A modern elektromosautó-használat fenntarthatósága és gazdasági értékelése
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
Napjaink globális fogyasztói társadalma által egyre nagyobb igény mutatkozik fenntartható és megfizethető elektromos autók iránt. Jelen tanulmány legfőbb célja, hogy komparatív analízist végezzen a fogyasztók számára jelenleg elérhető elektromos és fosszilis energiával meghajtott autómodellek tekintetében.
A tanulmány során elvégzett komparatív analízis eredményeképp megállapítható, hogy az utóbbi évtizedben hiába indult el egyfajta fejlődés mind az elektromos autók meghajtása, mind a gyártási technológiájuk tekintetében, sajnálatos módon a fenntarthatóságuk továbbra sem kedvező a népesség döntő hányadát alkotó szegmentum számára. A társadalmi középosztály részét képező fogyasztók értékelése alapján az elektromos autók átlagos beszerzési ára továbbra is túl magas ahhoz, hogy gazdaságilag jövedelmező legyen üzemeltetni őket, ugyanakkor a luxusautók kategóriájában a beszerzéskori árkülönbség eltörpülhet, akár teljes mértékben meg is szűnhet. Amíg az elektromos autók körében használatos akkumulátor-gyártási technológia nem fejlődik jelentős mértékben, illetve a gépjárművek beszerzéskori ára nem csökken le szignifikánsan, addig nem tekinthető az elektromos autózás minden szegmentum számára egyértelműen fenntartható alternatívának.
Hivatkozások
- BROUWER et al. (2011): Energy use, cost and CO2 emissions of electric cars. Journal of Power Sour-ces. 196. vol. 4. issue, pp 2298-2310.
- DE PREZ, M. (2019): New BMW 7 Series: prices, specifications and CO2 emissions. Letöltés: https://www.fleetnews.co.uk/news/manufacturer-news/2019/01/17/new-bmw-7-series-prices-specifications-and-co2-emissions
- MAYER GY. (2016): Kiugróan sikeres évet zárt a paksi atomerőmű. Elektrotechnika. CIX. évf. I-II. sz. pp. 32-33.
- PEVEC et al. (2020): A survey-based assessment of how existing and potential electric vehicle owners perceive range anxiety. Journal of Cleaner Production. Volume 276.
- TÓTH B. (2020): Az elektromos autók létjogosultsága In PEME XX.PhD. On-line Konferencia II.-kötet. 2020.12.16. (szerk.: KONCZ I. – SZOVA I.). PEME, Budapest, pp. 127-137. ISBN 978-615-5709-12-8
- WILBERFORCE et al. (2017): Developments of electric cars and fuel cell hydrogen electric cars. Inter-national Journal of Hydrogen Energy. 42.vol. 40. issue, pp. 25695-25734.
- (I1) https://hu.wikipedia.org/wiki/Ford_T-modell (letöltve 2021.04.15.)
- (I2) https://www.nissan.hu/jarmuvek/uj/leaf.html (letöltve 2021.04.15.)
- (I3) https://www-europe.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/hu/brochures/Pricelists/
- All_New_Micra_MY19_HU_K14C.pdf (letöltve 2021.04.15.)
- (I4) https://ev-database.org/car/1106/Nissan-Leaf#:~:text=Real%20Energy%20Consumption%20
- between%20111%20%2D%20232%20Wh%2Fkm (letöltve 2021.04.15.)
- (I5) https://nav.gov.hu/nav/szolgaltatasok/uzemanyag/uzemanyagarak/2021_uzemanyagar.html
- (I6): https://www.eon.hu/hu/lakossagi/aram/egyetemes-szolgaltatoi-arak.html
- (I7):https://www.tesla.com/en_eu/models (letöltve 2021.04.15.)
- (I8) https://www.bmw.hu/hu/topics/details/pricelist-brochure-download.html (letöltve 2021.04.15.)
- (I9): https://www.fleetnews.co.uk/news/manufacturer-news/2019/01/17/new-bmw-7-series-prices-specifications-and-co2-emissions (letöltve 2021.04.15.)