Cikkek

Mangalicatermelők vizsgálata bootstrap mintavételezés alkalmazásával

Megjelent:
2024-02-19
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Pocsai, K. (2024). Mangalicatermelők vizsgálata bootstrap mintavételezés alkalmazásával. Gazdálkodástudományi Közlemények, 2(1), 97-106. https://ojs.lib.unideb.hu/gazdalkodaskozlemenyek/article/view/13760
Absztrakt

Hazánkban újra megnőtt az igény a tradicionális termékek iránt, így érthető, hogy a kiváló ízt és magas élvezeti értéket képviselő mangalica készítmények ismét előtérbe kerültek, a fajta a „reneszánszát éli”, és a tenyészetek száma is egyre nő. Munkám során fő szempont volt, hogy a megkérdezett termelőktől ismereteket szerezzek arról, hogy hogyan látják a mangalicaágazat helyzetét és a saját helyzetüket, valamint a jövőre vonatkozóan milyen konkrét elképzeléseik és javaslataik vannak. Kutatásom másik fő célja az volt, hogy a bootstrap módszer alkalmazásával az általam gyűjtött kis minta alapján (13 termelő adatai) megvizsgáljam azt, hogy lehetséges-e az országos adatokra is jellemző eredményeket kapni. Az általam számított paraméterek – az átlagos kocaállományra és az évente előállított vágósertések számára vonatkozóan – az átlag, a medián és a szórás volt. A módszer lényege az, hogy valamely becslés pontosságát javítsuk, a hiba eloszlását becsüljük elsősorban kismintás esetekben. Az eredmények alapján levonható az a következtetés, hogy a rendelkezésre álló mintából az alapsokasági adatokhoz képest egy szélesebb intervallumot tudtam megbecsülni mindkét paraméter esetén.

Hivatkozások
  1. Balogh, P. – Nagy, L. – Fenyves V. (2008a): Hálózat optimalizálás szervezése egy sertéshús integráció-ban "Hagyományok és új kihívások a menedzsmentben" nemzetközi konferencia 2008. október 2-3. Debrecen, 106-112. p.
  2. Balogh, P. – Ertsey I. – Nagy, L. – Fenyves V. (2008b): Analysis and optimization of the structure of Hungarian pork integration as a general network flow, 8th International Conference on Management in AgriFood Chains and Networks, Netherlads, Wageningen, Abstract: 18. p. and a pendrive enclosure.
  3. Hoffman M.- Kozák Á. – Veres Z. (2001): Piackutatás, Műszaki könyvkiadó, 43-70. p
  4. Hunyadi L. – Vita L. (2008): Statisztika I., Budapest, Aula kiadó, 118-123. p.
  5. Józsa L. (2001): Marketing, reklám, piackutatás, Veszprém, Göttinger.
  6. Maddala G. S. (2004): Bevezetés az ökonometriába, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 325-336. p.
  7. Majoros P. (2004): A kutatásmódszertan alapjai, Budapest, Perfekt Kiadó, 105-130 p.
  8. Malhotra, N. K. (2005): Marketingkutatás, Akadémiai Kiadó, 360-395. p.
  9. Ramanathan, Ramu (2003): Bevezetés az ökonomertiába alkalmazásokkal, Budapest, Panem kiadó.
  10. Szabó P. (2007): A hazai kistermelői sertéstartás dilemmái, In: A sertéságazat helyzete, kilátásai és fejlesztési lehetőségei. (Szerk.: Bittner B. – Kovács K.). Szaktanácsadási füzetek 11. Debrecen. 156-165. p.
  11. Szabó P. – Balogh P. – Komlósi I. – Kusza Sz. – Bálint A. – Bíró T. (2009): Debreceni álláspont A sertéstenyésztés jövőjéről In. Debreceni álláspont az agrárium jelenéről, jövőjéről, (Szerk.: Nagy J. – Jávor A.) Magyar Mezőgazdaság Kft. Budapest, 325-346. p.
  12. Szakály Z. – Szigeti O. – Szente V. (2004): Hagyományos magyar termékek marketinglehetőségeinek elemzése a vidékfejlesztés szempontjainak figyelembevételével., EU-tanulmányok V., Budapest, Nem-zeti Fejlesztési Hivatal, 465-496. p.
  13. I1: http://www.math.bme.hu/~marib/adatb/adatb3.pdf (letöltve: 2010. 01. 12.)
  14. I2: http://efabis.univet.hu:
  15. /biostat/szotar/mintabol-valo-mintavetelen-alapulo-eljarasok (letöltve: 2009.12.09.)
  16. I3: http://www.sci.u-szeged.hu/foldtan/geomatematikai_szakosztaly/tovabbkepzo/Bootstrap.pdf (letölt-ve: 2010.02.22.)