Gazdálkodástudományok

Dolgozói részvétel és ellenállás szerepe a változásmenedzsment sikerességében

Megjelent:
2022-12-11
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2022 Roland Filep, Mária Ujhelyi

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Filep, R., & Ujhelyi, M. (2022). Dolgozói részvétel és ellenállás szerepe a változásmenedzsment sikerességében. International Journal of Engineering and Management Sciences, 7(3), 22-30. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2022.3.3.
Beküldött 2022-05-20
Elfogadott 2022-10-17
Publikált 2022-12-11
Absztrakt

A szervezetek életében a sikeres változtatás az utóbbi turbulensen változó évtizedekben különösen fontos szerepet kap, a teljesítmény fenntartása érdekében figyelmet kell fordítani a vezető-követő kapcsolatokra. Biztosítani kell a szervezeti tagok számára a részvételt és kezelni kell a kialakuló ellenállást. Kutatómunkánk tárgyát annak vizsgálata képezte, hogy befolyásolja-e a változtatás sikerességének megítélését a dolgozók javaslattételi lehetőségének biztosítása és a változtatással szembeni ellenérzése. Khi-négyzet tesztek végrehajtásával arra az eredményre jutottunk, hogy ha beleszólhat a dolgozó a döntésekbe, nagyobb eséllyel ítéli meg sikeresnek a változtatást, ugyanakkor a vezetőt a dolgozók bevonása nem befolyásolja ebben. A dolgozók változtatással szembeni ellenérzése és a változtatás sikeressége között viszont dolgozói és vezetői oldalról is van összefüggés, sikertelenebb a változtatás, ha kialakul az ellenérzés. Az eredmények alapján mindkét tényező fontos. Érdemes felhívni a vezetők figyelmét arra, hogy a részvétel biztosítására is figyeljenek, hiszen ennek elmaradása elégedetlenséget válthat ki a dolgozókban, amely a szervezet sikerességét is negatív irányban befolyásolhatja.

Hivatkozások
  1. Andreasen, P.H., Gammelgaard, B. (2018) ‘Change within purchasing and supply management organisations – Assessing the claims from maturity models’, Journal of Purchasing and Supply Management. Elsevier Ltd, 24(2), pp. 151–163. doi: 10.1016/j.pursup.2017.11.005.
  2. Chowthi-Williams, A. (2018) ‘Evaluation of how a real time pre-registration health care curricula was managed through the application of a newly designed Change Management Model: A qualitative case study’, Nurse Education Today. Elsevier, 61(November 2017), pp. 242–248. doi: 10.1016/j.nedt.2017.12.004.
  3. Dajnoki, K., Héder, M. (2017) ‘„Új szelek fújnak” – a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira’, Hadtudomány: A Magyar Hadtudományi Társaság Folyóirata, 27(E-szám), pp. 84–93. doi: 10.17047/HADTUD.2017.27.E.84.
  4. Drucker, P. (1999) Management challenges for the 21th century 1th edition, HarperBusiness.
  5. Farkas, F. (2004) Változásmenedzsment. Budapest: KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó.
  6. Farkas, F. (2013) A változásmenedzsment elmélete és gyakorlata. Budapest: Akadémia kiadó.
  7. Fisher, J. (2018) ‘A model of integrated leadership’, Organizational Dynamics. Elsevier Inc., 47(2), pp. 70–77. doi: 10.1016/j.orgdyn.2018.01.006.
  8. Gardner, W.L., Avolio, B.J., Luthans, F., May, D.R., Walumbwa, F. (2005) ‘“Can you see the real me?” A self-based model of authentic leader and follower development’, Leadership Quarterly. Elsevier Inc., 16(3), pp. 343–372. doi: 10.1016/j.leaqua.2005.03.003.
  9. Garvin, D. A., Roberto, M. A. (2005) ‘Change throught Persuasion’, Harvard Business Review, (83 (2)), pp. 104–112.
  10. Hussain, S.T., Lei, S., Akram, T., Haider, M.J., Hussain, S.H., Ali, M. (2018) ‘Kurt Lewin’s change model: A critical review of the role of leadership and employee involvement in organizational change’, Journal of Innovation and Knowledge. Journal of Innovation & Knowledge, 3(3), pp. 123–127. doi: 10.1016/j.jik.2016.07.002.
  11. Kanter, R. M., Stein, B., Jick, T. D. (1992) The Challenge of Organizational Change: How Companies Experience It and Leaders Guide It. Free Press.
  12. Kotter, J. P. (1996) Leading change. Boston: Harvard Business School Press.
  13. Kotter, J. P. (2012) Leading Change. Boston: Harvard Business Review Press.
  14. Kun, A. I., Ujhelyi, M. (2018) ‘Cultural fit and academic performance of higher education students’, Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Corvinus University of Budapest, 49(11), pp. 12–23. doi: 10.14267/veztud.2018.11.02.
  15. Li, J.Y., Sun, R., Tao, W., Lee, Y. (2021) ‘Employee coping with organizational change in the face of a pandemic: The role of transparent internal communication’, Public Relations Review. Elsevier Inc., 47(1), p. 101984. doi: 10.1016/j.pubrev.2020.101984.
  16. Matkó, A., Szűcs, E. (2011) ‘Examination of leadership in the local authorities in the North Great Plain region’, International Review of Applied Sciences and Engineering, 2(2), pp. 143–151. doi: 10.1556/irase.2.2011.2.11.
  17. Ruiz, P., Ruiz, C., Martínez, R. (2011) ‘Improving the “Leader-Follower” Relationship: Top Manager or Supervisor? The Ethical Leadership Trickle-Down Effect on Follower Job Response’, Journal of Business Ethics. Springer, 99(4), pp. 587–608. doi: 10.1007/s10551-010-0670-3.
  18. Seijts, G. H., Gandz, J. (2018) ‘Transformational change and leader character’, Business Horizons. ‘Kelley School of Business, Indiana University’, 61(2), pp. 239–249. doi: 10.1016/j.bushor.2017.11.005.
  19. Stouten, J., Rousseau, D. M., De Cremer, D. (2018) ‘Successful organizational change: Integrating the management practice and scholarly literatures’, Academy of Management Annals, 12(2), pp. 752–788. doi: 10.5465/annals.2016.0095.
  20. Suhasini, N., Mohan, G.K., Babu, T.N., Godina, K.M., Babu, T.N. (2014) ‘Employee Turnover Intentions - Role of Stress Causative Factors’, Journal of Strategic Human Resource Management, 3(1).
  21. Van Eerd, D., D’Elia, T., Ferron, E.M., Robson, L., Amick, B. (2021) ‘Implementation of participatory organizational change in long term care to improve safety’, Journal of Safety Research. National Safety Council and Elsevier Ltd, 78, pp. 9–18. doi: 10.1016/j.jsr.2021.05.002.
  22. Yue, C. A. (2021) ‘Navigating change in the era of COVID-19: The role of top leaders’ charismatic rhetoric and employees’ organizational identification’, Public Relations Review, 47(5). doi: 10.1016/j.pubrev.2021.102118.
Adatbázis logók