A gyógyfürdőkre és a balneo kozmetikumokra irányuló vásárlói és fogyasztói magatartás kvantitatív vizsgálata, különös tekintettel a Közép-magyarországi régióra
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
A tanulmány címében megjelölt téma bemutatásának kiindulópontja a Közép-magyarországi (elsősorban a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt-hez tartozó) gyógyfürdők igénybevételére és a balneo kozmetikumok vásárlásra és fogyasztására (különös tekintettel a Budapest Spas termékcsaládra, amely a BGYH Zrt. balneo kozmetikumcsaládja) ható tényezők közötti kapcsolatrendszert leíró – irodalmi, szekunder források és a kvalitatív kutatások alapján felépített – kutatási modell ismertetése. A kutatás ezen utolsó szakasza a kutatási modell koncepció alapján egyfázisú online kvantitatív adatfelvétel eredményének (n=218) az értelmezésével zárul. A tanulmányban alkalmazott módszerek egy-, két- (kereszttáblázatos) és többváltozós (főkomponens analízis és klaszterelemzés) módszerek. Az egyváltozós módszerek egy-egy kiemelt változó hangsúlyos szerepét mutatják be. A két- vagy többváltozós módszerek feltárják a vizsgált változók, illetve állításlisták közötti összefüggéseket a gyógyfürdők és balneo kozmetikumok témakörében. Az adatfelvételhez kapcsolódó célkitűzések (és eredmények) a következők voltak: A budapesti gyógyfürdők előnye, hogy viszonylag közel találhatók egymáshoz, ezért látogatási gyakoriságuk évente egy vagy több alkalommal történik. A Pest megyei gyógyfürdők a legkevésbé látogatottak, amelynek hátterében az itt található gyógyfürdők ismeretlensége állhat. A vizsgált budapesti gyógyfürdők látogatási gyakorisága az ismertségükkel, frekventáltságukkal és a szolgáltatáskörük szélességével magyarázható. A regionális gyógyfürdők leggyakoribb látogatási oka a felfrissülés, amely változó mögött az az ok húzódik meg, hogy a fogyasztók tudatos szabadidejükben keresik azokat a gyógyvizek adta lehetőségeket, amelyek által feltöltődhetnek, kikapcsolódhatnak. A rekreáció igénye viszont nem mutat eltérést az egyes korosztályok között, mivel minden korosztálynak szüksége van pihenésre és feltöltődésre. A gyógyfürdő szolgáltatások között megkülönböztethetőek alap-, kiterjesztett és extra csomagok, amelyek közül az alap- és kiterjesztett csomagokat inkább a nők, az extra csomagokat pedig főként a férfiak veszik igénybe. A gyógyfürdők igénybevételének az okai alapján is képezhetőek fogyasztói csoportok. Vannak fogyasztók, akik nyitottak és vannak, akik nem nyitottak a gyógyfürdőkkel kapcsolatos attitűdjeik tekintetében a gyógyfürdő szolgáltatások iránt. A gyógyfürdőket összességében regenerációs, betegségmegelőző, illetve rekreációs okokból veszik általában igénybe a fogyasztók. A balneo kozmetikumokat különösen a nők vásárolják, mind gyógyászati, mind preventív, mind pedig rekreációs céllal, illetve azért, mert antiallergénnek tartják ezeket a kozmetikai termékeket, azaz nem tartanak az allergia kialakulásának a kockázatától. A balneo kozmetikumok iránti nyitottság szempontjából létezik egy balneo kozmetikumok iránti nyitott és egy nem nyitott csoport, illetve egy olyan nyitott csoport, amely nem minden vizsgált tényezőt tekintve nevezhető nyitottnak. A kutatás gyakorlati hasznosíthatósága a gyógyvizek minél szélesebb körű megismertetése mind a gyógyfürdők, mind a balneo kozmetikumok vonatkozásában.
Hivatkozások
- Babbie, E. (2017.): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest
- Balneoportál (2018): Spatermékek készültek budapesti gyógyvizekből. http://balneoportal.hu/hirek/spatermekek-keszultek-budapesti-gyogyvizekbol. 2020.06.02.
- Bauer A, Berács J. (1998): Marketing. AULA, Budapest
- Bender T. (2008): Gyógyfürdőzés és egyéb fizioterápiás gyógymódok. SpringMed, Budapest
- Bircher, J., Hahn, E.G. (2016): Understanding the nature of health: New perspectives for medicine and public health. Improved wellbeing at lower costs. F1000Reserach. pp. 1-18. https://meikirchmodell.ch/wp-content/uploads/2016/11/2016-5-Understanding-the-nature-of-health.pdf. Doi: 10.12688/f1000research.7849.1.
- Brown, D.W., White, S. (2008): Alternatív gyógymódok. GABO, www.gabo.hu
- Dembkowski, S.H., Lloyd, S. (1994): The environmental value-attitude-system model: A framework to guide the understanding or environmentally conscious consumer behaviour. Journal of Marketing Management, Volume 10, 7, 2010, pp. 593-603. DOI: 10.1080/0267257X.1994.9964307.
- Engel, J.F., Kollat, D.T., Blackwell, R.D. (1973): Consumer Behaviour. Holt, Rinehart and Winston, New York
- Fási K., Koronczai M. (1996): Házi kozmetika. Kossuth Könyvkiadó, Budapest
- Heim P. (szerk.) (2008): Wellness enciklopédia 1. EHCC, Tata
- Kiss B. (2018): Népegészségügyi fejlesztések Európai Uniós forrásokból. Miskolci egyetem. Egészségügyi Kar. Egészségügyi szervező alapszak. Egészségturizmus szervező szakirány. Szakdolgozat
- Kunze, O.&R. (1973): A szépség iskolája. Medicina, Budapest
- Lehota J. (2001): Élelmiszer-gazdasági marketing. Műszaki Könyvkiadó, Budapest
- Majláth M. (2009): A pszichográfiai tényezők különbségei a környezetbarát és nem környezetbarát fogyasztók között. PhD értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástudományi Kar. http://phd.lib.uni-corvinus.hu/420/ 2021.01.11.
- Malhotra, N.K. (2005): Marketingkutatás. Műszaki Könyvkiadó, Budapest
- Márk L. (Szerk.) (n.a.) A 29 legjobb szálloda és kozmetika itthonról és külföldről. Budapest: k.n. In: László K. (szerk.) (n.a.): Otthoni Spa. In: Elle Hotel és Spa útikalauz.
- Mihály Sz. (2019): A víz is lehet sokféle. In: LikeBalaton, I. évf. 2. szám p. 10.
- Notarnicola, I., Stievano, A., Pulimeno, A.M.L., Rocco, G. (2019): Systems Thinking, Complex Adaptive Systems and Health: An Overview on New Perspectives for Nursing Education. Book Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning, 8th International Conference. Project: Systems thinking in nursing. pp. 1-13. (20) (PDF) Systems Thinking, Complex Adaptive Systems and Health: An Overview on New Perspectives for Nursing Education (researchgate.net). DOI: 10.1007/978-3-319-98872-6_34.
- Sajtos L., Mitev A. (2007): SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea, Budapest
- Shutt, K. (2002): Víz - a szépség és a jó közérzet forrása. Holló és Tsa, Kaposvár
- Szalai Gy. (1987): Ember és víz. Mezőgazdasági Kiadó, Budapest
- Székelyi M., Barna I. (2008): Túlélőkészlet az SPSS-hez. Typotex Kiadó, Budapest