Cikkek

MACEDONIAN BALLET REPERTOIRE ANALYSIS : LAYER OF CLASSICAL BALLET PRODUCTION

Megjelent:
2021-03-15
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
ZDRAVKOVA-DJEPAROSKA, S. (2021). MACEDONIAN BALLET REPERTOIRE ANALYSIS : LAYER OF CLASSICAL BALLET PRODUCTION. Macedón Tudományos és Kulturális Közlemények, 4(1), 33-39. https://doi.org/10.56309/mtkk.v4i1.10012
Absztrakt

A macedón balett 1949-ben alakult, 2019-ben az együttes fennállásának 70. évfordulóját ünnepelte. Ez adja az apropóját a repertoár elméleti áttekintésének és elemzésének. A macedón balettrepertoár értelmezésének kiindulópontja a feladat, hogy meghatározzuk a felismerhető kifejezésmódokat, azok legjelentősebb jegyeit. Az időkeret két végpontja: 1949, a professzionális balettcsoport megalapításának éve a Macedón Nemzeti Színházban, és a a 2019/2020-as évad. A teljes repertoárt elemezve három réteg különböztethető meg. A szerző kutatási érdeklődését az első rétegre irányul: a klasszikus balettprodukciókra, és olyan darabokra amelyek e stílushoz közel állnak.

Macedonian ballet was founded in 1949, and in 2019 the ensemble celebrated its 70th anniversary. That was a reason for a theoretical review and analysis of the repertory. A starting point in the interpretation of the Macedonian ballet repertoire is the task to determine a recognizable expression with emphasized characteristics and features. The time frame comprises 1949, the year of founding of the professional ballet group within the Macedonian National Theatre, and its cease with the season 2019/20. Analyzing the whole repertoire, three layers can be distinguished. The research interest of the author will be put on the first this layer: classical ballet productions, and the performances that gravitate towards this stylistic format.

Hivatkozások
  1. Džipunova, Emilija. Makedonski naroden teatar 1945-1985 [Macedonian National Theater 1945-1985]:139. Skopje: [Macedonian National Theater, 1985.
  2. Džipunova, Emilija. Makedonska baletska scena [Macedonian Ballet Scene]. Skopje: Panili, 2011.
  3. Јаčеva, Ljubica; Litovski, Aleksandar. “Macedonia and Macedonians in Yugoslavia in Search for Identity.” In Yugoslavia from a Historical Perspective, edited by Latinka Perović at al., 163-186. Belgrade: Helsinki Committee for Human Rights in Serbia, 2017.
  4. Majstorović, Stevan. Cultural Policy in Yugoslavia: Self-management and Culture. Paris: UNESCO, 1980. Mjačin, Juurij. Son i javʹ baleta [Dream and Reality of Ballet]. St. Petersburg: Mjačin, Juurij, 2003.
  5. Skalovski, Todor. Risto Stefanovski (editor). Makedonskiot naroden teatar 1945-1985 [Macedonian National Theater 1945-1985]. Skopje: Macedonian National Theater, 1985.
  6. Zdravkova-Džeparoska, Sonja. Istorija i teorija na tancovata umetnost [History and Theory of Dance Art]. Skopje: MIAN, 2006.
  7. Zdravkova-Džeparoska, Sonja. “Characteristics, Influences, Distinguishing Features.” In Platform:East European Performing Arts Companion, edited by Joanna Krakowska and Daria Odija, 97-115. Lublin, Warsaw: Adam Mickiewicz Institute Centre for Culture in Lublin and Institute of Arts of the Polish Academy of Sciences, 2016.
  8. N. A. “The Fountain of Bakhchisarai - First Premiere of the Young Macedonian Ballet”.[Bahčisarajska fontana – prva premiera na mladiot makedonski balet] Nova Makedonija (1950): 7. Skopje: NIP Nova Makedonija.