Menedzsmenttudományok

A szolgáló, etikus és autentikus vezetési stílusok összehasonlító elemzése a BANI világ kihívásainak tükrében

Megjelent:
2024-06-24
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2024 Kollár László, Dr. habil Pierog Anita

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Kollár, L., & Pierog, A. (2024). A szolgáló, etikus és autentikus vezetési stílusok összehasonlító elemzése a BANI világ kihívásainak tükrében. International Journal of Engineering and Management Sciences, 1-10. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2024.021
Absztrakt

A globalizált és felgyorsult gazdaságban egyre nagyobb feszültség éri a vezetőket az embertől függetlenített szervezeti célok és az emberi kapcsolatok valósága közötti megfelelésben. Az embert, mint értelemmel és érzékekkel rendelkező lényt, amely a boldogsága felé tör, a pozitív vezetési stílusok igyekeznek a középpontba helyezni és foglalkoznak vele kiemelten a vezetéselmélet területén. Jelen cikkben három ilyen pozitív stílust, az autentikus, a szolgáló és az etikus vezetési elveket és működési körülményeiket hasonlítunk össze a nemzetközi szakirodalom felhasználásával. A mintegy két évtizedet átölelő szakirodalmi időtávból leszűrhető, hogy az etikus vezetés irodalmának evolúciója alábbhagyott, míg az autentikus és szolgáló vezetés irodalmáé tovább fejlődött és fejlődik napjainkban is. A tanulmányban megjelenő összehasonlító táblázat kiemeli a közös és elkülönítő pontokat egyaránt, hogy a magas morális és etikai szint mellett az autentikus stílus elsősorban a vezető személyére, az etikus vezető a szervet etikai színvonalára, míg a szolgáló vezető a beosztott, a másik ember jólétének - akár önfeladás útján is történő - fejlesztésére koncentrál.  A kutatás eredményeit a pozitív stílusok mérőeszközeinek vizsgálatához kívánjuk felhasználni, amellyel a jövőbeni primer, empirikus terepvizsgálatok tudományos megalapozottságát készítjük elő.  

