Management Sciences

The Top 5 e-commerce Competitive Advantages in Hungary

Published:
2022-10-14
Author
View
Keywords
License

Copyright (c) 2022 Szikszai Tamás

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Tamás, S. (2022). The Top 5 e-commerce Competitive Advantages in Hungary. International Journal of Engineering and Management Sciences, 7(2), 128-139. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2022.2.10.
Received 2022-04-21
Accepted 2022-10-14
Published 2022-10-14
Abstract

Abstract. In my article, I map out the key competitive advantages that are essential to online commerce, online store sales, success, and popularity. There is a wealth of literature on the subject. Year after year, more and more research and surveys are conducted on customer value, shopping habits, consumer behavior, digital transformation, which I would like to summarize and articulate, and highlight the main elements without which online sales would not be effective.

References
  1. Alfonso V. – Boar C. – Frost J. – Gambacorta L. – Liu J. (2021): E-commerce in the pandemic and beyond: online appendix, BIS Bulletin, link: Online appendix - E-commerce in the pandemic and beyond (bis.org), letöltés ideje: 2022.04.04.
  2. Atulkar S. – Kesari B., (2020): A review on consumer shopping attitude towards online shopping, Academia, elérhető:
  3. A_Review_on_Customer_Shopping_Attitude_towards_Online_Shopping20190428-19155-fjiilc-with-cover-page-v2.pdf (d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net), letöltés ideje: 2022.04.04.
  4. Cable.co.uk, (2022): Worldwide mobile data pricing 2021, elérhető: https://www.cable.co.uk/mobiles/worldwide-data-pricing/, letöltés ideje: 2022.05.24.
  5. Chikán, A. (2010): Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó
  6. Economic Times (2021): Five benefits of online shopping for every shopaholic, by IANS, 2010. Nov. 10., link: online shopping: Five benefits of online shopping for every shopaholic - The Economic Times (indiatimes.com), letöltés ideje: 2022.04.05.
  7. Ekerstat, (2022): Ismerd meg közelebbről a magyar e-kereskedelem sajátosságait és trendjeit, ekerstat.hu weboldal, link: A magyar e-kereskedelem sajátosságai és trendjei - ekerstat.hu, letöltés ideje: 2022.04.02.
  8. Eszes I. (2011): E-kereskedelem, Eszes könyvtár – tanulmány, elérhető: e-Kereskedelem (eszes.net), letöltési ideje: 2022.04.02.
  9. GKID, (2021): 2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem, elérthető: https://gkid.hu/2021/03/25/2020-online-kiskereskedelem/, letöltés ideje: 2022.05.24.
  10. Gönczi K. – Hlédik E., (2020): Online vásárlási folyamat hatékonyságának növelése, Vezetéstudomány, Budapest, LI. évfolyam 2020.03. szám, link: View of Online vásárlási folyamat hatékonyságának növelése (uni-corvinus.hu), letöltés ideje: 2022.04.02.
  11. Internet World Stats, (2022): World Internet Users Statistics, link: World Internet Users Statistics and 2022 World Population Stats (internetworldstats.com), letöltés ideje: 2022.04.02
  12. Jóbi A. (2019): 2019 e-kereskedelmi trendjei: innováció vagy halál? https://kosarertek.hu/piac/2019-e-kereskedelmi-trendjei-innovacio-vagy-halal/ (Letöltés dátuma: 2022.06.25.)
  13. Jun G. - Jaafar N. I. (2011): A Study on Consumers’ Attitude towards Online Shopping in China. International Journal of Business and Social Science, 2(22), p.11, p.122-132.
  14. Kemény I. – Simon J. (2015): Termékek és szolgáltatások vásárlása on-line – vajon mások az elvárások?, Vezetéstudomány, XLVI. évfolyam, 2015.7.szám, link: VT2015n7p28.pdf (uni-corvinus.hu), letöltés ideje: 2022.04.04.
  15. Kocsi D. (2018): A fogyasztói magatartás vizsgálata az online környezetben, Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, link: A fogyasztói magatartás vizsgálata az online környezetben (uni-bge.hu), letöltés ideje: 2022.04.02.
