Articles

The significance of foreign language Geography teaching in the dual language secondary school programmes of the Northern Great Plain region

Published:
April 16, 2024
Author
View
Keywords
License

Copyright (c) 2023 János Kapusi

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Kapusi, J. (2024). The significance of foreign language Geography teaching in the dual language secondary school programmes of the Northern Great Plain region. Régiókutatás Szemle, 8(2), 46-60. https://doi.org/10.30716/RSZ/23/2/5
Abstract

Dual language education has been present in numerous institutions across the Northern Great Plain region of Hungary. Educational centres across the region have been running dual language programmes in secondary grammar schools and vocational schools for decades. As regional centre and traditional educational hub, Debrecen is also represented by a number of schools offering international programmes. Although recent socioeconomic and education policy changes have forced schools for constant renewal, bilingualism in educational programmes managed to remain popular, partly due to the achievements of foreign language subject teaching. Through the alignment of subject-specific content and the development of language competence, this form of education effectively contributes to the improvement of students’ language skills, shapes their mindset and expands their further education and increases their market value as potential workforce. This study will explore the role and impact of foreign language Geography teaching across the secondary schools of the Northern Great Plain region through the lens of teaching and educational research, by discussing some of the relevant regional findings of a broader PhD dissertation (including school visits, final exam results and a recent nationwide teacher survey). Research findings prove that Geography has been a popular subject choice to be taught in foreign languages: it has been present in the majority of the 15 dual language secondary schools of the region, it has been playing an important role in vocational school programmes and it has been chosen as final exam subject by nearly 1,000 candidates.

References
  1. Bálint D., Pirisi G., Trócsányi A. (2018): Adalékok a földrajz tantárgy szemléleti kérdéseihez a nemzetközi földrajzi olimpia tapasztalatai alapján. Földrajzi Közlemények, 2018/3, pp. 235-246. ISSN: 0015-5411
  2. Bognár A. (2005): A tartalom fontossága az idegen nyelvek oktatásában – is. Új Pedagógiai Szemle, 55. évf. 9. sz, pp. 37-45. http://www.epa.hu/00000/00035/00095/2005-09-ta-Bognar-Tartalom.html
  3. Kapusi J. (2018): Módszertani ötletek turizmusföldrajzi ismeretek tanításához két tanítási nyelvű szakgimnáziumi képzésben (Magyar Földrajzi Konferencia, Debrecen, 2018. november 10.) In: Fazekas István – Kiss Emőke – Lázár István: Földrajzi közlemények, pp. 33-35. ISBN: 978-963-508-897-3.
  4. Kapusi J. (2021a): A földrajzoktatás egyedi vonásai és a hazánkkal kapcsolatos földrajzi ismeretek megjelenítési lehetőségei a Nemzetközi Érettségi (IB) Diploma Programjában. Geometodika, 2021/2, pp. 37-51. ISSN 2560-0745
  5. Kapusi J. (2021b): A kétszintű földrajz érettségi vizsgálata a célnyelvűség szemszögéből – eredmények, kihívások, tapasztalatok. Modern Geográfia, 16(4), pp. 25–47. DOI: https://doi.org/10.15170/MG.2021.16.04.02
  6. Kisné Bernhardt R. (2012): Az anyanyelvi és idegen nyelvi írásbeli szövegalkotás vizsgálata a két tanítási nyelvű középiskolai oktatásban. Doktori disszertáció. ELTE-PPK Neveléstudományi Doktori Iskola, p. 311
  7. Sárközy Á. (2007): Két tanítási nyelvű képzés a debreceni Fazekas Mihály Gimnáziumban. Könyv és Nevelés, 2007/4. https://folyoiratok.oh.gov.hu/konyv-es-neveles/ket-tanitasi-nyelvu-kepzes-a-debreceni-fazekas-mihaly-gimnaziumban (Letöltés dátuma: 2023. június 30.)
  8. Teperics K., Szilágyiné Czimre K., Márton S. (2016): A tanuló városok és régiók területi megjelenése és társadalmi-gazdasági mutatókkal való kapcsolata Magyarországon. Educatio, 25/2., pp. 245-259. ISSN: 1216–3384
  9. Vámos Á. (1998): Magyarország tannyelvi atlasza. Keraban Kiadó, Budapest. ISBN: 963-8146-49-4
  10. Vámos Á. (2017): Kétnyelvű oktatás Magyarországon – tannyelvpolitika, tannyelvpedagógia. Akadémiai nagydoktori thesis, ELTE, p.194.
  11. IKK technikumi rangsor, 2023. https://ikk.hu/p/technikumi-rangsor-2023 (Letöltés dátuma: 2023. július 1.)
  12. IKK technikumi rangsor, 2024 https://ikk.hu/p/technikumi-rangsor-2024?fbclid=IwAR0Ue4O_mVUXeuaIOXrTM44uoIb4foHQLWHk2b2DNlJqrmei370pGk-gbEk (Letöltés dátuma: 2024. január 20.)
  13. Internet 1: https://www.ketszintu.hu/publicstat.php (Letöltés dátuma: 2023. november 20.)
  14. Középiskola 2023 – A 100 legjobb gimnázium (HVG, 2022) ISSN: 2064-3675
  15. Középiskola 2024 – A 100 legjobb gimnázium (HVG, 2023) ISSN: 2064-3675
  16. Köznevelési Információs Rendszer (KIR) https://www.oktatas.hu/hivatali_ugyek/kir_intezmenykereso (Letöltés dátuma: 2023. november 20.)
  17. Oktatási Hivatal, kétszintű érettségi vizsgaeredmények https://www.ketszintu.hu/publicstat.php (Letöltés dátuma: 2023. november 20.)
Database Logos