Gépészeti és járműmérnöki tudományok

Konstrukciós megoldások az utoléréses balesetek következményeinek csökkentésére

Megjelent:
2022-04-08
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2022 József Kertész, Dr. Kovács Tünde

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Kertész, J., & Kovács, T. (2022). Konstrukciós megoldások az utoléréses balesetek következményeinek csökkentésére. International Journal of Engineering and Management Sciences, 7(1). https://doi.org/10.21791/IJEMS.2022.1.6.
Beküldött 2021-10-28
Elfogadott 2022-02-18
Publikált 2022-04-08
Absztrakt

A baleseti statisztikákat vizsgálva azt tapasztalhatjuk, hogy a közlekedés biztonság fokozása egy indokolt mérnöki tevékenység. A közúti forgalomban részt vevő járművek darabszámának évről-évre történő szignifikáns növekedését a városi infrastruktúra és úthálózat gyakran nem tudja már lekövetni. Ezért a növekvő jármű darabszám természetesen magával vonja a közúti balesetek számának növekvő tendenciáját is. A jármű-konstrukciós ütközésbiztonság fokozás célja, hogy a növekvő balesetszám ellenére a személyi sérüléssel járó esetek számát csökkentse.  A statisztikák szerint a balesetek jelentős része városban és az elővárosi szakaszokon történik. Ezen balesetek jelentős hányadát az utol-éréses balesetek adják. Jelen tanulmány az utol-éréses balesetek következményeinek csökkentése érdekében alkalmazott konstrukciós lehetőségeket vizsgálja, első sorban a vétlen jármű és utasai védelme érdekében létrehozott technológiákra fókuszálva. A jelenleg alkalmazott technológiák mellett jövőbemutató lehetséges megoldások és konstrukciós lehetőségek is bemutatásra kerülnek. A fejlesztés és kutatás nem koncentrálódhat csak az ütközésbiztonság fokozására, figyelembe kell venni a jármű tömegének optimalizációját is. Ezen látszólag ellentétes követelmények teljesítése csak új anyagok alkalmazásával, meglévő anyagok integrációjával lehetséges. Ezért a tanulmány a járművek gyűrődő zónáiban alkalmazott fémhabok optimálisabb kihasználásával is foglalkozik. Továbbá megfogalamzásra kerül egy, a Mercedes által kifejlesztett Pre Safe Plus® rendszeren alapuló optimalizált fékasszisztensi megoldás az ütközési energia nagyobb mértékű abszorbciója érdekében.

Hivatkozások
  1. Dr. Ing. Kőfalvi Gyula – A gépjárművek aktív és passzív biztonsága
  2. Kőfalvi Gy. Ignácz F. – Utasmozgás vizsgálata gépjárművek ütközésénél (2011) Biomechanica Hungarica IV. évfolyam, 1. szám pp. 19-29, DOI: 10.17489/biohun/2011/1/03
  3. European Commission- Mobility and Transport, https://ec.europa.eu/transport/modes/road/news/2021-04-20-road-safety-statistics-2020_en) letöltés: 2021.10.18.
  4. ACEA (European Automobile Manufacturers Association) report – Vehicles in use Europe, January 2021
  5. News - European Parliament – Road fatality statistics in the EU (infographic) Ref. 20190410STO36615, 06-10-2021
  6. U.S. Department of Transportation National Highway Traffic Safety Administration - Analyses of Rear-End Crashes and Near-Crashes in the 100-Car Naturalistic Driving Study to Support Rear-Signaling Countermeasure Development (October 2007) DOT HS 810 846
  7. Law offices of Gary Martin Hays & Associates , P.C. Personal Injury Lawyer Atalanta, Georgia, https://www.garymartinhays.com/car-accident-posts/common-injuries-after-being-rear-ended/ letöltés: 2021.10.18
  8. Muhammad Nasiruddin S., Hambali A. Rosidah J. Widodo W.S.Ahmad M.N. - A Review of Energy Absorption of Automotive Bumper Beam International Journal of Applied Engineering Research ISSN 0973-4562 Volume 12, Number 2 (2017) pp. 238-245
  9. United States Patens - Michael R., Ulrich Lütke-Bexten, Wilhelm A., Elmar M. – Bumper for a motor vehicle (Patent No.: US7357432B2) Benteler Automobiltechnik GmbH, Paderborn (DE) (Apr. 15 2008)
  10. Shamim H. Sarfaraj A. Asifur R. - Production and Compressive Characterization of Aluminium MMC Foam Manufactured Using Dual Foaming Agent, February 2016, IOP Conference Series Materials Science and Engineering 115(1):012030, DOI:10.1088/1757-899X/115/1/012030
  11. A. Toksoy, M. Güden - Partial Al foam filling of commercial 1050H14 Al crash boxes: The effect of box column thickness and foam relative density on energy absorption DOI:10.1016/J.TWS.2010.02.002 Corpus ID: 55988910, Thin-Walled Structures 48 (2010) 482–494
  12. Mang, Daniel - Development of an active anti-whiplash automotive seat to reduce whiplash injuries following a rear-end collision – thesis/dissertation (2019) DOI: 10.14288/1.0384553
  13. Ralf Bogenrieder Michael Fehring Roland Bachmann- PRE-SAFE® IN REAR-END COLLISION SITUATIONS , Germany Paper Number 09-0129
Adatbázis logók