Search

Published After
Published Before

Search Results

  • „A halhatatlanok csapatja ez, melynek nincs híja sohasem!”: A Debreceni Főiskolai Énekkar (Kántus) történeti tudata és a folytonosság rítusai
    253–263.
    Views:
    76

    Having been founded in 1739 by professor György Maróthi, the College Choir of Debrecen has been working studiously on performing on every important event and occasion of the College. Among many other roles, it has served as a means for keeping the memory of Csokonai, the great Hungarian poet of the turn of the 18th and 19th centuries. This study aims to present the mostly subjective written memories which registered the ways of remembering past events and important persons. But also the continuously changing fellowship of the choir needed a definite point in time to define their own identity. Ferenc Balogh, professor of Church history was the first to find the history of the male choir that functioned as a student society for more centuries. The study focuses on the period between 1861 and 1924, based on the registries of the choir, local and national journals, and memories to show the ways of keeping the past alive in order to live in the present.

  • „Valami bűzlik Dániában”: Janne Teller Semmi című ifjúsági regénye
    293–308.
    Views:
    255

    Even though Denmark is considered to be one of the happiest countries, one of the unhappiest teenage stories originates from there. In Janne Teller’s first scandalous then successful youth novel a fourteen-year-old boy claims that it is not worth doing anything as nothing matters, so his classmates started a collecting game to prove him the opposite, ending up in tragic sacrifices. This essay examines the novel from the perspective of meaningful activities, based on Mihály Csíkszentmihályi’s studies titled The Meaning of Things, Being Adolescent, and Flow: The Psychology of Optimal Experience. The study also compares the novel to the well-known youth story The Boys of Paul Street by Ferenc Molnár, as both works depict the teenagers’ struggles to adapt to the adults’ controversial expectations.

  • Szerkesztői előszó
    3–7.
    Views:
    87

    A debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ 2023-ban megrendezett Re:Re – Művészi újrajátszás / Az újrajátszás művészete című nemzetközi kiállítása a kétezres évek során jelentkező művészeti újrajátszások, vagyis az ún. artistic re-enactmentek működés- és létmódját, antropológiai, szociokulturális, (művészet) történeti és elméleti kontextusait kívánta feltárni. A tárlat finisszázsaként, 2023. szeptember 15–16. között a MODEM és a Debreceni Egyetem Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetében működő Magyar Emlékezethelyek Kutatócsoport együttműködésében interdiszciplináris konferenciát szerveztünk. A konferencia a re-enactment / reenactment fogalom lehetséges megközelítésein túl a traumák, tabuk, technikák, a mediatizálódás és a muzealizáció kérdésével foglalkozott, valamint a performativitás és az irodalom szerepét vizsgálta, különös tekintettel Kelet-Európa történéseire. A kétnapos tanácskozás résztvevői öt szekcióban tizenöt előadást tartottak, a program kurátori tárlatvezetéssel és kerekasztal-beszélgetéssel egészült ki. A Studia Litteraria mostani tematikus száma az előadások többségének tanulmányokká formált változatait adja közre, illetve néhány további, a konferencián prezentációként el nem hangzott írás járul hozzá a képekben is rendkívül gazdag, közel másfélszáz illusztrációt tartalmazó, a folyóirat történetében e szempontból is egyedi gyűjtemény értékéhez.