Menedzsmenttudományok

A döntési vezetői szerep átalakulása

Megjelent:
2023-12-30
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2023 Erik Márta

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Márta, E. (2023). A döntési vezetői szerep átalakulása. International Journal of Engineering and Management Sciences, 8(4), 26-40. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2023.035
Beküldött 2023-06-21
Elfogadott 2023-07-24
Publikált 2023-12-30
Absztrakt

A vezetői döntéshozatal fontos a szervezetek sikeres működésében, ezért szükséges, hogy a vezetők megértsék azokat a tényezőket, amelyek hatással vannak a döntéseikre. A döntéshozatal mindig a vezető feladata, de a változó világban még inkább meghatározó sikertényező. A jó döntés meghozatalához idő, tapasztalat és alapos problémamegoldó képesség szükséges. Kutatásaim során, szakirodalmi források feldolgozásával azonosítottam több olyan szereptényezőt, amelyek egyértelműen hatással vannak a döntési szerepre, annak megvalósulására. Továbbá, saját szerkesztésű kérdőívet állítottam össze a döntési szerep vizsgálatához a modern szervezetekben. A 230 kitöltőtől beérkezett válaszokból különböző statisztikai módszerekkel elemeztem az adatokat. Eredményeim alapján a konfliktuskezelés, a kockázatvállalás és a probléma alapos megismerése erőteljesen meghatározzák a vezetői döntési folyamatokat. A vezetőknek az a képessége, hogy hatékonyan kezeljék a konfliktusokat, jelentős hatással van a döntéseikre. A kockázatvállalás is kulcsfontosságú, mivel a vezetőknek fel kell ismerniük egy adott helyzet kockázatait, és ennek függvényében hozzák meg döntéseiket.

