Gazdálkodástudományok

Webáruházak fogyasztói megítélésének vizsgálata netnográfiával a COVID-19 időszakában

Megjelent:
2022-04-08
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2022 Valentina Balogh-Kardos, Tímea Gál

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Balogh-Kardos, V., & Gál, T. (2022). Webáruházak fogyasztói megítélésének vizsgálata netnográfiával a COVID-19 időszakában. International Journal of Engineering and Management Sciences, 7(1). https://doi.org/10.21791/IJEMS.2022.1.3.
Beküldött 2021-04-29
Elfogadott 2022-01-08
Publikált 2022-04-08
Absztrakt

Az online vásárlás egyre inkább a hétköznapjaink részévé válik, melyet az is bizonyít, hogy a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság közepette az online kiskereskedelem 30%-ot meghaladó növekedést ért el Magyarországon. Nemzetközi kutatások igazolták, hogy a fogyasztók közel 90%-a vásárlásaikat megelőzően szinte ugyanannyira veszik figyelembe az online véleményeket, mint a családtagok vagy barátok ajánlásait, döntéseikre pedig a digitális csatornák, ezen belül is a Facebook van a legnagyobb hatással. Kutatásunkban egy konkrét akcióhoz, a Black Friday-hez kapcsolódóan arra a kérdésre kerestük a választ, hogy a Magyarországon működő legnagyobb forgalommal bíró, online webáruházzal is rendelkező üzletek, mennyire aktívan használják a Facebook közösségi oldalt a fogyasztók elérésére, illetve befolyásolására. Vizsgálatunk módszeréül a netnográfiát választottuk, mellyel az áruházak Facebook oldalain a Black Friday hetében megjelenő posztokat, az arra adott fogyasztói reakciókat, illetve hozzászólásokat elemeztük. Eredményeink azt mutatják, hogy az általunk kiválasztott öt webáruház közül a három legnagyobb forgalommal bíró alkalmazott kidolgozott Facebook kampányt az akció keretein belül. A hozzászólásokat elemezve a fogyasztókat 5 kategóriába soroltuk be az elégedettség és a bizalom alapján: az elégedettek, az elégedetlenek, az érdeklődők, trollok, illetve a némák csoportjába.

