Sportközgazdaságtan

Játékosjog vásárlások hatása a vállalatértékelésre a labdarúgás világában

Megjelent:
2022-04-08
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2022 Bence András Bács

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Bács, B. A. (2022). Játékosjog vásárlások hatása a vállalatértékelésre a labdarúgás világában. International Journal of Engineering and Management Sciences, 7(1). https://doi.org/10.21791/IJEMS.2022.1.10.
Beküldött 2022-03-29
Elfogadott 2022-04-01
Publikált 2022-04-08
Absztrakt

A futball világában az egyik legkiemeltebb figyelem kétséget kizáróan az átigazolási piacot övezi. A játékjogok piacán a legeredményesebb labdarúgók szerződtetése érdekében a hatalmas költségvetésekkel rendelkező legnagyobb európai klubok versengenek. Nem ritka, hogy egy-egy játékos szerződtetése több tízmillió eurós kiadással terheli a gazdálkodó klubokat, ezzel komolyan befolyásolva az üzleti eredményüket. Az igazolások kiadás jellege ellenére azonban nem ritka, hogy adott sportszervezet értéke megemelkedik, melyre a legjobb értékmérő a tőzsdén jegyzett futball vállalatok értékelése. Kutatásomban ezen futball vállalatok átigazolások hatására bekövetkező piaci értékváltozása kerül bemutatásra a Juventus ès a BVB Dortmund példáján keresztül. Eredményeim alapján megállapítható, hogy az átigazolási időszakok következtében, amennyiben a klubok a piac által sikeresnek ítélt átigazolási politikát folytatnak, az a transzfer egyenleg eredményétől függetlenül pozitívan hat a vállalat piaci értékére, tehát tőzsdei árfolyamára. Mindkét vizsgált vállalat esetében érezhető volt továbbá a koronavírus hatása 2020 nyári átigazolási időszakában, ahol mindkét klub értékelése jelentősen csökkent valószínűsíthetően, a pandémia okozta bevételkieséseknek köszönhetően. Megállapítható továbbá, hogy a pandémia utáni időszakban a klubok kevésbé aktív átigazolási tevékenységet végeztek.

Hivatkozások
  1. András K. (2003): Üzleti elemek a sportban, a labdarúgás példáján. PhD értekezés. BKÁE, Budapest, 2003.
  2. Aglietta, M., Andreff, W. and Drut, B. (2010): Floating European football clubs in the stock market, Working Paper No. 2010–14, University of Paris West-Nanterre la Défense, EconomiX, Nanterre.
  3. Baur D. and C. McKeating (2009): “The Benefits of Financial Markets: a Case Study of European Football Clubs”, Institute for International Integration Studies Discussion Paper n°283.
  4. Bell A., C. Brooks, D. Matthews and C. Sutcliffe (2009): Over the Moon or Sick as a Parrot? The Effects of Football Results on a Club’s Share Price, ICMA Centre Discussion Papers in Finance.
  5. Hall S., S. Leach and S. Szymanski (2003): Making Money out of Football, The Business School, Imperial College, London
  6. Havran Zs. (2017): A játékosok vásárlásának és képzésének jelentősége a hivatásos labdarúgásban - A közép-kelet-európai és a magyarországi játékos piac sajátosságai. PhD értekezés, Corvinus Egyetem, Budapest 2017.
  7. Majewski, S. (2016). Identification of Factors Determining Market Value of the Most Valuable Football Players. Journal of Management and Business Administration. Central Europe Vol. 24 No. 3/2016 pp. 91-104, ISSN 2450-7814; e-ISSN 2300-858X
  8. Palomino F., L. Renneboog and C. Zhang (2009): Information Salience, Investor Sentiment, and Stock Returns: the Case of British Soccer Betting, Journal of Corporate Finance, 15(3), 368-387.
  9. Renneboog L. and P. Van Brabant (2000): Share Price Reactions to Sporty Performances of Soccer Clubs Listed on the London Stock Exchange and the AIM, CentER DP 2000-19, University of Tilburg.
  10. Bács B. A. (2021): A koronavírus hatásai az európai labdarúgó játékosok értékére, Debreceni Egyetem GTK, Debreceni Egyetem, Régiókutatás Szemle, Régiókutatás Szemle , Volume 6, pp 36-44; https://doi.org/10.30716/rsz/21/2/4
Adatbázis logók