Sportközgazdaságtan

Zöldülő sporttermékelőállítás – Egyes sportszer- és sportruházat gyártó vállalatok környezetbarát törekvései

Megjelent:
September 29, 2023
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2023 Emese Makara

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Makara, E. (2023). Zöldülő sporttermékelőállítás – Egyes sportszer- és sportruházat gyártó vállalatok környezetbarát törekvései. International Journal of Engineering and Management Sciences, 8(3), 45-61. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2023.024
Absztrakt

Napjainkban a fenntarthatóság kérdésköre kardinális probléma, világméretűvé nőtte ki magát. A fenntarthatóság kérdése egyaránt érinti a társadalmat, az egészséget, a gazdaságot és nagymértékben a környezetet is. A sportszektor környezettel lehatárolt kapcsolódási pontjait, a fenntarthatóság környezeti aspektusának vizsgálatát kutatások alapjainak tekintik, mellyel napjainkban egyre több nemzetközi tanulmány, szakirodalom foglalkozik. A sportszer- és sportruházat gyártó vállalatok magas számú, többszintű globális ellátási láncokon végbemenő termeléssel működnek. Folyamatosan igyekeznek kielégíteni a fogyasztók hirtelen igényváltozásait, melynek eredményeképpen magas nyersanyag- és erőforrásigény, hulladék- és üvegházhatású gázok kibocsátása és vízfelhasználás is társul, melyek részei a legkárosabb környezeti hatásoknak.

A tanulmány célja, hogy bemutassa a Nike, az Adidas és az Under Armour multinacionális sportszer-és sportruházat gyártó vállalatok alapanyag felhasználására, hulladékgazdálkodására, vízhasználatuk minimalizálására, valamint a szénlábnyomuk csökkentésére irányuló környezetvédelmi intézkedéseit, melyeket üzleti stratégiájuk során igyekeznek egyre nagyobb arányban alkalmazni.

Hivatkozások
  1. Adidas (2023). Annual Report 2022. Megjelenés: 2023. Letöltés dátuma: 2023. február Forrás: https://report.adidas-group.com/2022/en/_assets/downloads/annual-report-adidas-ar22.pdf
  2. Adidas (2022). Annual Report 2021. Megjelenés: 2022. Letöltés dátuma: 2023. február Forrás: https://www.adidas-group.com/media/filer_public/ad/a3/ada3f4a0-4751-484d-b053-f2b2b78b2e30/ar21_en.pdf
  3. Adidas (2021). Annual Report 2020. Megjelenés: 2021. Letöltés dátuma: 2023. február Forrás: https://www.adidas-group.com/media/filer_public/af/5a/af5a09d6-aacc-49d7-bddb-f3677a71248f/adidas_ar20_en.pdf
  4. Adidas (2020). Annual Report 2019. Megjelenés: 2020. Letöltés dátuma: 2023. február Forrás: https://www.adidas-group.com/media/filer_public/a8/5c/a85c9b8e-865b-4237-8def-8574be243577/annual_report_gb-2019_en.pdf
  5. Baier, D., Rausch, T. M., & Wagner, T. F. (2020). The drivers of sustainable apparel and sportswear consumption: a segmented kano perspective. Sustainability, 12(7), 2788. doi:10.3390/su12072788 [Letöltés dátuma: 2023. február].
  6. Filizöz, B., & Fisne, M. (2011). Corporate Social Responsibility: A Study of Striking Corporate Social Responsibility Practices in Sport Management. Procedia Social and Behavioural Sciences, 24, 1405–1417. doi:10.1016/j.sbspro.2011.09.062.
  7. Fung, Y. N. (2021). Sustainable fashion product development: with application in fashion sportswear.
  8. Kim, Y., – Oh, K. W. (2020). Effects of perceived sustainability level of sportswear product on purchase intention: Exploring the roles of perceived skepticism and perceived brand reputation. Sustainability, 12(20) doi: 10.3390/su12208650 (Letöltés dátuma: 2023. március)
  9. Nike, Inc. (2023). For the next generation – FY22 Impact Report. Megjelenés: 2023. Letöltés dátuma: 2023. június Forrás: https://media.about.nike.com/files/5d612242-773d-4de6-95d5-fb01fd57324e/FY22_NIKE_Inc_Impact_Report.pdf
  10. Nike, Inc. (2022). Breaking Barriers – FY21 Impact Report. Megjelenés: 2022. Letöltés dátuma: 2023. február Forrás: https://www.responsibilityreports.com/HostedData/ResponsibilityReports/PDF/NYSE_NKE_2021.pdf
  11. Nike, Inc. (2021). Breaking Barriers– FY20 Impact Report. Megjelenés: 2021. Letöltés dátuma: 2023. február Forrás: https://www.responsibilityreports.com/HostedData/ResponsibilityReportArchive/n/NYSE_NKE_2020.pdf
  12. Nike, Inc. (2020). Purpose Moves Us– FY19 Impact Report. Megjelenés: 2020. Letöltés dátuma: 2023. február Forrás: https://www.responsibilityreports.com/HostedData/ResponsibilityReportArchive/n/NYSE_NKE_2019.pdf
  13. Ráthonyi-Ódor K., Bácsné Bába É., Ráthonyi G. (2019). Nike vs. Adidas –Környezetvédelmi Erőfeszítések Eredményei. Acta Carolus Robertus, 9(2), 133-148. doi: 10.33032/acr.2019.9.2.133 Letöltés dátuma: 2023. február
  14. Ráthonyi-Ódor K. (2019). Társadalmi felelősségvállalás a sportban, különös tekintettel a környezetvédelemre, Habilitációs gyűjtemény, Debreceni Egyetem
  15. Shiply, M. (2018). Sport and Environment. https://www.progressiveteacher.in/sport-and-environment/Letöltés dátuma: 2023. február
  16. Subic, A., Shabani, B., Hedayati, M., & Crossin, E. (2012). Capability framework for sustainable manufacturing of sports apparel and footwear. Sustainability, 4(9), 2127-2145. doi: 10.3390/su4092127 (Letöltés dátuma: 2023. február)
  17. Trendafilova, S., McCullogh, B., Pfahl, M., Nguyen, S. N., Casper, J., & Picariello, M. (2014). Environmental Sustainability in Sport: Current State and Future Trends, Global Journal on Advances in Pure & Applied Sciences, 3, 9-14. Letöltés dátuma: 2023. február.
  18. Trendafilova, S., Babiak, K., & Heinze, K. (2013). Corporate social responsibility and environmental sustainability: Why professional sport is greening the playing field. Sport Management Review,16, 298-313. doi: 10.1016/j.smr.2012.12.006 Letöltés dátuma: 2023. február
  19. Under Amour, Inc. (2022). Sustainability and Impact Report 2021. Megjelenés: 2022. Letöltés dátuma 2023. február Forrás: https://about.underarmour.com/content/dam/ua/sustainability/sustainability-report/UA_2021SustainabilityImpactReport.pdf
Adatbázis logók