Cikkek

Az intenzív spárgatermesztés stratégiai tervezése hazai viszonyok között

Megjelent:
2012-12-30
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Erdős, Z. (2012). Az intenzív spárgatermesztés stratégiai tervezése hazai viszonyok között. Gazdálkodástudományi Közlemények, 4(1), 79-86. https://ojs.lib.unideb.hu/gazdalkodaskozlemenyek/article/view/13993
Absztrakt

A spárga (Asparagus Officinalis L.) Magyarországon nem annyira ismert, de a világ bizonyos részein, főleg Nyugat-Európában nagyon népszerű és kedvelt zöldségnövény. Gazdaságos termesztésének elsődleges oka az, hogy igen korai zöldségféle, így nem igazán akad vetélytársa a piacon. Tudományos kutatások bizonyítják, hogy a benne lévő vitaminok és antioxidánsok miatt jótékony hatása van az emberi szervezetre, segít a betegségek (szív- és érrendszeri betegségeket, a rákot és az öregedést) megelőzésében és gyógyításában is. A vizsgálataim célja az volt, hogy az intenzív spárgatermesztés elemzésével meghatározzam, hogy milyen gazdasági viszonyok között lehetne gazdaságos Magyarországon a termesztése.  Ezen számítások elkészítéséhez és számszerűsítéséhez ad segítséget a stratégiai tervezés. A téma feldolgozása során mátrixok és analízisek segítségével vezettem le a termesztéshez kapcsolódó folyamatokat és azok hatásait. Kiszámítottam a Külső és Belső Faktor Értékelő Mátrixok értékeit. Kutatásaim során mind primer, mind pedig szekunder adatgyűjtést is végeztem. A vizsgálataim során arra a megállapításra jutottam, hogy a vállalatnak a spárgatermesztési beruházást mindenképpen érdemes megvalósítania, melyet a Külső/Belső döntés előkészítő mátrix eredménye is alátámaszt.

Hivatkozások
  1. Csath M. (2004): Stratégiai tervezés és vezetés a 21. században. Budapest. Nemzeti Tankönyvkiadó, 56 – 127 p.
  2. Czakó E. (2007): A vállalati stratégia és jellemzői. In: Vállalati stratégia. (Szerk. Könczöl E.) Budapest. Alinea Kiadó, 51-55 p.
  3. Kresalek P. (2003): Tervezés a vállalkozások gyakorlatában. Budapest. Perfekt Gazdasági Tanácsadó, Oktató és Kiadó Zrt., 56 p.
  4. Nábrádi A. (2010): A vállalati stratégia, stratégiai terv. In: A stratégiai és az üzleti tervezés gyakorlata. (Szerk. Nábrádi A. – Pupos T.) Budapest. Szaktudás Kiadó Ház, 19-39 p.
  5. Poprády G. (2012): Az EU Új Közös Agrárpolitikája, Budapest. Magyar Agrárkamara, 6-10 p.
  6. I1: http://www.mfor.hu/cikkek/GKI__iden_1_5_szazalekkal_csokken__jovore_ ennyi-vel_no_a_GDP.html (letöltve: 2012.03.31.)
  7. I2: http://www.mnb.hu (letöltve: 2012.03.31.)
  8. I3: http://hvg.hu/gazdasag/20120329_ksh_munkanelkuliseg (letöltve: 2012.03.31.)
  9. I4: http://www.napi.hu/ nemzetko-zi_gazdasag/ujabb_ketyego_bombara_figyelmeztet_az_oecd.513074.html (letöltve: 2012.03.31.)