Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Intelligens napelemes rendszer vizsgálata
    67-75
    Megtekintések száma:
    96

    Napjainkban egyre nagyobb figyelmet kell fordítanunk a megújuló energiaforrásokkal történő villamos energiatermelésre. A napelemes rendszer számos előnnyel rendelkezik. Viszont a rendszerek teljesítménye külső hatásra drasztikusan lecsökkenhet. Ezek elkerülése végett egy konkrét épület segítségével bemutatjuk a TIGO teljesítmény optimalizáló rendszer elemei t, előnyeit és moni toringját. Elemezzük az adott időszakra vonatkoztatott termelési adatokat.

  • Létesítmény szélenergia hasznosításának lehetőségei
    51-58
    Megtekintések száma:
    97

    Vizsgálatunk célja olyan szélerőmű rendszer kidolgozása volt, mely képes városi környezetben is működni, olyan kevésbé kedvező szélrajzzal rendelkező területeken is, mint az alföldi városok. A javasolt rendszer a csőben áramló közegek tulajdonságait használja ki, miáltal képes jelentős teljesítménytöbbletet elérni kis szélsebesség esetén is a hagyományos elrendezésű turbinákhoz képest.

  • Numerical Model Analysis of Myring–Savonius wind turbines
    180-185
    Megtekintések száma:
    172

    Nowadays the importance of renewable energy is growing, and the utilization of the low wind energy potential is getting crucial. There are turbines with low and high tip speed ratio. Turbines with low tip speed ratio such as the Savonius wind turbine can generate adequate amount of torque at low wind velocities. These types of turbines are also called drag machines. The geometry of the blade can greatly influence the efficiency of the device. With Computational Fluid Dynamics (CFD) method, several optimizations can be done before the production. In our paper the Savonius wind turbine blade geometry was based on the so-called Myring equation. The primary objective of this paper was to increase the power coefficient by modelling the effect of the wind on the turbine blade. For the sake of simplicity, a 2D cross-sectional area was investigated in the simulation with ANSYS CFX 19.1.

  • Calculations of Performance Losses for Automobile Vehicles
    210-218
    Megtekintések száma:
    207

    Vehicle-energetic-models are used to analyze the performances and when a comprehensive structure is established even optimization could be done. For these kinds of models, the losses of the vehicles have to be known. These losses could significantly effect of the vehicle fuel consumption. From these losses the rolling resistance, drive elements and aerodynamic drag are discussed. This paper reviews some of the literatures that describes the calculation methods and gives us some idea about the degree of their value. Our further goals are to have an UpToDate loss coefficient dataset and calculation methods for further vehicle-energetic modelling.

  • Numerical Model Analysis of Natural Gas Combustion Burners
    67-71
    Megtekintések száma:
    131

    Traditional power plants still the dominating power source for all the major industries and powerdemanding facilities, the most crucial facility for the whole plant operations is the industrial boiler which generatessteam, heating energy or electrical power. Boilers generate energy by combustion. The improvement of combustion efficiency could greatly influence the energy consumption and will make the boiler more efficient and cleaner (less emissions), that’s why it is important to understand the combustion and thermal flow behaviours inside the boiler. Beside experimental testing, computational work nowadays becoming more and more important due to lower cost and acceptable accuracy with minimum error. With numerical calculations method, the computational model created by a Computational Fluid Dynamics (CFD) software could reduce a lot of trial and error on experimental work. In this paper utilizing the ANSYS FLUENT 19.1 software to make crate the combustion model. The ratio of air to fuel mixture, the equivalency factor, mass flow rate of the mixture, velocity, mass fractions of the mixture components (fuel and air) and their temperatures will serve as the input parameter while the exhaust gase component mass fraction, temperature, mass flow and velocity will be monitored.

  • Járműveknél fellépő veszteségforrások elemzése
    733-737
    Megtekintések száma:
    161

    A jármű üzemanyag fogyasztását jelentős mértékben befolyásolják a különböző veszteségek, ilyenek a gépjárműben keletkező veszteség (pl. csapágy veszteségek, a hajtásban, hajtóműben keletkező veszteségek stb.), a légellenállás vagy a gumiabroncsok gördülési ellenállása. Fontos tény, hogy üzemanyag-megtakarítást csak az üzem közben létrejövő veszteségek csökkentésével lehet elérni.

    Kutatómunkánk célkitűzése, hogy definiáljuk a járművekben fellépő veszteségeket és azok meghatározási módszereit. A későbbiekben az így meghatározott értékek bemenő adatként fognak szolgálni járműenergetikai számítások modellezésénél.

  • Szélcsatornaépítés a gyakorlatban
    19-24
    Megtekintések száma:
    103

    Cikkünkben a kis sebességű szélcsatornával foglalkoztunk. Célunk az volt, hogy létrehozzunk egy olyan nyitott rendszerű szívott légcsatornát, melynek segítségével a későbbiekben méréseket végezhessünk. Ehhez szükséges volt a szélcsatorna prototípusának megalkotása és kalibrációs mérések elvégzése, hogy a mérőtérben uralkodó áramlásviszonyokat feltérképezzük. A szélcsatornánkban teljesültek várakozásaink, de számos ponton van tér még a fejlesztésre, amit a levont tapasztalatok alapján kívánunk megtenni.

  • Operational Feasibility Assessment of Geothermal Heat Harnessing Systems
    46-53
    Megtekintések száma:
    148

    Renewable energy sources are now essential to establish sustainable development. This paper examines one kind of source the geothermal energy. For geothermal energy when combined with a heat pump COP can be used for evaluation. For solely geothermal sources different approach is needed thus in the paper, a new geothermal heat production coefficient is used to examine the operational feasibility. For the assessment, many hypothetical buildings were created to model their heat demands. Two types of calculation methods are used for heat demand calculation. Based on the results, the maximum depth of a geothermal borehole and economically critical qualitative coefficient was concluded.

Adatbázis logók