A döntési vezetői szerep átalakulása
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2023 Erik Márta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Elfogadott 2023-07-24
Publikált 2023-12-30
Absztrakt
A vezetői döntéshozatal fontos a szervezetek sikeres működésében, ezért szükséges, hogy a vezetők megértsék azokat a tényezőket, amelyek hatással vannak a döntéseikre. A döntéshozatal mindig a vezető feladata, de a változó világban még inkább meghatározó sikertényező. A jó döntés meghozatalához idő, tapasztalat és alapos problémamegoldó képesség szükséges. Kutatásaim során, szakirodalmi források feldolgozásával azonosítottam több olyan szereptényezőt, amelyek egyértelműen hatással vannak a döntési szerepre, annak megvalósulására. Továbbá, saját szerkesztésű kérdőívet állítottam össze a döntési szerep vizsgálatához a modern szervezetekben. A 230 kitöltőtől beérkezett válaszokból különböző statisztikai módszerekkel elemeztem az adatokat. Eredményeim alapján a konfliktuskezelés, a kockázatvállalás és a probléma alapos megismerése erőteljesen meghatározzák a vezetői döntési folyamatokat. A vezetőknek az a képessége, hogy hatékonyan kezeljék a konfliktusokat, jelentős hatással van a döntéseikre. A kockázatvállalás is kulcsfontosságú, mivel a vezetőknek fel kell ismerniük egy adott helyzet kockázatait, és ennek függvényében hozzák meg döntéseiket.
Hivatkozások
- Badacsonyi, „Vezetésmódszertan. Távoktatási jegyzet” Szegedi Tudományegyetem Mezőgazdasági Főiskolai Kar. Hódmezővásárhely. 2003.
- Diekmann, W. Przepiorka, H. Rauhut, „Lifting the veil of ignorance: an experiment on the contagiousness of norm violations” Rationality and Society, vol. 27, no. 3, pp. 309–33, 2015.
- Bamakan, S. M. H., Nurgaliev, I., & Qu, Q. (2019). Opinion leader detection: A methodological review. Expert Systems with Applications, 115, 200-222.
- Bass, B. L. (2019). What is leadership?. Leadership in Surgery, 1-10.
- Bhaduri, R. M. (2019). Leveraging culture and leadership in crisis management. European Journal of Training and Development, 43(5/6), 554-569.
- C.M. Ford, „A theory of individual creative action in multiple social domains” Academy of Management review, vol. 21, no. 4, pp. 1112-1142. 1996.
- Corbett, F., & Spinello, E. (2020). Connectivism and leadership: harnessing a learning theory for the digital age to redefine leadership in the twenty-first century. Heliyon, 6(1).
- D. J., Snowden and M. E. Boone, „A leader's framework for decision making” Harvard business review, vol. 85, no.11, p. 68. 2008.
- D.R. Denison, R. Hooijberg, R. E. Quinn, „Paradox and performance: toward a theory of behavioral complexity in managerial leadership” Organization Science, vol. 1995, no. 6, pp. 524–540, 1995. doi: 10.1287/orsc.6.5.524
- Dirani, K. M., Abadi, M., Alizadeh, A., Barhate, B., Garza, R. C., Gunasekara, N., ... & Majzun, Z. (2020). Leadership competencies and the essential role of human resource development in times of crisis: a response to Covid-19 pandemic. Human resource development international, 23(4), 380-394.
- E. H. Schein, „How can organizations learn faster? The challenge of entering the green room.” Sloan Management Review, 35 (2), 85–92.1
- Gordon, I., Gilboa, A., Cohen, S., Milstein, N., Haimovich, N., Pinhasi, S., & Siegman, S. (2020). Physiological and behavioral synchrony predict group cohesion and performance. Scientific reports, 10(1), 8484.
- H. A. Simon, „On the application of servomechanism theory in the study of production control." Econometrica: Journal of the Econometric Society, 247-268, 1952.
- H. Mintzberg, D. Raisinghani, A. Theoret, „The structure of unstructured decision processes” Administrative Science Quarterly, Vol, 21. pp. 246 –275, 1976.
