Természettudományok és mérnökpedagógia
Mérnöktanár-képzés – Modellalkotás, szakmai szókincsfejlesztés, tantárgyi kapcsolatok
Megjelent:
2024-06-28
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2024 Rita Nagyné Kondor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum:
APA
Nagyné Kondor, R. (2024). Mérnöktanár-képzés – Modellalkotás, szakmai szókincsfejlesztés, tantárgyi kapcsolatok. International Journal of Engineering and Management Sciences, 9(2), 61-71. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2024.016
Absztrakt
A mérnöktanár-képzésből kerülnek ki a szakképzés leendő tanárai. Debreceni Egyetem Műszaki Karán öt specializáción folyik mérnöktanár-képzés, kooperatív képzési formában. A képzésben résztvevő vállalati szakemberek a korszerű szakmai tudással oktatják a jövő mérnöktanárait. Jelen cikk célja a mérnöktanár-képzésben résztvevő tanárjelöltek eddigi pedagógiai tapasztalatainak összefoglalása, a tanárjelöltek óraterveinek tartalmi elemzése alapján. A vizsgálat a mérnöktanár képzés során alkalmazott modellalkotásra, szakmai szókincs fejlesztésére, illetve az egyes tantárgyak közötti kapcsolatokra irányul.
Hivatkozások
- Arnheim R. (1969) Visual thinking, University of California Press
- Balogh I. J. (2022) Óraterv, Portfólió, Debreceni Egyetem
- Bán A. (2008) A szakmai tanárképzés története, helyzete és jövőbeliperspektívái a Dunaújvárosi Főiskolán, In: Kiss E. és Buda A. (szerk.): Interdiszciplináris pedagógia és az eredményesség akadályai. Debreceni Egyetem, Neveléstudományok Intézete, Debrecen, pp. 321-331.
- Bíró B. A. (2023) Óraterv, Portfólió, Debreceni Egyetem
- Blum W. és Leiss D. (2005) Modellieren im Unterricht mit der “Tanken“ - Aufgabe, Mathematik Lehren, 128, pp. 18-21.
- Blum W. és Leiss D. (2007) How do students and teachers deal with modelling problems? In: Haines C., Galbraith P., Blum W. és Khan S. (szerk.): Mathematical modelling (ICTMA 12): Education, engineering and economics, Chichester: Horwood, pp. 222-231. DOI: 10.1533/9780857099419.5.221
- Csíkos Cs. és Csapó B. (2011) A diagnosztikus matematika felmérések részletes tartalmi kereteinek kidolgozása: elméleti alapok és gyakorlati kérdések, In: Csapó B. és Szendrei M. (szerk.): Tartalmi keretek a matematika diagnosztikus értékeléséhez, Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt. , I SBN 978-963-19-7211-5, pp. 141-168.
- Darai Gy., Filep G., Nagy-Kondor R. és Szíki G. Á. (2015) Dynamics Experiments Applying NI Devices and LabVIEW. Proceedings of the 3rd International Scientific Conference on Advances in Mechanical Engineering, ISBN 978-963-473-917-3, pp. 38-43.
- Frensch P. és Funke J. (1995) Definitions, traditions, and a general framework for understanding complex problem solving, In: Frensch P. és Funke J. (szerk.): Complex problem solving: The european perspective. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Hillsdale, NJ., pp. 3-27.
- Guzsvinecz T., Sik-Lanyi C., Orban-Mihalyko E. és Perge E. (2021) Implementation of the Heinrich Spatial Visualization Test in a Virtual Environment. International Journal of Engineering and Management Sciences, 6(4), pp. 1-8. DOI: 10.21791/IJEMS.2021.4.1.
- Hankeln C. és Greefrath G. (2021) Mathematische Modellierungskompetenz fördern durch Lösungsplan oder Dynamische Geometrie-Software? Empirische Ergebnisse aus dem LIMo-Projekt. J Math Didakt 42, pp. 367-394. DOI: 10.1007/s13138-020-00178-9
- Kézi Cs. és Nagyné Kondor R. (2022) Alkalmazott matematikai feladatok megoldásának elemzése a középiskolában, Proceedings of the Conference on Problem-based Learning in Engineering Education, ISBN 9789634904540, pp. 40-44.
- Molnár Gy. (2001) Az életszerű feladathelyzetekben történő problémamegoldás vizsgálata, Magyar Pedagógia, 101(3), pp. 347-372.
- Nagy-Kondor R. (2008) Using dynamic geometry software at technical college, Mathematics and Computer Education, Fall, 42(3), pp. 249-257.
- Nagy-Kondor R. és Esmailnia S. (2021) Polyhedrons vs. Curved Surfaces with Mental Cutting: Impact of Spatial Ability. Acta Polytechnica Hungarica, 18(6), pp. 71-83. DOI: 10.12700/APH.18.6.2021.6.4
- Nagy-Kondor, R. (2024) Spatial Intelligence: Why Do We Measure? Annales Mathematicae et Informaticae, 60. DOI: 10.33039/ami.2024.03.001
- Nagyné Kondor R. (2023) Mérnöktanár-képzés – Taneszközök kiválasztása, International Journal of Engineering and Management Sciences, 8(2), pp. 89-96. DOI: 10.21791/IJEMS.2023.011
- Niss M., Blum W. és Galbraith P. (2007) Introduction. In W. Blum, P. L. Galbraith, H.-W. Henn & M. Niss (Hrsg.), Modelling and applications in mathematics education. The 14th ICMI study, Boston, Springer, pp. 3-32. DOI: 10.1007/978-0-387-29822-1_1.
