Cikkek

A modern elektromosautó-használat fenntarthatósága és gazdasági értékelése

Megjelent:
2024 April 23
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Tóth, B. (2024). A modern elektromosautó-használat fenntarthatósága és gazdasági értékelése. Gazdálkodástudományi Közlemények, 9(1), 61-66. https://ojs.lib.unideb.hu/gazdalkodaskozlemenyek/article/view/14254
Absztrakt

Napjaink globális fogyasztói társadalma által egyre nagyobb igény mutatkozik fenntartható és megfizethető elektromos autók iránt. Jelen tanulmány legfőbb célja, hogy komparatív analízist végezzen a fogyasztók számára jelenleg elérhető elektromos és fosszilis energiával meghajtott autómodellek tekintetében.

A tanulmány során elvégzett komparatív analízis eredményeképp megállapítható, hogy az utóbbi évtizedben hiába indult el egyfajta fejlődés mind az elektromos autók meghajtása, mind a gyártási technológiájuk tekintetében, sajnálatos módon a fenntarthatóságuk továbbra sem kedvező a népesség döntő hányadát alkotó szegmentum számára. A társadalmi középosztály részét képező fogyasztók értékelése alapján az elektromos autók átlagos beszerzési ára továbbra is túl magas ahhoz, hogy gazdaságilag jövedelmező legyen üzemeltetni őket, ugyanakkor a luxusautók kategóriájában a beszerzéskori árkülönbség eltörpülhet, akár teljes mértékben meg is szűnhet. Amíg az elektromos autók körében használatos akkumulátor-gyártási technológia nem fejlődik jelentős mértékben, illetve a gépjárművek beszerzéskori ára nem csökken le szignifikánsan, addig nem tekinthető az elektromos autózás minden szegmentum számára egyértelműen fenntartható alternatívának.

Hivatkozások
  1. BROUWER et al. (2011): Energy use, cost and CO2 emissions of electric cars. Journal of Power Sour-ces. 196. vol. 4. issue, pp 2298-2310.
  2. DE PREZ, M. (2019): New BMW 7 Series: prices, specifications and CO2 emissions. Letöltés: https://www.fleetnews.co.uk/news/manufacturer-news/2019/01/17/new-bmw-7-series-prices-specifications-and-co2-emissions
  3. MAYER GY. (2016): Kiugróan sikeres évet zárt a paksi atomerőmű. Elektrotechnika. CIX. évf. I-II. sz. pp. 32-33.
  4. PEVEC et al. (2020): A survey-based assessment of how existing and potential electric vehicle owners perceive range anxiety. Journal of Cleaner Production. Volume 276.
  5. TÓTH B. (2020): Az elektromos autók létjogosultsága In PEME XX.PhD. On-line Konferencia II.-kötet. 2020.12.16. (szerk.: KONCZ I. – SZOVA I.). PEME, Budapest, pp. 127-137. ISBN 978-615-5709-12-8
  6. WILBERFORCE et al. (2017): Developments of electric cars and fuel cell hydrogen electric cars. Inter-national Journal of Hydrogen Energy. 42.vol. 40. issue, pp. 25695-25734.
  7. (I1) https://hu.wikipedia.org/wiki/Ford_T-modell (letöltve 2021.04.15.)
  8. (I2) https://www.nissan.hu/jarmuvek/uj/leaf.html (letöltve 2021.04.15.)
  9. (I3) https://www-europe.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/hu/brochures/Pricelists/
  10. All_New_Micra_MY19_HU_K14C.pdf (letöltve 2021.04.15.)
  11. (I4) https://ev-database.org/car/1106/Nissan-Leaf#:~:text=Real%20Energy%20Consumption%20
  12. between%20111%20%2D%20232%20Wh%2Fkm (letöltve 2021.04.15.)
  13. (I5) https://nav.gov.hu/nav/szolgaltatasok/uzemanyag/uzemanyagarak/2021_uzemanyagar.html
  14. (I6): https://www.eon.hu/hu/lakossagi/aram/egyetemes-szolgaltatoi-arak.html
  15. (I7):https://www.tesla.com/en_eu/models (letöltve 2021.04.15.)
  16. (I8) https://www.bmw.hu/hu/topics/details/pricelist-brochure-download.html (letöltve 2021.04.15.)
  17. (I9): https://www.fleetnews.co.uk/news/manufacturer-news/2019/01/17/new-bmw-7-series-prices-specifications-and-co2-emissions (letöltve 2021.04.15.)