Játékosjog vásárlások hatása a vállalatértékelésre a labdarúgás világában
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2022 Bence András Bács
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Elfogadott 2022-04-01
Publikált 2022-04-08
Absztrakt
A futball világában az egyik legkiemeltebb figyelem kétséget kizáróan az átigazolási piacot övezi. A játékjogok piacán a legeredményesebb labdarúgók szerződtetése érdekében a hatalmas költségvetésekkel rendelkező legnagyobb európai klubok versengenek. Nem ritka, hogy egy-egy játékos szerződtetése több tízmillió eurós kiadással terheli a gazdálkodó klubokat, ezzel komolyan befolyásolva az üzleti eredményüket. Az igazolások kiadás jellege ellenére azonban nem ritka, hogy adott sportszervezet értéke megemelkedik, melyre a legjobb értékmérő a tőzsdén jegyzett futball vállalatok értékelése. Kutatásomban ezen futball vállalatok átigazolások hatására bekövetkező piaci értékváltozása kerül bemutatásra a Juventus ès a BVB Dortmund példáján keresztül. Eredményeim alapján megállapítható, hogy az átigazolási időszakok következtében, amennyiben a klubok a piac által sikeresnek ítélt átigazolási politikát folytatnak, az a transzfer egyenleg eredményétől függetlenül pozitívan hat a vállalat piaci értékére, tehát tőzsdei árfolyamára. Mindkét vizsgált vállalat esetében érezhető volt továbbá a koronavírus hatása 2020 nyári átigazolási időszakában, ahol mindkét klub értékelése jelentősen csökkent valószínűsíthetően, a pandémia okozta bevételkieséseknek köszönhetően. Megállapítható továbbá, hogy a pandémia utáni időszakban a klubok kevésbé aktív átigazolási tevékenységet végeztek.
Hivatkozások
- András K. (2003): Üzleti elemek a sportban, a labdarúgás példáján. PhD értekezés. BKÁE, Budapest, 2003.
- Aglietta, M., Andreff, W. and Drut, B. (2010): Floating European football clubs in the stock market, Working Paper No. 2010–14, University of Paris West-Nanterre la Défense, EconomiX, Nanterre.
- Baur D. and C. McKeating (2009): “The Benefits of Financial Markets: a Case Study of European Football Clubs”, Institute for International Integration Studies Discussion Paper n°283.
- Bell A., C. Brooks, D. Matthews and C. Sutcliffe (2009): Over the Moon or Sick as a Parrot? The Effects of Football Results on a Club’s Share Price, ICMA Centre Discussion Papers in Finance.
- Hall S., S. Leach and S. Szymanski (2003): Making Money out of Football, The Business School, Imperial College, London
- Havran Zs. (2017): A játékosok vásárlásának és képzésének jelentősége a hivatásos labdarúgásban - A közép-kelet-európai és a magyarországi játékos piac sajátosságai. PhD értekezés, Corvinus Egyetem, Budapest 2017.
- Majewski, S. (2016). Identification of Factors Determining Market Value of the Most Valuable Football Players. Journal of Management and Business Administration. Central Europe Vol. 24 No. 3/2016 pp. 91-104, ISSN 2450-7814; e-ISSN 2300-858X
- Palomino F., L. Renneboog and C. Zhang (2009): Information Salience, Investor Sentiment, and Stock Returns: the Case of British Soccer Betting, Journal of Corporate Finance, 15(3), 368-387.
- Renneboog L. and P. Van Brabant (2000): Share Price Reactions to Sporty Performances of Soccer Clubs Listed on the London Stock Exchange and the AIM, CentER DP 2000-19, University of Tilburg.
- Bács B. A. (2021): A koronavírus hatásai az európai labdarúgó játékosok értékére, Debreceni Egyetem GTK, Debreceni Egyetem, Régiókutatás Szemle, Régiókutatás Szemle , Volume 6, pp 36-44; https://doi.org/10.30716/rsz/21/2/4