Cikkek

A gyógyfürdőkre és balneo kozmetikumokra irányuló vásárlói és fogyasztói magatartás kvalitatív vizsgálata a Közép-magyarországi régióban saját modell fejlesztésen keresztül

Megjelent:
May 23, 2023
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Amberg, N. (2023). A gyógyfürdőkre és balneo kozmetikumokra irányuló vásárlói és fogyasztói magatartás kvalitatív vizsgálata a Közép-magyarországi régióban saját modell fejlesztésen keresztül. Régiókutatás Szemle, 6(2), 118-130. https://doi.org/10.30716/RSZ/21/2/12
Absztrakt

A tanulmány címében megjelölt téma bemutatásának kiinduló pontja a közép-magyarországi (elsősorban a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt-hez tartozó) gyógyfürdők igénybevételére és a balneo kozmetikumok vásárlására és fogyasztására (különös tekintettel a Budapest Spas termékcsaládra, amely a BGYH Zrt. balneo kozmetikumcsaládja) ható tényezők közötti kapcsolatrendszert leíró – irodalmi és szekunder források alapján felépített – elméleti modell ismertetése. Az elméleti koncepción keresztül érintett téma gyakorlati jelentőségét elsősorban a természetességhez, a témát tekintve a gyógyvízhez és a gyógyvíz összetevőkből készült kozmetikumok vásárlásához és használatához történő visszatérés jelenti. Az elméleti modell ismertetését követően az a kutatási modell-koncepció kerül ismertetésre, amelynek tényezői a kvalitatív kutatási eredmények által új determinánsokkal lettek kiegészítve. A kutatási modell-koncepció kétfázisú kvalitatív adatfelvétel eredményeinek az értelmezésével került kialakításra. Az adatfelvételekhez kapcsolódó célkitűzések (és eredmények) a következők voltak. (1) Online tartalom megfigyelés (n=50) segítségével a balneo kozmetikumok vásárlásának és fogyasztásának főbb tényezői lettek beazonosítva.. (2) Egyéni kutatási interjúk (n=20) segítségével az elméleti modell érvényessége lett vizsgálva, illetve a gyógyfürdők igénybevételének és a balneo kozmetikumok vásárlásának és fogyasztásának főbb változói lettek feltárva, kiemelve a tudatosan eltöltött szabadidőt, az egészségtudatosságot és a rekreációt előtérbe helyező vásárlói csoportosítás irányok beazonosítását. Jelen publikáció a modellfejlesztés és a legfontosabb kvalitatív kutatási eredmények bemutatását helyezi a fókuszba.

Hivatkozások
  1. Balneoportál (2018): Spatermékek készültek budapesti gyógyvizekből. http://balneoportal.hu/hirek/spatermekek-keszultek-budapesti-gyogyvizekbol. (lekérdezés ideje: 2020.06.02.)
  2. Bauer A, Berács J. (1998): Marketing. AULA, Budapest. 620 p.
  3. Bender T. (2008): Gyógyfürdőzés és egyéb fizioterápiás gyógymódok. SpringMed, Budapest. 139 p.
  4. Bircher, J., Hahn, E.G. (2016): Understanding the nature of health: New perspectives for medicine and public health. Improved wellbeing at lower costs. F1000Reserach. pp. 1-18. https://meikirchmodell.ch/wp-content/uploads/2016/11/2016-5-Understanding-the-nature-of-health.pdf. Doi: 10.12688/f1000research.7849.1. (lekérdezés ideje: 2020.11.27.)
  5. Brown, D.W., White, S. (2008): Alternatív gyógymódok. GABO, www.gabo.hu. 224 p.
  6. Czető-Pauer K. (2013). Balneoterápia a gyógyvizekben. https://spatrendonline.hu/spawellness/wellness/balneoterapia-a-gyogyvizekben. (lekérdezés ideje: 2020.06.02.)
  7. Dembkowski, S. H., Lloyd, S. (2010): The environmental value-attitude-system model: A framework to guide the understanding or environmentally conscious consumer behaviour. Journal of Marketing Management, Volume 10, 7, pp. 593-603. DOI: 10.1080/0267257X.1994.9964307.
  8. Engel, J. F., Kollat, D. T., Blackwell, R. D. (1973): Consumer Behaviour. Holt, Rinehart and Winston, New York. (lekérdezés ideje: 2020.08.05.)
  9. Fási K. (2015): Szépségápolás otthon. Csengőkert. 127 p.
  10. Fási K., Koronczai M. (1996): Házi kozmetika. Kossuth Könyvkiadó, Budapest. 184 p.
  11. Heim P. (Szerk.) (2008): Wellness enciklopédia 1. EHCC, Tata. 200 p.
  12. Ivens, S. (2018): Erdőterápia. Sinrin-joku, avagy zöld út a boldogsághoz. Libri, Budapest. 258 p.
  13. Kertész E. (Szerk.) (2004): Spa-élmény Európában. A testi-lelki jólét leggazdagabb forrásai. Jószöveg Műhely, Budapest. 232 p.
  14. Kiss B. (2018): Népegészségügyi fejlesztések Európai Uniós forrásokból. Miskolci egyetem. Egészségügyi Kar. Egészségügyi szervező alapszak. Egészségturizmus szervező szakirány. Szakdolgozat. 82 p.
  15. Kovács L. (Szerk.) (1985): Bőrápolás – szépségápolás. Kossuth Könyvkiadó, Budapest. 219 p.
  16. Krémmánia (n.a.): https://kremmania.hu/. (lekérdezés ideje: 2021.02.15.) Kunze, O.&R. (1973): A szépség iskolája. Medicina, Budapest. 301 p.
  17. Kurland (2020). Mit Der Kraft Der Natur: Mi az a spa? https://kurland.hu/blog/mi-az-a-spa. (lekérdezés ideje: 2020.10.15.)
  18. Lehota J. (2001): Élelmiszer-gazdasági marketing. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. 328 p.
  19. Majláth M. (2009): A pszichográfiai tényezők különbségei a környezetbarát és nem környezetbarát fogyasztók között. PhD értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástudományi Kar. http://phd.lib.uni-corvinus.hu/420/. (lekérdezés ideje: 2021.01.11.)
  20. Márk L. (Szerk.) (n.a.) A 29 legjobb szálloda és kozmetika itthonról és külföldről. Budapest: k.n. In: László K. (szerk.) (n.a.): Otthoni Spa. In: Elle Hotel és Spa útikalauz. 38 p.
  21. Notarnicola, I., Stievano, A., Pulimeno, A.M.L., Rocco, G. (2019): Systems Thinking, Complex Adaptive Systems and Health: An Overview on New Perspectives for Nursing Education. Book Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning, 8th International Conference. Project: Systems thinking in nursing. pp. 1-13. (20) (PDF) Systems Thinking, Complex Adaptive Systems and Health: An Overview on New Perspectives for Nursing Education (researchgate.net). DOI: 10.1007/978-3-319-98872-6_34. (lekérdezés ideje: 2020.11.17.)
  22. Romváry V., Gerő G. (1985): Modern test- és szépségápolás. Harmadik, átdolgozott és bővített kiadás. Natura-Medicina, Budapest. 394 p.
  23. Shutt, K. (2002): Víz - a szépség és a jó közérzet forrása. Holló és Tsa, Kaposvár. 96 p.
  24. Weiß, J. (2007): Szauna. Bocsoda, Debrecen. 79 p.
Adatbázis logók