Keresés
Keresési eredmények
-
Vitorlás kishajóra ható ellenállás erő visgálata hajtáslánc csere okozta merülésváltozás esetén numerikus áramlástani szimulációk használatával
30-35Megtekintések száma:217Kedvtelési célú vízijárművek esetén a környezetvédelmi okokból egyre szigorodó szabályok miatt a motoros hajtások megoldásaiba való beavatkozás napjainkban gyakori munkafolyamat. Belsőégésű motorról elektromos motorra való átváltáskor a merülésváltozás hajónként eltérő, azonban közösen elmondható minden esetben, hogy a tömeg változásával a merülés is változik. Emiatt a hajóra ható ellenállási erő nagysága is változik. Jelen cikkben egy konkrét példán keresztül vizsgáljuk, milyen hozadékai vannak a tömegnövekedés okozta merülésváltozásnak különféle haladási sebességeknél.
-
Nyomásfüggő akusztikus sebesség adatok globális inverziója új kőzetfizikai modell alapján
47-55Megtekintések száma:135A cikkben a korábban már publikált egyszeres exponenciális kőzetfizikai modell továbbfejlesztését, az új többszörös exponenciális kőzetfizikai modellt mutatjuk be, amely leírja az akusztikus longitudinális hullámsebesség nyomásfüggését. Mivel a kőzetben a nyomás fokozásával egyidejűleg több relaxációs folyamat (pl. mikrorepedések vagy, pórustérfogat záródása, vagy szemcsehatárokon történő súrlódás, stb.) is okozhatja a terjedési sebesség növekedését, a modell egyszerre több mechanizmust képes kezelni. A korábban alkalmazott linerizált inverziós eljárás a lokális minimumban elakadhat, ezért az abszolút minimumot adó globális optimalizálás módszerét alkalmaztuk a laboratóriumban mért longitudinális sebesség-nyomás adatok feldolgozása során. A kifejlesztett modellegyenletet Simulated Annealing algoritmusban válaszegyenletként alkalmazva a modell kőzetfizikai paramétereit meg lehetett határozni. Az inverziós eredmények igazolták, hogy az új modellel és algoritmussal számított adatok pontosabban illeszkednek a kőzetmintán mért adatokhoz.