Suchen

von
bis

Ergebnis der Suche

  • Hochschulautonomie-Debatten, Fragen und Antworten aus der Perspektive der öffentlichen Verwaltung (Wissenschaft)
    27-48
    Views:
    67

    Obwohl die Hochschulautonomie seit jeher im Mittelpunkt der internationalen und ungarischen akademischen Forschung steht, wurde die Frage der Hochschulautonomie in Ungarn vor allem in der juristischen Literatur im Zusammenhang mit Gesetzesänderungen untersucht.2020 haben mehrere ungarische Universitäten begonnen, ihre Modelle zu ändern, was auch eine Änderung der Wartung bedeutete. Diese Änderungen lösten heftige soziale, politische und rechtliche Debatten aus, bei denen die Autonomie eine der zentralen Fragen war.

    Die Autonomie in der Hochschulbildung ist nicht nur in Ungarn ein beherrschendes Thema, denn die Debatten gewannen neuen Schwung, als das Thema Ende 2022 in einen internationalen Kontext gestellt wurde. Die Begründung für die einzigartige Auszeichnung des ungarischen Systems hat auch in der wissenschaftlichen Literatur viele Fragen aufgeworfen, insbesondere im Hinblick auf das internationale Konzept der Autonomie und im Vergleich mit anderen europäischen Beispielen, wie z. B. den Niederlanden. Der Beitrag stellt die Berechtigung dieser Unterscheidung in Frage, indem er das internationale Konzept der Autonomie analysiert und die ungarischen Rechtsprozesse unter dem Gesichtspunkt der institutionelle Governance untersucht und sie insbesondere mit dem niederländischen Beispiel vergleicht.

  • Közigazgatási szervezési elvek érvényesülése a közoktatási igazgatásban
    74-84.
    Views:
    131

    1990 után az állami oktatási intézményeket a helyi önkormányzatok tartották fenn és ellenőrizték. Ez az időszak a decentralizáció korszaka volt, melynek előnyeit és hátrányait vizsgálom a tanulmányban. 2011 után volt egyfajta jogalkotási decentralizáció, amely után az oktatásnak működési szerepe volt vagy lehetett volna, de az állami felelősséggé vált. Az állam mint volt ágazati koordinátor, ezt követően a közhatalmi hatósága mellett fenntartói szerepet vállalt.

    Az adminisztráció két alrendszerének két alapvető változása történt 1990-es megalakulása óta, de főleg 2010 után. Ezek részben strukturális jellegűek voltak, több lépcsőben érintették az államszervezetet, majd a központi integrációt és az önkormányzatok újraszabályozásához kapcsolódó változásokat, tükrözve az állam szerepének módosulását, a Neoweber állameszmék kibővülését és a modernizációt.

    Ezen tényezők egy részét nemzetközi hatások generálták, de a magyar alapelvek is szerepet játszottak. Ez a tanulmány azt elemzi, hogy a részleges feltételek hogyan tükröződnek az oktatásigazgatásban, hogyan követték az igazgatási ágak az általános tendenciákat. Azt is megvizsgálom, hogy mennyire volt sikeres ezeket a szerepeket együtt kezelni és bizonyos pontokon szétválasztani.

  • MINTHA-követés - Globalizációs problémák az önkormányzati fejlődés példáján
    Views:
    43

    In Hungary almost every reform has its reference to the integration in the west, especially European Union. The explanation for failures is the difficulties of adjustment. The dilemma is what kind of reasons result this problem: is it a national feature or the original distress of Hungary. We can say that the root of it is the problem of following patterns. The origin of these patterns are from the western world but these patterns needed years or sometimes ages to reach the present situation. It was an organic development.

    In our modern world we can find plenty of legislative elements of globalization, unifying and harmonizing rules and institutions. Most of the international economic organizations make every effort to harmonize economic institutions, but the example of European Union shows that borders are not as simple as it seems. This harmonization and unification has to surpass it to a wider perspective (e.g. administration, public education, telecommunication or private law institutions, etc.).

    In the study I examine the development of self-governing and local governments. In Hungary over the last years – since the birth of self-governing – many changes could be found. Reforms followed reforms. According to a survey the most important fields of reforms are the following:

    • decentralization
    • privatization
    • decreasing the role of public sector
    • reform of the law for public servants
    • information technology
    • financial and budgetary management.

    Reforms of local governments are part of the globalization especially in those countries where change of the regime has happened. To reach the desired western pattern some lemmas are necessary:

    • constitutional state
    • territorialism of state
    • guaranteed financial sources
    • stability from the perspective of economy and policy.

    These foundational criterions are spread by international organizations like NAFTA, GATT, WTO, IMF, WB, OECD or EU itself. Plenty of recommendations exist on this field for administration and local governments. The Council of Europe has a basic document, the Charta of European Local Governments.

    If we examine the problem closer we can see that in spite of every recommendation or regulation, local governments are in trouble for example in Hungary. There are exact rules or principles to ensure the liberty or free space for them, but financial problems always exist.

    In the essay I analyzes the way of following patterns in typical countries and try to show how hard is to introduce a pattern from a moment to another that has prestigious past.