Search

Published After
Published Before

Search Results

  • Az olvasástanítás ortográfiás módszere-bizonyítékok és lehetőségek
    Views:
    36

    Az olvasás az egyén tanult képessége, ami lehetővé teszi írott szöveg megértését és értelmezését. Az OECD országokban a szövegértés terén mért PISA (Programme for International Student Assessment) pontszámok fokozatos romlása alapján felvethető, hogy az olvasás tanításában szükség lehet új megközelítések kidolgozására, elsősorban a jelenlegi módszerekkel rosszul boldogulók számára. Az olvasástanítás hagyományosan a hang-betű megfeleltetés (silabizálás) elsajátításával kezdődik a betűkön alapuló írásrendszert használó országokban. Magyarországon a továbblépést rendszerint az egyes szótagokat alkotó betűk hangos összeolvastatása jelenti. Az agyműködés sajátosságaira fókuszáló kutatások felvetik az ortográfiás-morfológiai szegmentálásra alapozott módszerek igen eredményesek lehetnek. A továbbiakban bemutatásra kerül egy, a betű-bigram-morféma tagoláson alapuló, jelenleg pilot szakaszban járó, ún. ortográfiás olvasástanítási módszer, ami a jelenleg ismert neurobiológiai alapokra építve az agyi ventrális vizuális feldolgozólánc sajátosságait igyekszik figyelembe venni. A módszer lényege, hogy az olvasástanulás során a teljes szavak összeolvasás során, a betű – bigram (két, az adott nyelvben gyakran egymás mellé kerülő betű) – morféma (a legkisebb, már önálló jelentéssel bíró nyelvi egység) hierarchia szerint halad a tanulás. A gyerekek kezdettől fogva összefüggő magyar szöveget olvasnak hangos olvasással, mely biztosítja, hogy a gyerekek kontextuálisan gazdag környezetben találkozzanak az írott nyelvi elemekkel. Az ortográfiás olvasástanítási módszer jelentőségét a jövőbeli kontrollált vizsgálatok eredményei dönthetik el.

  • Combining the synergies of puppet therapy and schematic therapy in psychotherapy
    Views:
    247

    Puppet therapy builds on the educational and developmental effects of puppetry and the healing power of playing. It achieves these beneficial effects thru its special tools, the puppets. Schema therapy, effective in a wide spectrum of psychiatric and psychological disorders has a characteristic tool rooted in dramaturgic plays, so called chair work, that utilizes role playing and change of perspective to gain insight regarding one’s mental processes. This is the context in which potential synergism between schema therapy and puppet therapy could be exploited.

    The current paper introduces a fairy tale that was written under the premises of schema therapy. It provides a tool for schema mode work and offers a possibility to utilize the therapeutic effect and toolbox of puppet therapy.

  • Formulation and testing of prebiotic capsules
    Views:
    165

    Prebiotics are non-digestible food ingredients that reach the colon unchanged, serving as nutrients for bacterial strains that are beneficial to the body and helping them to multiply. The aim of the present experimental work was to formulate a capsule with a prebiotic composition. The capsule composition was formulated from different prebiotics: inulin, galacto-oligosaccharide, pectin. In addition to prebiotics, the product contains zinc citrate. The pharmacopoeia and other dosage form test of the powder mixture and capsules were examined. The average weight of the capsules, the uncompressed and compressed density of the capsule filling, the particle size distribution by sieve analysis and the fluidity of the powder mixture were determined. In addition, the homogeneous distribution of zinc citrate in the powder mixture was investigated using an analytical method. The results of the tests confirmed that the composition is technologically appropriate. The chosen manufacturing technology and sequence of operations ensure a homogeneous distribution of components and the reproducibility.