  16. Kollár D. (2020): A környezetvédelem és a posztmaterializmus szelleme, Replika, 2020(114): 133-155., link: replika_114-09_kollar.pdf (mtak.hu), letöltés ideje: 2022.04.04.
  17. Lone, S., & Weltevreden, J.W.J. (2022). 2022 European E-commerce Report. Amsterdam/Brussels: Amsterdam University of Applied Sciences & Ecommerce Europe
  18. Lone, S., Harboul, N. & Weltevreden, J.W.J. (2021). 2021 European E-commerce Report. Amsterdam/Brussels: Amsterdam University of Applied Sciences & Ecommerce Europe.
  19. MinnerInstant, (2021): Kutatás a hazai e-kereskedelemről, minner.hu weboldal, elérhető: https://minner.hu/minner_instant/22-000-forint-az-atlagos-kosarertek-friss-statisztika/, letöltés ideje: 2022.04.02.
  20. Muhammad H. A. – Mohammed A. I. – Almomani A. A., (2021): The Impact of Customer Behavior on E-business during of the COVID-19 Crisis in Jordan, Asian Journal of Economics, Business and Accounting, link: 30510-Article Text-57062-1-10-20211228.pdf (apsciencelibrary.com), letöltés ideje: 2022.04.02.
  21. Nagy K. – Keller V. (2017): 90 másodperc avagy az online vásárlásé a jövő?, Széchenyi István Egyetem, Győr, link: Nagy_Keller_Kautz_2017.pdf (sze.hu), letöltés ideje: 2022.04.04.
  22. Nicolas, J. & Toval, A. (2009). On the generation of requirements specifications from software engineering models: a systematic literature review. Information and Software Technology, 51, 1291-1307. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2009.04.001
  23. Papp G., (2020): A halogatók most örökre lemaradhatnak – Marketing COVID idején III., elérhető: https://mediapiac.com/marketing/A-halogatok-most-orokre-lemaradhatnak-Marketing-COVID-idejen-III/211557/, letöltés ideje: 2022.05.24.
  24. Payne A. – Frow P. – Eggert A. (2017): The customer value proposition: evolution, development, and application in marketing, Conceptual/Theoretical paper, J. of Acad. Mark. Sci., 45:467-489, link: The customer value proposition: evolution, development, and application in marketing (springer.com), letöltés ideje: 2022.04.04.
  25. Rodrigo T.M.L.R - Wijesekara K.A.T.D - Bandara B.M.R.R.G.R - C.D Akurugoda - A.A.S.N Munasinghe - R.S Weerarathne (2020): Consumer attitudes towards online shopping – a literature review, SLIIT Business School, International Journal of Social Sciences and Management Review, link: International Journal of Social Sciences and Management Review (ijssmr.org), letöltés ideje: 2022.04.05
  26. Shi, Y. & Li, X. (2019). An overview of bankruptcy prediction models for corporate firms: A Systematic literature review. Intangible Capital, 15(2), 114-127. https://doi.org/10.3926/ic.1354
  27. Törőcsik M. (2016): A fogyasztói magatartás új tendenciái, Vezetéstudomány, XLVII. Évf. 2016. Marketingtudományi különszám, link: VT2016n4p19.pdf (uni-corvinus.hu), letöltés ideje: 2022.04.04.
  28. Tranfield, D., Denyer, D. & Smart, P. (2003). Towards a methodology for developing evidence‐informed management knowledge by means of systematic review. British Journal of Management, 14(3), 207-222. https://doi.org/10.1111/1467-8551.00375
  29. Vasné E. M. – Danó Gy. (2013): Hazai e-vásárlási szokások fő jellemzői és dinamikája, Sikos T. – A válság hatása a kiskereskedelemre tanulmány, Gödöllő, p.101-p.129, link: A válság hatása a kiskereskedelemre (researchgate.net), letöltési ideje: 2022.04.05.
  30. Yunjie X. – Shun C. (2004): A conceptual model of Customer Value in eCommerce, European Conference on Information Systems, AIS Electronic Library, letöltés ideje: 2022.04.02.
  31. Zsolnainé H. I., (2006): E-vásárlási szokások változása Magyarországon, Marketing&Menedzsment 2006/4
Database Logos