Menedzsmenttudományok

A Debreceni Egyetem vezetés és szervezés mesterszakos hallgatóinak tanulási motivációra irányuló vizsgálata

Megjelent:
2023-04-10
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2023 Franciska Hajdu, Edit Barizsné Hadházi, Ágnes Kotsis

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Hajdu, F., Barizsné Hadházi, E., & Kotsis, Ágnes. (2023). A Debreceni Egyetem vezetés és szervezés mesterszakos hallgatóinak tanulási motivációra irányuló vizsgálata . International Journal of Engineering and Management Sciences, 7(4), 69-79. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2022.4.6.
Beküldött 2021-07-07
Elfogadott 2023-03-05
Publikált 2023-04-10
Absztrakt

Tanulmányunk célja a felnőttkori tanulás témakörének bemutatása. Ennek érdekében először meghatározzuk a tanulás definícióit és fontosságát az ember életében. Ezt követően kitérünk a felnőtt korban történő tanulás történelmi hátterére és alakulására. Bemutatásra kerül a felnőttkori tanulás motivációja különböző motivációs elméletek függvényében. A tanulmány második felében egy kezdeti kutatás kerül bemutatásra, melynek középpontjában a felnőttkori tanulás motivációja áll.  Kutatásunk alanyai fiatal felnőttek, akik a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának vezetés és szervezés mesterszakán folytatják tanulmányaikat. Arra szeretnénk válaszokat kapni, hogy a különböző tényezők milyen mértékben motiválják a fiatal felnőtteket tanulmányaik során. Az eredményekkel képet szeretnénk adni mind az oktatók, mind a versenyszférában dolgozó humánpolitikai szakembereknek arról, hogy miképp jellemezhető a vizsgált hallgatók tanulási motivációja. A kutatást a későbbiekben nagyobb mintára is kívánjuk majd kibővíteni.

Hivatkozások
  1. Conner, M.L., How adults learn. Ageless Learner, 2007, 01-15. https://www.academia.edu/1870778/How_adults_learn letöltés dátuma: 2021.02.14.
  2. Foley, G., Dimensions of adult learning, 2004, McGraw-Hill Education, ISBN: 0335214487
  3. Cuenca, E. – Pérez de Guzmán, V., El aprendizaje permanente en adultos mayores, 2003 , letöltés dátuma: 2020.12.29. https://educaciontecnologicaadultos.files.wordpress.com/2013/06/envejecimientoactivo.pdf
  4. Carrasco, J., G. – Martín, M., I., Educación de adultos, 1997, Ed. Ariel, ISBN: 8434426110
  5. UNESCO Institute for Lifelong Learning: https://uil.unesco.org/adult-education/confintea letöltés dátuma: 2021.03.14.
  6. UNESCO, Recommendation on The Development of Adult Education, 1976 http://portal.unesco.org/fr/ev.php-URL_ID=13096&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html letöltés dátuma: 2021.04.11.
  7. Loboda, Z., A nemzetközi felnőttoktatási politika változása és az UNESCO, 2007, Opus et Educatio, 4, 4, 406-422.
  8. Bakacsi, Gy., A szervezeti magatartás alapjai, 2010, Aula Kiadó Kft., Budapest, 284, ISBN: 9789639698857
  9. Kenrick, D. T. – Griskevicius, V. – Neuberg, S. L. – Schaller, M., Renovating the pyramid of needs: Contemporary extensions built upon ancient foundations, 2010, Perspectives on Psychological Science, 5, 292-314.
  10. Lieb, S., Principles of adult learning. 1991, Phoenix, AZ: Vision-South Mountain Community College, letöltés dátuma: 2021.02.04. https://sswm.info/sites/default/files/reference_attachments/LIEB%201991%20Principles%20of%20adult%20learning.pdf letöltés dátuma: 2021.03.24.
  11. Morstain, B., R. – Smart, J., C., A Motivational Typology of Adult Learners, 1977, The Journal of Higher Education, 6, 665–679.
  12. Pintrich, P.– Smith, D.– García, T.– McKeachie, W. A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ), 1991, Ann Arbor, MI: University of Michigan. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED338122.pdf letöltés dátuma: 2021.02.11.
  13. D. Molnár, É. Tudatos fejlődés - Az önszabályozott tanulás elmélete és gyakorlata, 2013, Budapest, Akadémiai Kiadó. doi:10.1556/9789634540472
  14. Katrin, S. – Äli,L. – Triin, E. – Kandela, Õ., Cross-cultural Adaptation and Psychometric Properties of the Estonian Version of MSLQ, 2015, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 597-604. Letöltés dátuma: 2021.03.28. https://www.researchgate.net/publication/282535887_Cross-cultural_Adaptation_and_Psychometric_Properties_of_the_Estonian_Version_of_MSLQ letöltés dátuma: 2021.02.11.
  15. Kumar, V. – Bhalla, J., Validation of Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ), 2020, Indian Context. Int. J. Future Gener. Commun. Netw., 13, 507–517. Letöltés dátuma: 2021.03.28. https://www.researchgate.net/publication/341775709_VALIDATION_OF_MOTIVATED_STRATEGIES_FOR_LEARNING_QUESTIONNAIRE_MSLQ_IN_INDIAN_CONTEXT letöltés dátuma: 2021.03.02.
  16. Fang, N. – Zhao, X., A comparative study of motivation and learning strategies between American and Chinese undergraduate engineering students, 2013, IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). doi:10.1109/fie.2013.6685127 https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/6685127 letöltés dátuma: 2021.03.28.
Adatbázis logók