Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • A MEGVÁLTOZOTT SZKOPJE: EXPERIENCE BALKAN ÚTI BESZÁMOLÓ
    Megtekintések száma:
    158

    Absztrakt

    A cikk az Experience Balkan csapat szkopjei kirándulását ismerteti. Tavaszi kirándulásuk alkalmával meglátogatták a Macedóniai Magyarok teleház-szervezetét, és felfedezték Szkopje nevezetességeit: a Csarsjia-t, a Kale erődöt, a Matka kanyont és különösen az újonnan épített szobrokat. Egy napot Tetovóban töltöttek, és egy pompás lakomával fejezték be útjukat.

    Abstract

    The article describes the Skopje excursion of the Experience Balkan team. During their spring excursion, they visited the Macedonian Hungarians’ Telehouse Organization and discovered the sights of Skopje: the Charsjia, the Kale Fortress, the Matka Canyon, and especially the newly constructed statues. They also spent a day in Tetovo and ended their trip with a great meal.

  • ADALÉKOK A BALKÁNI NÉPZENE RITMIKAI ASZIMMETRIÁINAK, TÖBBÉRTELMŰSÉGEINEK EREDETKUTATÁSÁHOZ
    2-26
    Megtekintések száma:
    39

    A tanulmány a balkáni népzene és lánctánc aszimmetrikus ritmikai jellemzőit vizsgálja, különös tekintettel a ritmikai kétértelműségekre, a zene és tánc időbeli struktúráira, valamint ezek művészi jelentőségére. Bartók Béla zenéjére, a nyugati modern művészet ritmikai újításaira és az ókori hellén choreia példáira támaszkodva a cikk egy új, integratív értelmezési keretet javasol a balkáni népzene ritmikai összetettségének elemzésére. A kutatás hangsúlyozza, hogy a ritmus nem csupán zenei jelenség, hanem mozgásban és közösségi élményben gyökerező folyamat, amely társadalmi és kulturális kontextusban értelmezendő. Ez a megközelítés hozzájárul a ritmus esztétikai jelentőségének mélyebb megértéséhez.

    The study examines the asymmetric rhythmic characteristics of Balkan folk music and chain dance, with particular attention to rhythmic ambiguity, the temporal structures of music and dance, and their artistic significance. Drawing on the music of Béla Bartók, the rhythmic innovations of Western modern art, and examples from ancient Hellenic choreia, the article proposes a new integrative interpretive framework for analyzing the rhythmic complexity of Balkan folk traditions. The research emphasizes that rhythm is not merely a musical phenomenon, but a process rooted in movement and communal experience, to be understood within its social and cultural context. This approach contributes to a deeper understanding of the aesthetic significance of rhythm.