Hivatkozások
  1. J. Cascio, “A framework for understanding a turbulent world. BANI Facing the age of chaos”. https://ageofbani.com/2022/04/bani-and-chaos/
  2. W. L. Gardner, C. C. Cogliser, K. M. Davis, M. P. Dickens, “Authentic leadership: A review of the literature and research agenda”, The Leadership Quarterly 22 (2011) 1120-1145, doi:10.1016/j.leaqua.2011.09.007
  3. E. Tóth, Return of Ethics into Business Activities – From Utilitarianism to Conscious Consumers (review), International Journal of Engineering and Management Sciences (IJEMS) Vol. 4. (2019). No. 3
  4. B. J. Avolio, W. L. Gardner, “Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership”, The Leadership Quarterly 16 (2005) 315–338, doi:10.1016/j.leaqua.2005.03.001
  5. H. Leroy, M. E. Palanski, T. Simons, “Authentic Leadership and Behavioral Integrity as Drivers of Follower Commitment and Performance”, Springer Science+Business Media B.V. (2011)107:255-264, doi:10.1007/s10551-011-1036-1
  6. F. Luthans, B. Avolio, “Authentic Leadership Development” in K. S. Cameron, S. E. Dutton, & R. E. Quinn (Eds.), Positive organizational scholarship—Foundations of a new discipline (pp. 241-258). (2003) San Francisco, CA: Berrett-Koehler
  7. S. Harter, Authenticity. In C. R. Snyder, & S. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 382–394). Oxford,UK7 Oxford University Press (2002)
  8. M. H. Kernis & B. M. Goldman A multicomponent conceptualization of authenticity: Theory and research. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology, (Vol. 38, pp. 283–357). (2006) San Diego: Academic Press.
  9. W. L. Gardner, B. J. Avolio, F. Luthans, D. R. May, F. Walumba, „Can you see the real me? A self-based model of authentic leader and follower development”, The Leadership Quarterly 16 (2005) 343–372, doi:10.1016/j.leaqua.2005.03.003
  10. M. E. Brown, L.K. Trevino, D. A. Harrison, „Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing.”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97(2), 117–134. (2005), doi:10.1016/j.obhdp.2005.03.002
  11. Edit, Barizsné Hadházi, „What is an ethical leader like? – A study based on business students’ opinions”, Annals of the University of Oradea, Economic Science Series 28(2): 231-240, (2019)
  12. Edit, B. H. (2020). Ethical leadership, at the beginning of a research, International Journal of Engineering and Management Sciences (IJEMS) Vol. 5. (2020). No. 1
  13. J. M. Howell, B.J. Avolio, „The Ethics of Charismatic Leadership: Submission or Liberation?”, Academy of Management Executive, pp. 43-54. (1992),
  14. B. M. Bass, P. Steidlmeier, „Ethics, Character, and Authentic Transformational Leadership Behavior”, Leadership Quarterly, 10(2), 181–217. (1998)
  15. R. J. House, R. N. Aditya, „The Social Scientific Study of Leadership: Quo Vadis?” Journal of Management, 23, 409-473. (1997), doi: 10.1177/014920639702300306
  16. L. K. Trevino, M. Brown, L. P. Hartman, „A Qualitative Investigation of Perceived Executive Ethical Leadership: Perceptions from Inside and Outside the Executive Suite”, Human Relations; 56; 5,(2003) doi: 10.1177/0018726703056001448
  17. Bencsik, A., Machová, R., Juhász, T., & Csókás, L. (2018). Vezető/leader versus etika avagy az etikus leaderi magatartás jellemzői. Vezetéstudomány-Budapest Management Review, 49(10-11), 93-104
  18. B. J. Avolio, Full leadership development: Building the vital forces in organizations. Thousand Oaks, CA: Sage. (1999)
  19. M. E. Brown, Linda K. Trevino, David A. Harrison, “Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, (2005), doi: 10.1016/j.obhdp.2005.03.002
  20. R. N. Kanungo, “Ethical Values of Transactional and Transformational Leaders.”, Canadian Journal of Administrative Sciences, 18, 257-265, (2001) doi: 10.1111/j.1936-4490.2001.tb00261.x
  21. E. Aronson, “Integrating Leadership Styles and Ethical Perspectives.” Canadian Journal of Administrative Sciences, 18, 244-256. (2001), doi: 10.1111/j.1936-4490.2001.tb00260.x
  22. R. Cropanzano, M. S. Mitchell, “Social Exchange Theory: An Interdisciplinary Review.” Journal of Management, 31, 874-900., (2005) doi: 10.1177/0149206305279602
  23. Robert K. Greenleaf “The servant as leader”, Greenleaf Center for Servant Leadership Westfield, IN, (2008)
  24. S. Sendjaya, J. C. Sarros, J. C. Santora, “Defining and Measuring Servant Leadership Behaviour in Organizations”, Journal of Management Studies, (2008), doi: 10.1111/j.1467-6486.2007.00761.x
  25. J. M. Burns, “Leadership”, Harper & Row, New York (1978)
  26. J. E. Barbuto, D. W. Wheeler, “Scale development and construct clarification of servant leadership”, Group & Organization Management, 31, 300-26 (2006)
  27. R. S. Dennis, M. Bocarnea, “Development of the servant leadership assessment instrument”, Leadership & Organization Development Journal, 26(8), 600–615. (2005), doi: 10.1108/01437730510633692
  28. J. L. Whittington, B. A. Frank, R. C. May, B. Murray, V. L. Goodwin, “Servant Leadership in Organizations: Scale Development and Validation”, Academy of Management Meeting, Atlanta, GA (2006)
  29. N. Eva, M. Robin, S. Sendjaya, D. v. Dierendock, R. C. Liden, “Servant Leadership: A systematic review and call for future research”, The Leadership Quarterly, (2019)
Adatbázis logók