Cikkek

Az idegennyelvű földrajzoktatás jelentősége az észak-alföldi régió két tanítási nyelvű középiskolai programjaiban

Megjelent:
2024-04-16
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2023 János Kapusi

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Kapusi, J. (2024). Az idegennyelvű földrajzoktatás jelentősége az észak-alföldi régió két tanítási nyelvű középiskolai programjaiban. Régiókutatás Szemle, 8(2), 46-60. https://doi.org/10.30716/RSZ/23/2/5
Absztrakt

Akárcsak országszerte, az észak-alföldi régióban is számos intézmény képviseli a kétnyelvűséget. A régió iskolaközpontjaiban évtizedes hagyományokkal rendelkező, jellemzően két tanítási nyelvű gimnáziumi és technikumi programok működnek, de Debrecent – mint nagy múltú iskolavárost és regionális központot – a nemzetközi tanrendű oktatás terén is több intézmény képviseli. Bár az utóbbi évtizedek társadalmi-gazdasági és oktatáspolitikai változásai folyamatos újratervezésre és megújulásra késztették az iskolákat, a kétnyelvűséget képviselő programok népszerűsége töretlen, ami nem kis részben a tantárgyak idegen nyelven történő oktatásának is köszönhető. Az idegennyelvű tantárgyoktatás a szaktantárgyi tartalmak és a nyelvi fejlesztés célrendszerének összehangolásával rendkívül hatékonyan fejleszti a fiatalok nyelvtudását, formálja világképüket, ezzel növeli munkaerőpiaci értéküket és bővíti továbbtanulási lehetőségeiket. Jelen tanulmány szaktanári és kutatói szemszögből, egy készülőben lévő doktori disszertáció részkutatásainak (iskolai vizsgálatok, szaktantárgyi érettségi vizsgák, országos kérdőíves szaktanári felmérés) eredményein és tanulságain keresztül kívánja bemutatni a földrajz idegen nyelven történő tanításának-tanulásának szerepét és jelentőségét az észak-alföldi régió kétnyelvű középiskolai programjaiban. A részkutatásokból kiderül, hogy a földrajz idegen nyelven való tanítása régiószerte népszerű választás: a régióban kétnyelvűséget képviselő tizenöt középiskola többségében megjelenik, fontos szerepet játszik a technikumok képzési programjában, eredményességét pedig közel 1000 sikeres érettségi vizsga bizonyítja.

Hivatkozások
  1. Bálint D., Pirisi G., Trócsányi A. (2018): Adalékok a földrajz tantárgy szemléleti kérdéseihez a nemzetközi földrajzi olimpia tapasztalatai alapján. Földrajzi Közlemények, 2018/3, pp. 235-246. ISSN: 0015-5411
  2. Bognár A. (2005): A tartalom fontossága az idegen nyelvek oktatásában – is. Új Pedagógiai Szemle, 55. évf. 9. sz, pp. 37-45. http://www.epa.hu/00000/00035/00095/2005-09-ta-Bognar-Tartalom.html
  3. Kapusi J. (2018): Módszertani ötletek turizmusföldrajzi ismeretek tanításához két tanítási nyelvű szakgimnáziumi képzésben (Magyar Földrajzi Konferencia, Debrecen, 2018. november 10.) In: Fazekas István – Kiss Emőke – Lázár István: Földrajzi közlemények, pp. 33-35. ISBN: 978-963-508-897-3.
  4. Kapusi J. (2021a): A földrajzoktatás egyedi vonásai és a hazánkkal kapcsolatos földrajzi ismeretek megjelenítési lehetőségei a Nemzetközi Érettségi (IB) Diploma Programjában. Geometodika, 2021/2, pp. 37-51. ISSN 2560-0745
  5. Kapusi J. (2021b): A kétszintű földrajz érettségi vizsgálata a célnyelvűség szemszögéből – eredmények, kihívások, tapasztalatok. Modern Geográfia, 16(4), pp. 25–47. DOI: https://doi.org/10.15170/MG.2021.16.04.02
  6. Kisné Bernhardt R. (2012): Az anyanyelvi és idegen nyelvi írásbeli szövegalkotás vizsgálata a két tanítási nyelvű középiskolai oktatásban. Doktori disszertáció. ELTE-PPK Neveléstudományi Doktori Iskola, p. 311
  7. Sárközy Á. (2007): Két tanítási nyelvű képzés a debreceni Fazekas Mihály Gimnáziumban. Könyv és Nevelés, 2007/4. https://folyoiratok.oh.gov.hu/konyv-es-neveles/ket-tanitasi-nyelvu-kepzes-a-debreceni-fazekas-mihaly-gimnaziumban (Letöltés dátuma: 2023. június 30.)
  8. Teperics K., Szilágyiné Czimre K., Márton S. (2016): A tanuló városok és régiók területi megjelenése és társadalmi-gazdasági mutatókkal való kapcsolata Magyarországon. Educatio, 25/2., pp. 245-259. ISSN: 1216–3384
  9. Vámos Á. (1998): Magyarország tannyelvi atlasza. Keraban Kiadó, Budapest. ISBN: 963-8146-49-4
  10. Vámos Á. (2017): Kétnyelvű oktatás Magyarországon – tannyelvpolitika, tannyelvpedagógia. Akadémiai nagydoktori thesis, ELTE, p.194.
  11. IKK technikumi rangsor, 2023. https://ikk.hu/p/technikumi-rangsor-2023 (Letöltés dátuma: 2023. július 1.)
  12. IKK technikumi rangsor, 2024 https://ikk.hu/p/technikumi-rangsor-2024?fbclid=IwAR0Ue4O_mVUXeuaIOXrTM44uoIb4foHQLWHk2b2DNlJqrmei370pGk-gbEk (Letöltés dátuma: 2024. január 20.)
  13. Internet 1: https://www.ketszintu.hu/publicstat.php (Letöltés dátuma: 2023. november 20.)
  14. Középiskola 2023 – A 100 legjobb gimnázium (HVG, 2022) ISSN: 2064-3675
  15. Középiskola 2024 – A 100 legjobb gimnázium (HVG, 2023) ISSN: 2064-3675
  16. Köznevelési Információs Rendszer (KIR) https://www.oktatas.hu/hivatali_ugyek/kir_intezmenykereso (Letöltés dátuma: 2023. november 20.)
  17. Oktatási Hivatal, kétszintű érettségi vizsgaeredmények https://www.ketszintu.hu/publicstat.php (Letöltés dátuma: 2023. november 20.)
Adatbázis logók