Articles

Qualitative study of customer and consumer behaviour towards spas and balneo cosmetics in the Central Hungarian region through own model development

Published:
May 23, 2023
Author
View
Keywords
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Amberg, N. (2023). Qualitative study of customer and consumer behaviour towards spas and balneo cosmetics in the Central Hungarian region through own model development. Régiókutatás Szemle, 6(2), 118-130. https://doi.org/10.30716/RSZ/21/2/12
Abstract

The starting point for the presentation of the topic indicated in the title of the study is the use of spas in Central Hungary (mainly belonging to Budapest Spas cPlc.) and the purchase and consumption of balneo cosmetics (especially the Budapest Spas product family, which is Budapest Spas cPlc.'s balneo cosmetics family). Description of a theoretical model describing the system of relations between the influencing factors - built on the basis of literature and secondary sources. The practical significance of the topic covered through the theoretical concept is primarily the return to naturalness, in terms of the topic, to medicinal water and the purchase and use of cosmetics made from medicinal water ingredients. Following the presentation of the theoretical model, the research model concept is described, the factors of which have been supplemented with new determinants by the qualitative research results. The research model concept was developed by interpreting the results of two-phase qualitative data collection. The objectives (and outcomes) associated with the surveys were as follows. (1) With the help of online content monitoring (n = 50) the main factors of buying and consuming balneo cosmetics were identified. (2) With the help of individual research interviews (n = 20) the validity of the theoretical model was examined and the use of balneo, the main variables of the purchase and consumption of cosmetics were explored, highlighting the identification of consumer grouping directions that focus on consciously spent leisure time, health awareness and recreation. This publication focuses on the presentation of model development and key qualitative research findings.

References
  1. Balneoportál (2018): Spatermékek készültek budapesti gyógyvizekből. http://balneoportal.hu/hirek/spatermekek-keszultek-budapesti-gyogyvizekbol. (lekérdezés ideje: 2020.06.02.)
  2. Bauer A, Berács J. (1998): Marketing. AULA, Budapest. 620 p.
  3. Bender T. (2008): Gyógyfürdőzés és egyéb fizioterápiás gyógymódok. SpringMed, Budapest. 139 p.
  4. Bircher, J., Hahn, E.G. (2016): Understanding the nature of health: New perspectives for medicine and public health. Improved wellbeing at lower costs. F1000Reserach. pp. 1-18. https://meikirchmodell.ch/wp-content/uploads/2016/11/2016-5-Understanding-the-nature-of-health.pdf. Doi: 10.12688/f1000research.7849.1. (lekérdezés ideje: 2020.11.27.)
  5. Brown, D.W., White, S. (2008): Alternatív gyógymódok. GABO, www.gabo.hu. 224 p.
  6. Czető-Pauer K. (2013). Balneoterápia a gyógyvizekben. https://spatrendonline.hu/spawellness/wellness/balneoterapia-a-gyogyvizekben. (lekérdezés ideje: 2020.06.02.)
  7. Dembkowski, S. H., Lloyd, S. (2010): The environmental value-attitude-system model: A framework to guide the understanding or environmentally conscious consumer behaviour. Journal of Marketing Management, Volume 10, 7, pp. 593-603. DOI: 10.1080/0267257X.1994.9964307.
  8. Engel, J. F., Kollat, D. T., Blackwell, R. D. (1973): Consumer Behaviour. Holt, Rinehart and Winston, New York. (lekérdezés ideje: 2020.08.05.)
  9. Fási K. (2015): Szépségápolás otthon. Csengőkert. 127 p.
  10. Fási K., Koronczai M. (1996): Házi kozmetika. Kossuth Könyvkiadó, Budapest. 184 p.
  11. Heim P. (Szerk.) (2008): Wellness enciklopédia 1. EHCC, Tata. 200 p.
  12. Ivens, S. (2018): Erdőterápia. Sinrin-joku, avagy zöld út a boldogsághoz. Libri, Budapest. 258 p.
  13. Kertész E. (Szerk.) (2004): Spa-élmény Európában. A testi-lelki jólét leggazdagabb forrásai. Jószöveg Műhely, Budapest. 232 p.
  14. Kiss B. (2018): Népegészségügyi fejlesztések Európai Uniós forrásokból. Miskolci egyetem. Egészségügyi Kar. Egészségügyi szervező alapszak. Egészségturizmus szervező szakirány. Szakdolgozat. 82 p.
  15. Kovács L. (Szerk.) (1985): Bőrápolás – szépségápolás. Kossuth Könyvkiadó, Budapest. 219 p.
  16. Krémmánia (n.a.): https://kremmania.hu/. (lekérdezés ideje: 2021.02.15.) Kunze, O.&R. (1973): A szépség iskolája. Medicina, Budapest. 301 p.
  17. Kurland (2020). Mit Der Kraft Der Natur: Mi az a spa? https://kurland.hu/blog/mi-az-a-spa. (lekérdezés ideje: 2020.10.15.)
  18. Lehota J. (2001): Élelmiszer-gazdasági marketing. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. 328 p.
  19. Majláth M. (2009): A pszichográfiai tényezők különbségei a környezetbarát és nem környezetbarát fogyasztók között. PhD értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástudományi Kar. http://phd.lib.uni-corvinus.hu/420/. (lekérdezés ideje: 2021.01.11.)
  20. Márk L. (Szerk.) (n.a.) A 29 legjobb szálloda és kozmetika itthonról és külföldről. Budapest: k.n. In: László K. (szerk.) (n.a.): Otthoni Spa. In: Elle Hotel és Spa útikalauz. 38 p.
  21. Notarnicola, I., Stievano, A., Pulimeno, A.M.L., Rocco, G. (2019): Systems Thinking, Complex Adaptive Systems and Health: An Overview on New Perspectives for Nursing Education. Book Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning, 8th International Conference. Project: Systems thinking in nursing. pp. 1-13. (20) (PDF) Systems Thinking, Complex Adaptive Systems and Health: An Overview on New Perspectives for Nursing Education (researchgate.net). DOI: 10.1007/978-3-319-98872-6_34. (lekérdezés ideje: 2020.11.17.)
  22. Romváry V., Gerő G. (1985): Modern test- és szépségápolás. Harmadik, átdolgozott és bővített kiadás. Natura-Medicina, Budapest. 394 p.
  23. Shutt, K. (2002): Víz - a szépség és a jó közérzet forrása. Holló és Tsa, Kaposvár. 96 p.
  24. Weiß, J. (2007): Szauna. Bocsoda, Debrecen. 79 p.
Database Logos