Cikkek

STOJANOSKA, ANA: ČITAJḰI GO KONTEKSTOT – APLIKATIVNOSTA NA NEOISTORICIZMOT VRZ DRAMITE NA GORAN STEFANOVSKI

Veröffentlicht:
2020-08-08
Author
View
Schlagwörter
How To Cite
Selected Style: APA
STOJANOSKA, A. (2020). STOJANOSKA, ANA: ČITAJḰI GO KONTEKSTOT – APLIKATIVNOSTA NA NEOISTORICIZMOT VRZ DRAMITE NA GORAN STEFANOVSKI. Macedón Tudományos és Kulturális Közlemények, 3(2), 3-12. https://doi.org/10.56309/mtkk.v3i2.10626
Abstract

Absztrakt

A kontextust olvasva – a neohistorizmus alkalmazhatósága Goran Sztefanovszki darabjaira

Goran Sztefanovszki darabjaira azért alkalmazható a neohistorikus módszer, mert közvetlenül kapcsolódik mind a társadalmi, mind a geopolitikai kontextushoz. Minden műve vizsgálható a neohistorikus módszerrel, s ez arra ad példát, hogy hogyan lehet a kortárs elméletek alkalmazásával drámai művet elemezni. Goran Sztefanovszki darabjai, éppen a szerző immanens késztetése miatt, szorosan kapcsolódnak a kulturális mátrixhoz: a szinkronikus modell (Stephen Greenblatt) logikai eszközként jelenik meg értelmezésük, periodizálásuk, sőt kivetítésük folyamatában. A dolgozat célja, hogy a módszer alkalmazhatóságát Goran Sztefanovszki drámáin mutassa be, az életműből vett lehető legtöbb példa alapján. 

 

Abstract

Reading the context – the applicability of neohistoricism to Goran Stefanovski`s plays

Goran Stefanovski's plays are subject to the neo-historical method because it is directly related to both the social and geo-political context. All the plays of his opus can be treated according to the neo-historical method and at the same time they are an example of how a dramatic opus can be analyzed according to the contemporary and current theory. Goran Stefanovski's plays, precisely because of the author's immanent urge, are closely related to the context, the cultural matrix and the synchronic model (offered by Stephen Greenblatt, the founder of the method) is imposed as a logical tool in the process of their interpretation, periodization and even projection. This paper is designed to show the applicability of the method in Goran Stefanovski's drama, through examples from most of his plays.

Literaturhinweise
  1. Gallagher, Catherine. Greenblatt, Stephen. Practicing New Historicism. Chicago: The University of Chicago Press, 2000.
  2. Geertz, Cliford. The Interpretation of the Cultures. New York: Basic Book Inc. 1973
  3. Greenblatt, Stephen, Towards a Poetics of Culture. New York: Routledge, 1989.
  4. Laden, Sonja. Recuperating the Archive: Anecdotal Evidence and Questions of `Historical Realism`. Poetics Today, 25.1 (Spring 2004): 1-28. 2004.
  5. Lužina, Jelena. Makedonskata nova drama. Skopje: Detska radost, 1996.
  6. Lužina, Jelena. Teatralika, Skopje: Matica makedonska, 2000.
  7. Lužina, Jelena. Teatralika, pak. Skopje: Magor, 2003.
  8. Mazova, Liljana. Toj i tie, teatarski složuvalki. Skopje: Univerzitet „Sv. Kiril i Metodij“ vo Skopje, Fakultet za dramski umetnosti, 2003.
  9. Stefanovski, Goran. Sobrani drami, kniga prva. Skopje: Tabernakul, 2002.
  10. Stefanovski, Goran. Izbrani drami. Skopje: Polica, 2020.
  11. Stojanoska, Ana. prir. Sovremena makedonska drama. Skopje: Mikena, 2008.
  12. Stojanoska, Ana. Teatar: predizvik, studii i esei, Skopje: Univerzitet „Sv. Kiril i Metodij“ vo Skopje, (elektronsko izdanie), 2018.
  13. Veeser, Harold Aram. ed. 1989. The New Historicism. New York, London: Routledge, 1989.
  14. Zupa, Vjeran. Voved vo dramatologijata. Skopje: Ein-Sof, 2001.