- Orosz L. (1991) A műszaki pedagógusok képzésének története, In: Szövényi Zs. (szerk.): A szakmai pedagógusok képzésének története Magyarországon. Oktatáskutató Intézet, Budapest, pp. 9-54.
- Piri M. (2023) Óraterv, Portfólió, Debreceni Egyetem
- Reusser K. (1997) Erwerb mathematischer Kompetenzen: Literaturüberblick. In F. E. Weinert & A. Helmke (Hrsg.), Entwicklung im Grundschulalter (S. 141–155). Weinheim: Beltz, Psychologie-Verl.-Union
- Schukajlow S., Kolter J. és Blum W. (2015) Scaffolding mathematical modelling with a solution plan. ZDM, 47(7), pp. 1241-1254. DOI: 10.1007/s11858-015-0707-2.
- Seres Z. (2021) A földrajz és a történelem tantárgyak kapcsolata a köznevelési rendszer 7–10. évfolyamain, GeoMetodika 5(3), pp. 35–56. DOI: 10.26888/GEOMET.2021.5.3.3
- Somfai Zs. (2006) A tankönyvek korszerűségét és minőségét meghatározó tényezők Elhivatottság - Tankönyv és Taneszköz Kutató és Fejlesztő Intézet
- Stillman G. (2011) Applying Metacognitive knowledge and strategies in applications and modelling tasks at secondary school. In G. Kaiser, W. Blum, R. Borromeo Ferri & G. Stillman (Hrsg.), Trends in teaching and learning of mathematical modelling, Dordrecht, Springer Netherlands, pp. 165-180. DOI: 10.1007/978-94-007-0910-2_18.
- Szabó Sz. (2009) A fizika és a matematika tantárgyi kapcsolatai – a fizikatanár szemével. https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/testveri-tantargyak/fizika-matematika
- letöltve: 2024.03.25.
- Szanyi Gy., Nagyné K. R. és Sipos D. (2019) Módszertani gyakorlatok a mérnökképzésben, DE MK, ISBN 978-963-490-103-7
- Szíki G. Á., Nagyné Kondor R. és Kézi Cs. (2017) Alkalmazásorientált matematikaoktatás a DE Műszaki Karán, International Journal of Engineering and Management Sciences, 2(2), pp. 36-42. DOI: 10.21791/IJEMS.2017.2.4
- Takács G. (2003) Tantárgyi ismeretek integrálása, avagy új feltételrendszer, Iskolakultúra, 4, pp. 67-72.
- Tóth B. (2013) Modellezési kompetencia és modellezési lépések. Esettanulmány egy nyolcosztályos gimnázium tanulóiról, ELTE TTK, Budapest, TDK dolgozat. https://ttktanar.elte.hu/wp-content/uploads/sites/5/2015/10/Toth_Bettina-Modellezesi_kompetencia_es_modellezesi_lepesek.pdf
- letöltve: 2024.01.12.
- Tóth B. (2014) Szakmódszertani kísérletek a mérnöktanár képzés szolgálatában, In: Tóth P., Ősz R. és Várszegi Á. (szerk.): Pedagógusképzés - személyiségformálás, értékközvetítés, értékteremtés, IV. Trefort Ágoston Szakmai Tanárképzési Konferencia Tanulmánykötet, ISBN 978-615-5460-05-0, pp. 237-252.
- Tóth P. (2016) Az osztálytermi tanítás oktatástechnikája és oktatástechnológiája, Szakmai Pedagógusképzés Sorozat, Typotop Kft., Budapest. ISBN 978-615-80494-8-1
- Tóth P. (2021) Fejezetek a mérnökpedagógiából I., Szakmai Pedagógusképzés Sorozat, Typotop Kft., Budapest
- Tóth R. (2021) Script-aided generation of Mental Cutting Test exercises using Blender. Annales Mathematicae et Informaticae, 54, pp. 147-161. DOI: 10.33039/ami.2021.03.011
- Tropper N. (2019) Strategisches Modellieren durch heuristische Lösungsbeispiele: Untersuchungen von Lösungsprozeduren und Strategiewissen zum mathematischen Modellierungsprozess, Wiesbaden: Springer. DOI: 10.1007/978-3-658-24992-2
- Turgut M. és Nagy-Kondor R. (2013) Comparison of Hungarian and Turkish prospective mathematics teachers’ Mental Cutting performances, Acta Didactica Universitatis Comenianae, 13, ISBN 978-80-223-3507-2, pp. 47-58.
- Vorhölter K., Krüger A. és Wendt L. (2019) Chapter 2: metacognition in mathematical modeling—an overview. In: Chamberlin S. A. és Sriraman B. (szerk.): Affect in mathematical modeling, Cham: Springer, pp. 29-51. DOI: 10.1007/978-3-030-04432-9_3
- Zöttl L., Ufer S. és Reiss K. (2010) Modelling with heuristic worked examples in the KOMMA learning environment, Journal für Mathematik-Didaktik, 31(1), pp. 143-165. DOI: 10.1007/s13138-010-0008-9