Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Municipal Geothermal Systems: Evaluation of Three Hungarian Cases
    81-93
    Megtekintések száma:
    73

    Geothermal energy holds great potential for a sustainable future, as it is a clean and weather-independent form of energy. In addition to energy production, it can also serve the population of a region through direct use. In this paper, three municipal geothermal systems (Szarvas, Nagyszénás, Békéscsaba) in the same Hungarian region which have been recently installed or expanded are presented and analysed. Here, the direct usage of geothermal energy for heating purposes is a very important issue. The three systems show several differences and to some extent face different challenges in the various phases of the projects. Particular attention has been paid to engineering solutions to the problems that arise. The challenges, such as technical difficulties during installation, maintenance difficulties, or problems arising during operation are introduced. The strengths, weaknesses, opportunities, and threats of similar geothermal systems were summarized, based on the relevant literature. These points were evaluated by their appearance and characteristics in the examined systems. This study aims to provide insights, based on recently gained experiences, into geothermal projects, thus providing feedback and practical information for researchers and practitioners.

  • A best-worst scaling használata marketingkutatásban
    140-151
    Megtekintések száma:
    112

    A legjobb-rosszabb skálázás (BWS) az adatgyűjtés egyik módszere és/vagy annak elmélete, hogy a válaszadók miként adják meg a lista első és legrosszabb rangsorolását. Cikkemben azt vizsgálom meg, hogy mi az a best-worst scaling (BWS), milyen területeken használják előszeretettel, illetve mi maga a módszer. Ezután rátérek a BWS metódusára, ezen belül is megvizsgálom elemét: a BWS objektum esetet (1. eset), a BWS profil esetet (2. eset) és BWS többprofil esetet (3. eset). Részletezem a BWS használatát a marketingkutatásban, ezután pedig összehasonlítom a Likert-skálás módszert és a BWS-t. Konklúzióimat cikkem végén összegzem.

Adatbázis logók