Economics

Examination of Consumer Perception of Web Stores by Netnography in the Period of COVID-19

Published:
2022-04-08
Authors
View
Keywords
License

Copyright (c) 2022 Valentina Balogh-Kardos, Tímea Gál

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Balogh-Kardos, V., & Gál, T. (2022). Examination of Consumer Perception of Web Stores by Netnography in the Period of COVID-19 . International Journal of Engineering and Management Sciences, 7(1). https://doi.org/10.21791/IJEMS.2022.1.3.
Received 2021-04-29
Accepted 2022-01-08
Published 2022-04-08
Abstract

Online shopping has become more and more part of our everyday lives, as proved by the fact that in the midst of the economic crisis caused by the coronavirus epidemic, online retailing has grown by more than 30% in Hungary. International research has shown that nearly 90% of consumers take into account the online reviews as much as the recommendations of family or friends before their purchases, digital channels, including Facebook have the greatest impact on their decisions. In our research, in connection with a specific campaign, Black Friday, we examined how actively the highest-traffic stores – having online shops as well - use Facebook to reach and influence the customers. We chose netnography as the method of our research, and we analysed the posts published on the Facebook pages of the five chosen online shops, furthermore, the customer reactions and comments given in connection with the posts. Our results show that three of the five chosen online shops applied Facebook campaigns within the action. By analyzing the comments, they were classifiedinto 5 categories based on satisfaction and trust: satisfied, dissatisfied, interested, trolls, and mute groups.

References
  1. Jaller, M., Pahwa, A. (2017): Evaluating the environmental impacts of online shopping: A behavioral and transportation approach. Transportation Research Part D: Transport and Environment. 80, 102223. doi: https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102223
  2. Gönczi, K., Hlédik, E. (2020): Online vásárlási folyamat hatékonyságának növelése: Két webáruház használhatóságának összehasonlítása szemmozgáskövetéssel. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 51(3), pp. 56–66. doi: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.03.06
  3. Emarketer [2018]: Retail ecommerce sales worldwide 2016-2021. https://www.emarketer.com/chart/215138/retail-ecommerce-sales-worldwide-2016-2021-trillions-change-of-total-retail-sales letöltés: 2021.03.17.
  4. Emarketer (2021): Worldwide ecommerce will approach $5 trillion this year. https://www.emarketer.com/content/worldwide-ecommerce-will-approach-5-trillion-this-year letöltés: 2021.03.17.
  5. Piros, E., Fehér, A. (2020): Az élelmiszer-vásárlói magatartás vizsgálata online környezetben – Szakirodalmi áttekintés. Táplálkozásmarketing, 7(1), pp. 67–78. doi: https://doi.org/10.20494/TM/7/1/5
  6. Szigeti, O., Szakály, Z. (2011): Marketing. Kaposvári Egyetem. Digitális Tankönyv. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0059_marketing_hu/pr02.html letöltés: 2021.03.17.
  7. Kotler, P. (2012): Marketingmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest. 894.p.
  8. Hofmeister-Tóth, Á. (2014): A fogyasztói magatartás alapjai. Akadémiai Kiadó, Budapest. 300.p.
  9. Szakály, Z. (2017): Élelmiszer-marketing. Akadémiai Kiadó, Budapest. 518.p.
  10. Hack-Handa, J., Pintér R. (2015) Generációs különbségek a magyar médiafogyasztásban. Információs társadalom, 15 (2). pp. 7-17.
  11. Székely, L. (2020): A generációs elméletek értelméről. Szociológiai Szemle, 30(1), pp. 107–114 .
  12. Törőcsik, M., Szűcs, K., Kehl, D. (2019): Generációs gondolkodás - A Z és az Y generáció életstílus csoportjai., Marketing & Menedzsment, 48(Különszám2), pp. 3-15.
  13. Kardos, M. V., Gál, T. (2021): A közösségi média hatása a médiafogyasztásra és a reklámpiacra. Régiókutatás Szemle, 6(1), pp. 121-132.
  14. BrightLocal (2014): Local Consumer Review Survey 2014. https://www.brightlocal.com/research/local-consumer-review-survey-2014/ letöltés: 2021.03.18.
  15. Kawaf, F., Istanbulluoglu, D (2019): Online fashion shopping paradox: The role of customer reviews and facebook marketing. Journal of Retailing and Consumer Services, 48, pp. 144-153. doi: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.02.017
  16. Vassallo, A. J., Kelly, B., Zhang, L., Wang, Z., Young, S., Freeman, B. (2018): Junk Food Marketing on Instagram: Content Analysis. JMIR Public Health and Surveillance, 4(2):e54. doi: 10.2196/publichealth.9594
  17. Xiao, M.,, Wang, R., Chan-Olmsted, S. (2018) Factors affecting YouTube influencer marketing credibility: a heuristic-systematic model, Journal of Media Business Studies, 15(3), pp. 188-213, doi: https://doi.org/10.1080/16522354.2018.1501146
  18. Vincze, D. (2019): Élmények a fiatal fogyasztók közösségi média posztjaiban. Marketing & Menedzsment, 53(Különszám), pp. 57-68. doi: 10.15170/MM.2019.53.EMOK.06.
  19. Fehér, A., Farkas, N. D., Boros, H. M., Véha, M., Szakály, Z. (2020). Az egészségtudatos élelmiszer-fogyasztás netnográfiai vizsgálata a digitális korban. Táplálkozásmarketing, 7(1), pp. 19–38. doi: https://doi.org/10.20494/TM/7/1/2
  20. Sharma, R., Ahuja, V., Alavi, S. (2018): The Future Scope of Netnography and Social Network Analysis in the Field of Marketing. Journal of Internet Commerce, 17(1), pp. 26-45, doi: https://doi.org/10.1080/15332861.2017.1423533
  21. Xharavina, N., Kapoulas, A., Miaoulis, G. (2019): Netnography as a marketing research tool in the fashion industry in Southeast Europe. International Journal of Market Research. 62(4), pp. 499-515. doi: https://doi.org/10.1177/1470785319859210
  22. Dörnyei, K., Mitev, A. Z. (2010): Netnográfia avagy on-line karosszék-etnográfia a marketingkutatásban. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 41 (4). pp. 55-68.
  23. Gál, T., Soós, M., Szakály, Z. (2017): Egészségtudatos táplálkozással kapcsolatos fogyasztói insight-ok feltárása netnográfiával - esettanulmány. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 48 (4). pp. 46-54. doi: DOI 10.14267/VEZTUD.2017.04.07
  24. GKIdigital (2019): e-TOPLISTA: Magyarország legnagyobb forgalmú webáruházai. https://gkidigital.hu/2019/05/28/toplista/ letöltés: 2021.03.16.
  25. Kozinets, R. V. (2012): Marketing Netnography: Prol/ ot(ulgat)ing a New Research Method. Methodological Innovations Online, 7(1), pp. 37-45. doi: https://doi.org/10.4256/mio.2012.004
  26. eMAG (2020): 4,3 milliárd feletti forgalom, 1,6 millió látogatás eddig az eMAG Black Friday-án. https://www.emag.hu/blog/2020/11/43-milliard-feletti-forgalom-16-millio-latogatas-eddig-az-emag-black-friday-an/ letöltés: 2021.03.20.
Database Logos