Cikkek

A csoportos órákat tartó fitneszedzők képzettségének vizsgálata debreceni fitneszklubokban

Megjelent:
2023-05-23
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Bartha, Éva J., Pfau, C. S., Szőke, R., Müller, A., & Bácsné Bába, Éva. (2023). A csoportos órákat tartó fitneszedzők képzettségének vizsgálata debreceni fitneszklubokban. Régiókutatás Szemle, 6(2), 15-22. https://doi.org/10.30716/RSZ/21/2/2
Absztrakt

A fitnesz szolgáltatók által kínált edzések bárki számára könnyen elérhetőek, számtalan típusú, méretű fitneszközpont áll a sportolni vágyók rendelkezésére, amelyet azért is szükséges kihangsúlyozni, mert a mindennapos testmozgás fontos színterei lehetnek ezek a sportlétesítmények. Azt, hogy mi alapján választanak a fitnesz fogyasztók edzőtermet, számos tényező befolyásolhatja, kiemelt szerepet játszanak ebből a szempontból a szektorban dolgozó fitnesz szakemberek. Ahhoz, hogy egy fitnesz vállalat versenyben maradhasson a piacon, nélkülözhetetlen, hogy a megfelelő személyiséggel és szaktudással rendelkező edzőket alkalmazzon, sok esetben azonban elmarad a képzettséget igazoló okmányok ellenőrzése. Kutatásunkban 20 fitneszedzővel készítettünk interjút, akik olyan fitneszteremben dolgoznak, amelyek csoportos órákat is kínálnak a fogyasztóknak. Vizsgáltuk az edzők legmagasabb végzettségét és edzői munkához kapcsolódó végzettségeit, valamint azt is, ezt mennyire ellenőrzik a munkáltatóik. Eredményeink szerint a legtöbb megkérdezett edző OKJ-s végzettséggel rendelkezik, azonban megdöbbentő, hogy alkalmazásuk előtt a legtöbb fitnesz szolgáltató egyáltalán nem ellenőrizte képzettséget igazoló papírjaikat. A fitnesz szakemberek végzettségének ellenőrzése a fitneszklubok érdeke lenne, hiszen nem csak a balesetek lennének ezzel elkerülhetőek, hanem a csoportos órák látogatottságát is növeli, ha megbízható, pozitív személyes példát mutató edzőket alkalmaznak.

Hivatkozások
  1. De Lyon, A., Neville, R., Armour, K. (2016): The role of fitness professionals in public health: a review of the literature. Quest (1)18.
  2. Fóris Á., Bérczes E. (2006): A wellness terminológiája. Magyar Nyelvőr.130 (4) URL: http://epa.oszk.hu/00100/00188/00045/pdf/130402.pdf (Letöltés dátuma: 2019. 08. 01.)
  3. Howley, E. T., Thompson, D. L. (2012): Fitness professional’s handbook (6). Champaign, IL:Human Kinetics.
  4. Jankauskiene, R., Pajaujiene, S. (2018): Professional competencies of health and fitness instructors:do they match the European standard? Kinesiology 50(2) 269-276.
  5. Kamelska, A. M., Sadowska, M., Pilsudski, J. (2014): Fitness for your health? Practical notes for fitness instructors how to conduct health-related fitness. Journal of Health Sciences 4(10) 209-220.
  6. KSH: Központi Statisztikai Hivatal. Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere (FEOR–08), 3722 Fitnesz- és rekreációs programok irányítója. https://www.ksh.hu/docs/szolgaltatasok/hun/feor08/3/3722.html. (Letöltés ideje: 2019.08.08.)
  7. Melton, D. I., Dail, T. K., Katula, J. A., Mustian, K. M. (2010): The current state of personal
  8. training: Manager’s perspective. Journal of Strength and Conditioning Research, 24 (11) 3173– 3179.
  9. Mikeska, J. D., Alexander, J. L. (2017): Fitness Professionals’ Perceptions and Attitudes toward Certification, Online Education, and Medical Fitness. International Journal of Kinesiology in Higher Education
  10. Moh, H., David, P., Nalbone, D. E., Berger, J. W. (2002): Importance of Health Science Education for Personal Fitness Trainers. The Journal of Strength and Conditioning Research 16(1)19-24
  11. Muth, N.D., Vargo, K., Bryant, C.X. (2015): The role of the fitness professional in the clinical setting. Current Sports Medicine Reports, 14 (4), 301-312.
  12. Szabó Á. (2012): A magyar szabadidősport működésének vizsgálata. Piacok, értékteremtés, feladatok a szabadidősportban. Ph.D. értekezés. Budapest
  13. Tánczos Z. (2018): Fitnesz és személyi edzés. Krea Fitt Kft., Budapest.
  14. Tánczos, Z., Bognár, J. (2018): A személyi edzői hivatás tudományos és szakmai aspektusai. Scientific and professional aspects of the personal trainer as a profession. Egészségfejlesztés, 60(1).
  15. Werthner, P., Trudel, P. (2006): A New Theoretical Perspective for Understanding How Coaches Learn to Coach. The Sport Psychologist, (20)198-212.
Adatbázis logók