- Harvard Business Review Analytic Services, „Operationalizing Digital Transformation: New Insights Into Making Digital Work," 2017. [Online].
- J. S. Brown, „Does IT matter? Response to Carr,” Harv. Bus. Rev., vol. 81, no. 6, pp. 109–112, 2003.
- J. S. Hammond, R. L. Keeney, H. Raiffa, „The hidden traps in decision making” Harv. Bus. Rev. vol. 2006, no. 84, p. 118
- K. J. Behfar, R. S. Peterson, E. A. Mannix, W. M. K. Trochim, „The critical role of conflict resolution in teams: A close look at the links between conflict type, conflict management strategies, and team outcomes” Journal of Applied Psychology, vol. 2008, no. 93, pp. 170–188, 2008.
- L. Anderson, „Leadership during crisis: Navigating complexity and uncertainty," Leader to Leader, vol. 2018, no. 90, pp. 49-54, 2018.
- L. Körmendi and A. Tóth, „A Controlling elmélete és gyakorlata” Perfekt Kiadó. Budapest, 2006.
- L. R. Beach and T.R. Mitchell, „A Contingency Model for the Selection of Decision Strategies” Academy of Management Review, vol. 3, no. 3, pp. 439-449, 1978. doi: 10.5465/AMR.1978.4305717
- L.H. Pelled, K. M. Eisenhardt, K. R. Xin, „Exploring the black box: An analysis of work group diversity, conflict, and performance” Administrative Science Quarterly, no. 44, pp. 1–28, 1999.
- L.P. Wooten, and E.H. James, „Linking crisis management and leadership competencies: the role of human resource development”, Advances in Developing Human Resources, Vol. 10 No. 3, pp. 352-379, 2008, doi: 10.1177/1523422308316450
- M. L. Pulley and V. I. Sessa, „E‐leadership: tackling complex challenges," Industrial and commercial Training, vol. 33, no. 3, pp. 80–88, 2001. doi: 10.1108/00197850110405379.
- Montemari, M., Taran, Y., Schaper, S., Nielsen, C., Thomsen, P., & Sort, J. (2022). Business model innovation or Business model imitation–That is the question. Technology Analysis & Strategic Management, 1-15.
- P. Horner-Long, and R. Schoenberg, „Does e-business require different leadership characteristics? An empirical investigation.” Eur. Manage. J. vol. 2002, no. 20, pp. 611–619, 2002. doi: 10.1016/S0263-2373(02)00112-3
- R. A. Finke, T. B. Ward, S. M. Smith, „Creative cognition: Theory, research, and applications” MIT press. 1996.
- R. Artigiani, „Leadership and uncertainty: complexity and the lessons of history," Futures, vol. 37, pp. 585-603, 2005.
- R. S. Kaplan, and D.P Norton, „Strategic learning & the balanced scorecard” Strategy & Leadership, vol. 24, no. 5, pp. 18-24. 1996.
- R. W. Griffin, „Management” Cengage Learning: Boston, MA, USA, pp. 394–396, 2016.
- S. Levitsky and D. Ziblatt, „How Democracies Die”. New York: Penguin Random House, 2019.
- T. Schwarzmüller, P. Brosi, D. Duman, I. M. Welpe, „How does the digital transformation affect organizations? Key themes of change in work design and leadership” Manage. vol. 29, pp. 114–138, 2018. doi: 10.5771/0935-9915-2018-2-114
- Yadav, G., Luthra, S., Jakhar, S. K., Mangla, S. K., & Rai, D. P. (2020). A framework to overcome sustainable supply chain challenges through solution measures of industry 4.0 and circular economy: An automotive case. Journal of Cleaner Production, 254, 120112.
- Zhao, E. Y., Thatcher, S. M., & Jehn, K. A. (2019). Instigating, engaging in, and managing group conflict: A review of the literature addressing the critical role of the leader in group conflict. Academy of Management Annals, 13(1), 112-147.