Cikkek

STOJANOSKA, ANA: ČITAJḰI GO KONTEKSTOT – APLIKATIVNOSTA NA NEOISTORICIZMOT VRZ DRAMITE NA GORAN STEFANOVSKI

Megjelent:
2020-08-08
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2020 Macedón Tudományos és Kulturális Közlemények

Licencfeltételek / License Terms

Copyright Transfer: The author(s) transfer the copyright of the article to the journal. This includes the right to publish, distribute, and promote the article in both electronic and print formats.

Usage Rights: The journal has full rights to use, distribute, and republish the article.

Consent to Publish: The authors consent to the article being published by the journal and agree to the journal's copyright policy.

Ethical Statement and Permissions: The authors confirm that their article adheres to ethical standards of scholarly research and that they have obtained necessary permissions, including institutional approvals and copyright permissions.

Open Access Statement (optional): If the journal is open access, the journal ensures that the article is freely accessible to readers and accepts the terms of open access publication.

License: This work is licensed under a .

 

Licencfeltételek

Szerzői jogok átruházása: A szerző(k) átruházzák a cikk szerzői jogait a folyóiratra. Ez magában foglalja a cikk elektronikus és nyomtatott formában történő közzétételének, terjesztésének és promóciójának jogát.

Felhasználási jogok: A folyóirat teljes körű rendelkezési joggal bír a cikk felett, beleértve annak újra publikálását, terjesztését és promócióját.

Hozzájárulás a közzétételhez: A szerzők hozzájárulnak ahhoz, hogy a cikket a folyóirat közzétegye, és elfogadják a folyóirat szerzői jogi politikáját.

Etikai nyilatkozat és engedélyek: A szerzők megerősítik, hogy a cikkük megfelel a tudományos kutatás etikai normáinak, és rendelkeznek a szükséges engedélyekkel, beleértve az intézményi jóváhagyásokat és szerzői jogi engedélyeket.

Nyilatkozat a nyílt hozzáférésről (opcionális): Ha a folyóirat nyílt hozzáférésű, a folyóirat biztosítja, hogy a cikk szabadon elérhető legyen az olvasók számára, és elfogadják a nyílt hozzáférésű közzététel feltételeit.

Licenc: Ez a mű a alatt licencelt.

 
Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
STOJANOSKA, A. (2020). STOJANOSKA, ANA: ČITAJḰI GO KONTEKSTOT – APLIKATIVNOSTA NA NEOISTORICIZMOT VRZ DRAMITE NA GORAN STEFANOVSKI. Macedonian Scientific and Cultural Announcements, 3(2), 3-12. https://doi.org/10.56309/mtkk.v3i2.10626
Absztrakt

Absztrakt

A kontextust olvasva – a neohistorizmus alkalmazhatósága Goran Sztefanovszki darabjaira

Goran Sztefanovszki darabjaira azért alkalmazható a neohistorikus módszer, mert közvetlenül kapcsolódik mind a társadalmi, mind a geopolitikai kontextushoz. Minden műve vizsgálható a neohistorikus módszerrel, s ez arra ad példát, hogy hogyan lehet a kortárs elméletek alkalmazásával drámai művet elemezni. Goran Sztefanovszki darabjai, éppen a szerző immanens késztetése miatt, szorosan kapcsolódnak a kulturális mátrixhoz: a szinkronikus modell (Stephen Greenblatt) logikai eszközként jelenik meg értelmezésük, periodizálásuk, sőt kivetítésük folyamatában. A dolgozat célja, hogy a módszer alkalmazhatóságát Goran Sztefanovszki drámáin mutassa be, az életműből vett lehető legtöbb példa alapján. 

 

Abstract

Reading the context – the applicability of neohistoricism to Goran Stefanovski`s plays

Goran Stefanovski's plays are subject to the neo-historical method because it is directly related to both the social and geo-political context. All the plays of his opus can be treated according to the neo-historical method and at the same time they are an example of how a dramatic opus can be analyzed according to the contemporary and current theory. Goran Stefanovski's plays, precisely because of the author's immanent urge, are closely related to the context, the cultural matrix and the synchronic model (offered by Stephen Greenblatt, the founder of the method) is imposed as a logical tool in the process of their interpretation, periodization and even projection. This paper is designed to show the applicability of the method in Goran Stefanovski's drama, through examples from most of his plays.

Hivatkozások
  1. Gallagher, Catherine. Greenblatt, Stephen. Practicing New Historicism. Chicago: The University of Chicago Press, 2000.
  2. Geertz, Cliford. The Interpretation of the Cultures. New York: Basic Book Inc. 1973
  3. Greenblatt, Stephen, Towards a Poetics of Culture. New York: Routledge, 1989.
  4. Laden, Sonja. Recuperating the Archive: Anecdotal Evidence and Questions of `Historical Realism`. Poetics Today, 25.1 (Spring 2004): 1-28. 2004.
  5. Lužina, Jelena. Makedonskata nova drama. Skopje: Detska radost, 1996.
  6. Lužina, Jelena. Teatralika, Skopje: Matica makedonska, 2000.
  7. Lužina, Jelena. Teatralika, pak. Skopje: Magor, 2003.
  8. Mazova, Liljana. Toj i tie, teatarski složuvalki. Skopje: Univerzitet „Sv. Kiril i Metodij“ vo Skopje, Fakultet za dramski umetnosti, 2003.
  9. Stefanovski, Goran. Sobrani drami, kniga prva. Skopje: Tabernakul, 2002.
  10. Stefanovski, Goran. Izbrani drami. Skopje: Polica, 2020.
  11. Stojanoska, Ana. prir. Sovremena makedonska drama. Skopje: Mikena, 2008.
  12. Stojanoska, Ana. Teatar: predizvik, studii i esei, Skopje: Univerzitet „Sv. Kiril i Metodij“ vo Skopje, (elektronsko izdanie), 2018.
  13. Veeser, Harold Aram. ed. 1989. The New Historicism. New York, London: Routledge, 1989.
  14. Zupa, Vjeran. Voved vo dramatologijata. Skopje: Ein-Sof, 2001.