladatokat, a másik osztályban tisztán matematikai szövegezésű feladatokat kellett megoldani a tanulóknak. Megvizsgáltam, hogy a két feladatsor átlagos pontszáma között volt-e szignifikáns eltérés.

  • Alkalmazásorientált matematikaoktatás a DE Műszaki Karán
    36-42
    Megtekintések száma:
    159

    A Debreceni Egyetem Műszaki Karának Műszaki Alaptárgyi Tanszékén közel egy évtizede foglalkozunk az egyetemi alapképzésben oktatott matematika tárgyak módszertani megújításával. Ennek a hosszú alkotómunkának az eredménye a nemrégiben megjelent ,,Matematikai eszközök mérnöki alkalmazásokban” című tankönyv, amely a matematika legfontosabb eszközeinek (vektorok, mátrixok, lineáris függvények,komplex számok, differenciál és integrálszámítás) különböző alkalmazásait mutatja be a műszaki és természettudományok, valamint a közgazdaságtan egyes területein. A jelen közleménnyel a szerzők célja a fenti tankönyv, valamint az általa megtestesített oktatási, szakmódszertani irányvonal bemutatása, népszerűsítése.

  • Analysis of Differences Between Levelling Networks in the County of Hajdú-Bihar
    84-92
    Megtekintések száma:
    45

    The height determination of control and detail points is essential during the process of planning and manufacturing in the practice of civil engineering. Planning maps are drawn for the former, while the intended plan is set out on the ground during manufacturing, and after the manufacturing the completed installation is mapped. Using the same reference system in all three steps, both horizontally and vertically, is recommended even though in some cases it is unavoidable to change from one reference level to another. Regardless of the fact that both refer to the mean sea level of the Baltic Sea, this can create difficulties, since the difference between the EOMA and Bendefy networks used in Hungary shows varying values depending on the geographical location. The aim of the analysis is to determine a constant difference regarding the analysed settlements based on the common points of the networks.

  • Egy adatsor statisztikai és analitikus elemzése
    399-403
    Megtekintések száma:
    76

    Egy adott évben egy cég minden hónap elején megváltoztatta az általa forgalmazott notebook eladási árát. Lejegyezték, hogy az egyes hónapokban milyen kereslet és kínálat volt az adott egységár mellett. A kapott adatokat statisztikai és analitikus módon elemezzük.

  • Alkalmazott matematikai feladatok egy középiskolásoknak tartott foglalkozáson
    554-559
    Megtekintések száma:
    162

    Az EFOP-3.6.1-16-2016-00022 azonosítószámú „Debrecen Venture Catapult Program" pályázat támogatásával 2019. májusában középiskolások számára három tanórás foglalkozást tartottam Mátészalkán, az Esze Tamás Gimnáziumban. Ezen a foglalkozáson a tanulók számára több olyan feladatot prezentáltam, amely a matematika különböző területeken való alkalmazásait mutatja.

  • Modellalkotás középiskolás fokon
    76-83
    Megtekintések száma:
    44

    2021. február 11-én a mátészalkai Esze Tamás Gimnáziumban motivációs előadást tartottam, és a tanulókkal egy tesztfeladatsort töltettem ki. Tanulmányomban választ kerestem arra, hogy az érettségi előtt álló diákok hogyan viszonyulnak a matematika feladatok megoldásához. A fő célkitűzés annak vizsgálata volt, hogy a tisztán matematikai vagy az alkalmazásszemléletű feladatok oldják-e meg szívesebben, és hogy melyikben érnek el jobb eredményeket. Ebben a cikkben a kapott eredményeket elemzem.

  • Egy gazdaságmatematikai modell
    39-44
    Megtekintések száma:
    83

    Az NTP-NFTÖ-17-C-159 azonosítószámú pályázat keretében az egyik fő feladatom, hogy bemutassam a középiskolai és felsőoktatási matematikaoktatás alkalmazási lehetőségeit. Ezen kívül szeretném szemléltetni, hogy sok esetben a matematikai szoftverek alkalmazása mennyire hasznos és bizonyos esetekben nélkülözhetetlen egy összetett probléma megoldásánál.

  • A globalizáció hatása a felsőoktatásban, az online oktatás előnyei és hátrányai
    1-9
    Megtekintések száma:
    92

    Jelen dolgozat a PADME (Pallas Athéné Domus Meriti) Alapítvány támogatásával valósult meg. Az elektronikus oktatásnak számos előnye és hátránya van. Ezek közül szeretnék rávilágítani néhány fontosabbra, valamint ismertetni azon felméréseim eredményeimet, amelyeken az egyetemi hallgatók modellalkotási, absztrakciós és lexikális tudását mértem fel az online oktatás előtt és után.

  • A matematika alkalmazása a középiskolai fizikában és a kémiában
    33-38
    Megtekintések száma:
    95

    Az EFOP-3.6.1-16-2016-00022 „Debrecen Venture Catapult Program" projekt keretében kidolgozásra került egy olyan tananyag, amelyben összefoglalom a középiskolai matematika legfontosabb fizikai és kémiai alkalmazásait. Fontos, hogy a hallgatók lássák, hogy a matematika oktatása nem öncélú, hanem a különböző természettudományokban sok helyen alkalmazható.

  • Teaching the Analysis of Newton’s Cooling Model to Engineering Students
    63-68
    Megtekintések száma:
    91

    To apply mathematical methods to physical or other real life problem, we have to formulate the problem in mathematical terms. It means that, we have to construct the mathematical model for the problem. Many physical problems shows the relationships between changing quantities. The rates of change are represented mathematically by derivatives. In this case the mathematical models involve equations relating an unknown function and one or more of its derivatives. These equations are the differential equations. In this article, teaching the analysis of Newton's cooling model to engineering students is presented as one of the applications of separable differential equations.

Adatbázis logók