Search
Search Results
-
HUNGARIAN ELEKTRA: THE CHOREOGRAPHER AND THE DANCER MAKE MAGIC TOGETHER
2-10Views:23Absztrakt
A balkáni lánctánckultúra különleges helyet foglal el a tradíciót kiváló művészi tehetséggel feldolgozó, iskolaalapító koreográfusok életművében. Ennek egyik legszebb példája Novák Ferenc Magyar Elektra című filmalkotása. A Magyar Elektra kivételes lehetőséget biztosított Fülöp Viktornak, a kivételes balett-táncosnak. A szerepet megtestesítő Fülöp Viktor a mű leglényegesebb aspektusát később figyelemre méltó tisztasággal fogalmazta meg: „A folklór számomra olyan, mint egy gyönyörű terebélyes fa, amelynek a gyökere jó mélyen a földben található, s ami onnan kinő, az is földszagú, tehát maga az élet. Ugyanakkor az ágakra leszállnak a madarak – és ez már költészet. A Magyar Elektra azért jó táncmű, mert »földszagú«, ugyanakkor sokkal több az egyszerű néptáncnál. Az egész fa képviselve van benne: megkomponált dráma, érzelmileg és gondolatilag erősen ható színház született, de nem szakadt ki a földből.” A cikk a tradíció feldolgozásának színházelmléleti kérdéseit vizsgálja.
Abstract
The Balkan chain dance culture has a special place in the oeuvre of school-founding choreographers who have worked with the tradition with outstanding artistic talent. One of the best examples of this is Ferenc Novák's film work Hungarian Elektra. Hungarian Elektra provided an extraordinary opportunity for Viktor Fülöp, an exceptional ballet dancer. Viktor Fülöp, who embodied the role, later expressed the most important aspect of the work with remarkable clarity: "For me, folklore is like a beautiful tree with a large canopy, whose roots are deep in the earth, and what grows out of it smells of earth, that is, of life itself. At the same time, birds land on its branches - and that is poetry. Hungarian Elektra is a good dance piece because it smells of earth, but it is also much more than a simple folk dance. The whole tree is represented: it is a composed drama, a theatre that is emotionally and intellectually powerful, but not torn out of the ground". The article explores the issue of adapting tradition from the perspective of theatre theory.
-
STOJANOSKA, ANA: ČITAJḰI GO KONTEKSTOT – APLIKATIVNOSTA NA NEOISTORICIZMOT VRZ DRAMITE NA GORAN STEFANOVSKI
3-12.Views:83Absztrakt
A kontextust olvasva – a neohistorizmus alkalmazhatósága Goran Sztefanovszki darabjaira
Goran Sztefanovszki darabjaira azért alkalmazható a neohistorikus módszer, mert közvetlenül kapcsolódik mind a társadalmi, mind a geopolitikai kontextushoz. Minden műve vizsgálható a neohistorikus módszerrel, s ez arra ad példát, hogy hogyan lehet a kortárs elméletek alkalmazásával drámai művet elemezni. Goran Sztefanovszki darabjai, éppen a szerző immanens késztetése miatt, szorosan kapcsolódnak a kulturális mátrixhoz: a szinkronikus modell (Stephen Greenblatt) logikai eszközként jelenik meg értelmezésük, periodizálásuk, sőt kivetítésük folyamatában. A dolgozat célja, hogy a módszer alkalmazhatóságát Goran Sztefanovszki drámáin mutassa be, az életműből vett lehető legtöbb példa alapján.
Abstract
Reading the context – the applicability of neohistoricism to Goran Stefanovski`s plays
Goran Stefanovski's plays are subject to the neo-historical method because it is directly related to both the social and geo-political context. All the plays of his opus can be treated according to the neo-historical method and at the same time they are an example of how a dramatic opus can be analyzed according to the contemporary and current theory. Goran Stefanovski's plays, precisely because of the author's immanent urge, are closely related to the context, the cultural matrix and the synchronic model (offered by Stephen Greenblatt, the founder of the method) is imposed as a logical tool in the process of their interpretation, periodization and even projection. This paper is designed to show the applicability of the method in Goran Stefanovski's drama, through examples from most of his plays.