Hivatkozások
  1. Badacsonyi, „Vezetésmódszertan. Távoktatási jegyzet” Szegedi Tudományegyetem Mezőgazdasági Főiskolai Kar. Hódmezővásárhely. 2003.
  2. Diekmann, W. Przepiorka, H. Rauhut, „Lifting the veil of ignorance: an experiment on the contagiousness of norm violations” Rationality and Society, vol. 27, no. 3, pp. 309–33, 2015.
  3. Bamakan, S. M. H., Nurgaliev, I., & Qu, Q. (2019). Opinion leader detection: A methodological review. Expert Systems with Applications, 115, 200-222.
  4. Bass, B. L. (2019). What is leadership?. Leadership in Surgery, 1-10.
  5. Bhaduri, R. M. (2019). Leveraging culture and leadership in crisis management. European Journal of Training and Development, 43(5/6), 554-569.
  6. C.M. Ford, „A theory of individual creative action in multiple social domains” Academy of Management review, vol. 21, no. 4, pp. 1112-1142. 1996.
  7. Corbett, F., & Spinello, E. (2020). Connectivism and leadership: harnessing a learning theory for the digital age to redefine leadership in the twenty-first century. Heliyon, 6(1).
  8. D. J., Snowden and M. E. Boone, „A leader's framework for decision making” Harvard business review, vol. 85, no.11, p. 68. 2008.
  9. D.R. Denison, R. Hooijberg, R. E. Quinn, „Paradox and performance: toward a theory of behavioral complexity in managerial leadership” Organization Science, vol. 1995, no. 6, pp. 524–540, 1995. doi: 10.1287/orsc.6.5.524
  10. Dirani, K. M., Abadi, M., Alizadeh, A., Barhate, B., Garza, R. C., Gunasekara, N., ... & Majzun, Z. (2020). Leadership competencies and the essential role of human resource development in times of crisis: a response to Covid-19 pandemic. Human resource development international, 23(4), 380-394.
  11. E. H. Schein, „How can organizations learn faster? The challenge of entering the green room.” Sloan Management Review, 35 (2), 85–92.1
  12. Gordon, I., Gilboa, A., Cohen, S., Milstein, N., Haimovich, N., Pinhasi, S., & Siegman, S. (2020). Physiological and behavioral synchrony predict group cohesion and performance. Scientific reports, 10(1), 8484.
  13. H. A. Simon, „On the application of servomechanism theory in the study of production control." Econometrica: Journal of the Econometric Society, 247-268, 1952.
  14. H. Mintzberg, D. Raisinghani, A. Theoret, „The structure of unstructured decision processes” Administrative Science Quarterly, Vol, 21. pp. 246 –275, 1976.
  15. Harvard Business Review Analytic Services, „Operationalizing Digital Transformation: New Insights Into Making Digital Work," 2017. [Online].
  16. J. S. Brown, „Does IT matter? Response to Carr,” Harv. Bus. Rev., vol. 81, no. 6, pp. 109–112, 2003.
  17. J. S. Hammond, R. L. Keeney, H. Raiffa, „The hidden traps in decision making” Harv. Bus. Rev. vol. 2006, no. 84, p. 118
  18. K. J. Behfar, R. S. Peterson, E. A. Mannix, W. M. K. Trochim, „The critical role of conflict resolution in teams: A close look at the links between conflict type, conflict management strategies, and team outcomes” Journal of Applied Psychology, vol. 2008, no. 93, pp. 170–188, 2008.
  19. L. Anderson, „Leadership during crisis: Navigating complexity and uncertainty," Leader to Leader, vol. 2018, no. 90, pp. 49-54, 2018.
  20. L. Körmendi and A. Tóth, „A Controlling elmélete és gyakorlata” Perfekt Kiadó. Budapest, 2006.
  21. L. R. Beach and T.R. Mitchell, „A Contingency Model for the Selection of Decision Strategies” Academy of Management Review, vol. 3, no. 3, pp. 439-449, 1978. doi: 10.5465/AMR.1978.4305717
  22. L.H. Pelled, K. M. Eisenhardt, K. R. Xin, „Exploring the black box: An analysis of work group diversity, conflict, and performance” Administrative Science Quarterly, no. 44, pp. 1–28, 1999.
  23. L.P. Wooten, and E.H. James, „Linking crisis management and leadership competencies: the role of human resource development”, Advances in Developing Human Resources, Vol. 10 No. 3, pp. 352-379, 2008, doi: 10.1177/1523422308316450
  24. M. L. Pulley and V. I. Sessa, „E‐leadership: tackling complex challenges," Industrial and commercial Training, vol. 33, no. 3, pp. 80–88, 2001. doi: 10.1108/00197850110405379.
  25. Montemari, M., Taran, Y., Schaper, S., Nielsen, C., Thomsen, P., & Sort, J. (2022). Business model innovation or Business model imitation–That is the question. Technology Analysis & Strategic Management, 1-15.
  26. P. Horner-Long, and R. Schoenberg, „Does e-business require different leadership characteristics? An empirical investigation.” Eur. Manage. J. vol. 2002, no. 20, pp. 611–619, 2002. doi: 10.1016/S0263-2373(02)00112-3
  27. R. A. Finke, T. B. Ward, S. M. Smith, „Creative cognition: Theory, research, and applications” MIT press. 1996.
  28. R. Artigiani, „Leadership and uncertainty: complexity and the lessons of history," Futures, vol. 37, pp. 585-603, 2005.
  29. R. S. Kaplan, and D.P Norton, „Strategic learning & the balanced scorecard” Strategy & Leadership, vol. 24, no. 5, pp. 18-24. 1996.
  30. R. W. Griffin, „Management” Cengage Learning: Boston, MA, USA, pp. 394–396, 2016.
  31. S. Levitsky and D. Ziblatt, „How Democracies Die”. New York: Penguin Random House, 2019.
  32. T. Schwarzmüller, P. Brosi, D. Duman, I. M. Welpe, „How does the digital transformation affect organizations? Key themes of change in work design and leadership” Manage. vol. 29, pp. 114–138, 2018. doi: 10.5771/0935-9915-2018-2-114
  33. Yadav, G., Luthra, S., Jakhar, S. K., Mangla, S. K., & Rai, D. P. (2020). A framework to overcome sustainable supply chain challenges through solution measures of industry 4.0 and circular economy: An automotive case. Journal of Cleaner Production, 254, 120112.
  34. Zhao, E. Y., Thatcher, S. M., & Jehn, K. A. (2019). Instigating, engaging in, and managing group conflict: A review of the literature addressing the critical role of the leader in group conflict. Academy of Management Annals, 13(1), 112-147.
Adatbázis logók