Search

Published After
Published Before

Search Results

  • Metamorphosis of the sanction power of local self-governments
    2-10
    Views:
    46

    A tanulmány a magyar közigazgatási szankciórendszer körében végbemenő legújabb folyamatokat mutatja be. Ezek közé tartozik a szubjektív és objektív szankciók között megfigyelhető átrendeződés, ahol egyre inkább tért nyernek az utóbbiak. Végigköveti, hogy a változásokat az Alkotmánybíróság hogyan értékelte és rámutat, hogy az alkotmányos testület álláspontja szerint az államnak – olyan jogi elveket betartva, mint a jogállamiság elve vagy az emberi méltóság követelménye - lehetősége van arra, hogy a szankciórendszer körében a közigazgatási jog érvényre juttatása érdekében változásokat hajtson végre, így akár a szubjektív szankciók közül az objektív szankciók közé soroljon át tényállásokat. Ezen változások között szerepel a nagy vitákat kiváltó objektív közigazgatási bírságok bevezetése is, amely új szabályozást az Alkotmánybíróság a 60/2009 (V. 28.) határozata kifejezetten is alkotmányosnak mondta ki az állam életvédelmi kötelezettségére is hivatkozással. 2012-ben több fontos változás zajlott le egyszerre. Az új szabálysértési törvény a büntetőjog irányába mozdult el, miközben megszüntette a helyi önkormányzatok azon jogát, hogy szabálysértést statuáljanak önkormányzati rendelet által. Ezzel párhuzamosan a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény eleinte egy felhatalmazás alapján lehetőséget adott a helyi önkormányzatoknak közösségellenes magatartások szankcionálására, amelyet később az Alkotmánybíróság még ugyanebben az évben elvont a 38/2012. (XI. 14.) AB határozat nyomán, megsemmisítve az említett parttalannak minősített felhatalmazást. A határozat emellett azonban más lényeges megállapításokat is tett, így a hajléktalanság szankcionálásáról történt állásfoglalás mellett részletesen elemezte, hogy az új szabálysértési törvény büntető jellege milyen szabályozási elemekben nyilvánul meg. A tanulmány foglalkozik a döntés hatásával, elemzi, hogy a helyi önkormányzatoknak a jelenlegi jogi keretek között - amelyet az Alkotmánybíróság 29/2015. (X. 2.) határozata is megerősített- milyen lehetőségük van szankcióalkotásra, valamint meghatározza azon szempontokat, amely mentén a jogalkotó a helyzetet rendezhetné. A 2012 után kialakult gyakorlat nyomán ugyanis a helyi önkormányzatok részben felhatalmazás nélkül, részben visszautalva az önkormányzati törvény azon rendelkezésére, amely szerint a közösségi együttélés szabályrendszerét meghatározhatja a képviselő-testület, egyre több ilyen szankcionáló rendeletet alkotott. Ezek jogellenessége nem volt már kezdetben sem magától értetődő, hiszen a képviselő-testület szabályozási joga nyilvánvalóan kiterjedt az említett területre, ugyanakkor a helyzetet nehezítette, hogy a szankcionálás keretrendszerét és sarokpontjait a jogalkotó nem jelölte ki. Minden hasonló anomália ellenére egyre több ilyen rendelet született, amelyek megalkotását az Alkotmánybíróság az említett döntés nyomán immáron legalizálta.

  • The essential rights of the local governments in the aspect of Financial Law
    Views:
    64

    In my study I deal with the connection between the local governments and the Constitution in the aspect of Financial Law.

    The local governments’ essential rights have been laid down  in the Constitution in a separate (IX.) chapter. The defence of the local governments is different from the defence of fundamental human rights. The latter has the test of necessity and proportionality. The local governments’ constitutional rights can be restricted until the infringement of its fundamental contents.

    I examined the rights of the local governments connected with the Financial Law, so I was engaged mainly in the financial support of it and the right of property and tax assessment. The Constitutional regulation of the financial support is most unique. The difference is that this paragraph (44/A. § (1) c) is not a rule of competence and jurisdiction however an obligation for the state to guarantee the self income and the proper state support to the local governments. The most important own sources are the taxes, which are necessary to discharge the duties. The authority to issue taxes derives from the Constitution - 70/I. § and 44/A. § (1) d. These paragraphs  prescribes that every natural and legal person must contribute to rates and taxes depend on their income and estate.

    The local governments may issue taxes within the framework of law, but their legislation is wide-ranging within it, for this reason there are a lot of instructive judgements of the Constitutional Court.

  • Enforcement of administrative organization principles in public education administration
    74-84.
    Views:
    126

    After 1990 public educational institutions were maintained and controlled by local governments. This period was the era of decentralization. I am going to examine it in a later parts of my thesis with regard to all of its advantages and disadvantages. After 2011 there was a kind of decentralization by legislation after which it had or could have had an operating role but education became state responsibilities. The state as former branch coordinator thereafter took the role of maintainer besides of its public power authority.

    There have been two crucial changes of two subsystems of administration since its formation in 1990 but mainly after 2010. These changes were partially structural, affecting state organization in several steps then those affecting central integration and the reregulation of local governments reflecting the change in the role of the state and the expansion of Neoweber state ideas and recentralisation.

    Some of these factors were generated by international effects but Hungarian principles also played a role as the hurried and faulty system of task completion was formed in local governments.

    This study analysing how partial conditions are reflected in education administration, how the administration branches followed general tendencies or somehow compared to general changes in public administration. I am also examining how successful it was to deal with these roles together and separate them at certain points.

  • The special requirements applicable to the management of national assets, with a special respect to the requirement of transparency
    85-96.
    Views:
    150

    The Fundamental Law of Hungary states that the property of the Hungarian State and of municipal governments shall be considered national assets. National assets shall be managed and protected for the purpose of serving the public interest, satisfying common needs and preserving natural resources, taking also into account the needs of future generations. Economic operators – such as companies - owned by the State or municipal governments shall conduct business prudently and independently, in accordance with the relevant legislation, under the requirements of legality, efficiency and effectiveness. The special requirements regarding the management and safeguarding are laid down in Act CXCVI of 2011 on National Assets (hereinafter: National Assets Act) and Act CVI of 2007 on State Property (hereinafter: State Property Act) also contains a few requirements in its preamble.

    Based on the above, national assets shall be managed and protected in a special way, compared to privately owned assets. Publicly owned enterprises play a very important role in the national economy, since they provide a significant amount of GDP, they employ numerous people, they usually provide public services and last but not least they manage public funds. As a consequence, these companies shall also manage their assets with respect to the special requirements. In our article, we introduce these requirements by examining their content and also their relationship towards each other.

    One of the most important requirements is transparency, since these enterprises manage public funds and according to the Fundamental Law, every organization managing public funds shall publicly account for the management of those funds. Public funds and national assets shall be managed according to the principles of transparency and of corruption-free public life. Data relating to public funds or to national assets shall be recognized as data of public interest. We lay a special emphasis on transparency by introducing the relating regulation and also by summarizing the most prominent statements of court decisions from the last few years. In their judgements the courts interpreted the requirement of transparency in connection with state-owned enterprises and the relationship between transparency and the protection of business secrets and business interests of the companies.