Cikkek

A munkaerőpiacon elvárt kompetenciák a tehetséghiány tükrében

Megjelent:
2024-04-22
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Sóskúti, R., & Héder-Rima, M. (2024). A munkaerőpiacon elvárt kompetenciák a tehetséghiány tükrében. Gazdálkodástudományi Közlemények, 8(2), 75-82. https://ojs.lib.unideb.hu/gazdalkodaskozlemenyek/article/view/14121
Absztrakt

A szervezeti hatékonyság eléréséhez kiemelkedő teljesítményű munkavállalók, azaz tehetségek szükségesek. A hatékony munkavállalók szervezetenként eltérő tudást, vagyis kemény kompetenciákat birtokolnak, mely az adott szervezet működési területétől függ leginkább. A sikeres teljesítmény további feltétele azonban a munkavállalók puha kompetenciáinak megléte, mely a szervezet működési területétől jellemzően független. Kutatásunk során arra kerestük a válasz, hogy Hajdú-Bihar megyében melyek azok a kulcsfontosságú kompetenciák, melyeket a munkáltatók leginkább igényelnek, és amelyek birtoklása révén egy-egy munkavállaló kiemelkedő teljesítményt tud nyújtani. Vizsgálataink során 33 helyi munkáltató több, mint 120 igényét vizsgáltuk meg a munkavállalókkal szemben igényelt kompetenciák tekintetében. Ez alapján megállapítható, hogy a munkáltatók által keresett kompetenciák zöme a puha kompetenciák körébe sorolható. Igazán keresett és egyben tehetséges munkavállalónak számít Hajdú-Bihar megyében az az egyén, akinek elsődlegesen kiemelkedő a problémamegoldó képessége, jól kommunikál, precíz/pontos munkát végez, és mindezt önállóan teszi.

Hivatkozások
  1. CIMATTI B. (2016): Definition, development, assessment of soft skills anf their role for the quality of organizations anf enterprises. International Journal for Quality Research. 10/1 pp. 97-130. ISSN 18006450
  2. CSUGÁNY J. – KOZÁK A. (2018): Regionális munkaerőpiaci problémák – a külföldi munkavállalás súlyosbítja-e az északkeleti régiók helyzetét Magyarországon? Tér és Társadalom. 32. évf. 3. sz. pp. 38-53.
  3. DAJNOKI, K (2014):”Aki keres az talál” – Fogyatékos emberek által betöltött munkakörök feltárása. Acta Scientiarum Socialium. 40. pp. 101-110.
  4. DAJNOKI, K. – PIEROG, A. – VÖRÖS, P. (2015): Képzési-fejlesztési lehetőségek eredményességének megítélése megváltozott munkaképességű személyeket foglalkoztató szervezeteknél. Acta Scientiarum Socialium 43. pp. 57-66.
  5. DAJNOKI, K. – KUN, A.I. (2016): Frissdiplomások foglalkoztatásának jellemzői az agrárgazdaságban. Gazdálkodás. 60. évf. IV. szám pp. 289-304.
  6. DAJNOKI K. – HÉDER M. (2017): „Új szelek fújnak” – a HR válasza a globalizáció és a változás kihí-vásaira. Hadtudomány: A Magyar Hadtudományi Társaság Folyóirata. 27: E-szám pp. 84-93.
  7. ELBERT, N.F. – KAROLINY M. – FARKAS F. – POÓR J (2000): Személyzeti/Emberi erőforrás me-nedzsment kézikönyv. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. 579 p.
  8. GOLEMAN, D. – BOYATZIS, R.E. – MCKEE, A. (2003): A természetes vezető. Budapest: Vince Kiadó. 326. p.
  9. HÉDER M. (2017a): A tehetségmenedzsment rendszerek kialakulásának története. Taylor. 9. évf. 3-4. sz. pp. 67-77.
  10. HÉDER M. (2017b): Munkaerő- vagy tehetséghiány? – Fogalmi különbségek feltárása a hatékony gya-korlati alkalmazás érdekében. Műszaki és Menedzsment Tudományi Közlemények. 2. évf. 4. sz. pp. 180-190.
  11. KIS K. – HAMPEL GY. – BENKŐ-KIS Á. (2019): Végzett hallgatók elvárt munkaerőpiaci kompetenci-áinak vizsgálata. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok. 2019/XIV. évf. pp. 223-232.
  12. KSH (2018): Munkaerőpiaci helyzetkép, 2014-2018. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/
  13. idoszaki/munkerohelyz/ munkerohelyz17.pdf (letöltve: 2019.09.30)
  14. KSH (2020): A gazdasági szervezetek beruházásainak teljesítményértéke. http://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/
  15. e_qb005c.html (letöltve: 2020.03.04)
  16. MANPOWERGROUP (2018): Solving the Talent Shortage. https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2942250/MG_TalentShortage2018_lo%206_25_18_FINAL.pdf?__hssc=35276798.1.1530791942044&__hstc=35276798.30920dfb6969fdf992ada0dd6e710ecb.1530791942043.1530791942043.1530791942043.1&__hsfp=455123652&hsCtaTracking=bf275e90-4a47-4879-9407-d697352
  17. fa1c1%7C3328e579-147a-4fc8-9181-bbaf97a0f029 (letöltve: 2019.11.01)
  18. POÓR J. – BALOGH G. – BÁLINT B. – DOBAY P. – KOLLÁR CS. (2017): Integrált és integráló EEM-rendszerek és eszközök. pp. 359-392. In: Emberi erőforrás menedzsment kézikönyv. Rendszerek és alkalmazások. (Szerk. KAROLINY M. – POÓR J.). WoltersKluwer Kft., Budapest, 610 p. ISBN: 9789632956480
  19. SÓS T.(2019): A tudásalapú gazdaság regionális kihívásai a szakképzésben. Opus et Educatio. 6 évf. 3. sz. pp. 272-279.
  20. SZABÓ K. (2011) Tehetség és kompetencia. A tudásgazdaság kibontakozásának egy alapvető korlátjá-ról. pp. 293-312. In: Jubileumi tanulmánykötet Nagy Aladár professzor 70. születésnapjára. (szerk. KOCZINSZKY GY. – BIHARI Á.) Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Miskolc, 414 p. ISBN: 9789636619480.
  21. SZABÓ SZ. (2014): Kompetencia alapú emberi erőforrás gazdálkodás. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Budapest, 59 p. ISBN: 9786155491153.
  22. TÉGLÁS T. – HLÉDIK E. (2014): Mit várnak el a nagyvállalatok a pályakezdőktől? http://kgk.uni-obuda.hu/sites/default/files/
  23. _TothneTeglasTunde_HledikErika.pdf (letöltve: 2020.03.04)
  24. TÓTH L. (2010): Kompetencia alapú oktatás. https://www.srpszkk.hu/tamop412b/kompetencia_alapu_pedagogia/index.html (letöltve: 2020.04.01)
  25. VARGA E. – SZIRA Z. – BODA H. – HAJÓS L.(2017): A munkaerőpiacon elvárt kompetenciák rele-vanciájának összehasonlító elemzése a munkáltatók és a felsőoktatásban végzős fiatal munkavállalók aspektusából. Studia Mundi – Economica. Vol 4. No. 1. pp. 82-93.
  26. WÓJCIK P. (2017): Shortage of Talents – a Challengefor Modern Organizations. Pobrane z czasopis-mainternationaljournal of synergy. Vol. 6. pp. 123-135.