Hivatkozások
  1. Jaller, M., Pahwa, A. (2017): Evaluating the environmental impacts of online shopping: A behavioral and transportation approach. Transportation Research Part D: Transport and Environment. 80, 102223. doi: https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102223
  2. Gönczi, K., Hlédik, E. (2020): Online vásárlási folyamat hatékonyságának növelése: Két webáruház használhatóságának összehasonlítása szemmozgáskövetéssel. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 51(3), pp. 56–66. doi: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.03.06
  3. Emarketer [2018]: Retail ecommerce sales worldwide 2016-2021. https://www.emarketer.com/chart/215138/retail-ecommerce-sales-worldwide-2016-2021-trillions-change-of-total-retail-sales letöltés: 2021.03.17.
  4. Emarketer (2021): Worldwide ecommerce will approach $5 trillion this year. https://www.emarketer.com/content/worldwide-ecommerce-will-approach-5-trillion-this-year letöltés: 2021.03.17.
  5. Piros, E., Fehér, A. (2020): Az élelmiszer-vásárlói magatartás vizsgálata online környezetben – Szakirodalmi áttekintés. Táplálkozásmarketing, 7(1), pp. 67–78. doi: https://doi.org/10.20494/TM/7/1/5
  6. Szigeti, O., Szakály, Z. (2011): Marketing. Kaposvári Egyetem. Digitális Tankönyv. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0059_marketing_hu/pr02.html letöltés: 2021.03.17.
  7. Kotler, P. (2012): Marketingmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest. 894.p.
  8. Hofmeister-Tóth, Á. (2014): A fogyasztói magatartás alapjai. Akadémiai Kiadó, Budapest. 300.p.
  9. Szakály, Z. (2017): Élelmiszer-marketing. Akadémiai Kiadó, Budapest. 518.p.
  10. Hack-Handa, J., Pintér R. (2015) Generációs különbségek a magyar médiafogyasztásban. Információs társadalom, 15 (2). pp. 7-17.
  11. Székely, L. (2020): A generációs elméletek értelméről. Szociológiai Szemle, 30(1), pp. 107–114 .
  12. Törőcsik, M., Szűcs, K., Kehl, D. (2019): Generációs gondolkodás - A Z és az Y generáció életstílus csoportjai., Marketing & Menedzsment, 48(Különszám2), pp. 3-15.
  13. Kardos, M. V., Gál, T. (2021): A közösségi média hatása a médiafogyasztásra és a reklámpiacra. Régiókutatás Szemle, 6(1), pp. 121-132.
  14. BrightLocal (2014): Local Consumer Review Survey 2014. https://www.brightlocal.com/research/local-consumer-review-survey-2014/ letöltés: 2021.03.18.
  15. Kawaf, F., Istanbulluoglu, D (2019): Online fashion shopping paradox: The role of customer reviews and facebook marketing. Journal of Retailing and Consumer Services, 48, pp. 144-153. doi: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.02.017
  16. Vassallo, A. J., Kelly, B., Zhang, L., Wang, Z., Young, S., Freeman, B. (2018): Junk Food Marketing on Instagram: Content Analysis. JMIR Public Health and Surveillance, 4(2):e54. doi: 10.2196/publichealth.9594
  17. Xiao, M.,, Wang, R., Chan-Olmsted, S. (2018) Factors affecting YouTube influencer marketing credibility: a heuristic-systematic model, Journal of Media Business Studies, 15(3), pp. 188-213, doi: https://doi.org/10.1080/16522354.2018.1501146
  18. Vincze, D. (2019): Élmények a fiatal fogyasztók közösségi média posztjaiban. Marketing & Menedzsment, 53(Különszám), pp. 57-68. doi: 10.15170/MM.2019.53.EMOK.06.
  19. Fehér, A., Farkas, N. D., Boros, H. M., Véha, M., Szakály, Z. (2020). Az egészségtudatos élelmiszer-fogyasztás netnográfiai vizsgálata a digitális korban. Táplálkozásmarketing, 7(1), pp. 19–38. doi: https://doi.org/10.20494/TM/7/1/2
  20. Sharma, R., Ahuja, V., Alavi, S. (2018): The Future Scope of Netnography and Social Network Analysis in the Field of Marketing. Journal of Internet Commerce, 17(1), pp. 26-45, doi: https://doi.org/10.1080/15332861.2017.1423533
  21. Xharavina, N., Kapoulas, A., Miaoulis, G. (2019): Netnography as a marketing research tool in the fashion industry in Southeast Europe. International Journal of Market Research. 62(4), pp. 499-515. doi: https://doi.org/10.1177/1470785319859210
  22. Dörnyei, K., Mitev, A. Z. (2010): Netnográfia avagy on-line karosszék-etnográfia a marketingkutatásban. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 41 (4). pp. 55-68.
  23. Gál, T., Soós, M., Szakály, Z. (2017): Egészségtudatos táplálkozással kapcsolatos fogyasztói insight-ok feltárása netnográfiával - esettanulmány. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 48 (4). pp. 46-54. doi: DOI 10.14267/VEZTUD.2017.04.07
  24. GKIdigital (2019): e-TOPLISTA: Magyarország legnagyobb forgalmú webáruházai. https://gkidigital.hu/2019/05/28/toplista/ letöltés: 2021.03.16.
  25. Kozinets, R. V. (2012): Marketing Netnography: Prol/ ot(ulgat)ing a New Research Method. Methodological Innovations Online, 7(1), pp. 37-45. doi: https://doi.org/10.4256/mio.2012.004
  26. eMAG (2020): 4,3 milliárd feletti forgalom, 1,6 millió látogatás eddig az eMAG Black Friday-án. https://www.emag.hu/blog/2020/11/43-milliard-feletti-forgalom-16-millio-latogatas-eddig-az-emag-black-friday-an/ letöltés: 2021.03.20.
Adatbázis logók