Gazdálkodástudományok

A globális elektromos autóipar és a hozzá kapcsolódó közvetett emisszió

Megjelent:
2022-04-08
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2022 Kevin Németh

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Németh, K. (2022). A globális elektromos autóipar és a hozzá kapcsolódó közvetett emisszió. International Journal of Engineering and Management Sciences, 7(1). https://doi.org/10.21791/IJEMS.2022.1.2.
Beküldött 2021-09-08
Elfogadott 2022-01-16
Publikált 2022-04-08
Absztrakt

Bolygónk alternatív megoldásokkal törekszik a közlekedés környezetbarátabbá alakítására, amelyhez kapcsolódóan megfigyelhető volt az elmúlt években, hogy a fogyasztók attitűdjei jelentősen megváltoztak az autóvásárlások kapcsán. Ezt vizsgálva megállapítható, hogy a globális autópiac egyik legmeghatározóbb szereplőjévé kezdtek válni az elektromos autók. Christopher Buchal egyik vizsgálatában azonban arra, hogy egyes területeken az elektromos autók akár 11-28 százalékkal jobban terhelhetik a környezetet, mint a hagyományos robbanómotoros autók. Ez úgy lehetséges, hogy különbséget teszünk a közvetlen és a közvetett kibocsátás között. Az elektromos járművek károsanyag-kibocsátásánál ugyanis elmondható, hogy a közvetlen emisszió nulla, viszont a közvetett szennyezés sok helyen kiugróan magas az áramtermeléshez kapcsolódóan. Célkitűzésem tehát, hogy valódi képet adjak arról, hogy megéri-e áttérni elektromos autókra, illetve javaslataim ismertetése a jövőt tekintve.

Hivatkozások
  1. Rechnitzer J. – Hausmann R. – Tóth T. (2017): A magyar autóipar helyzete nemzetközi tükörben. Hitelintézeti Szemle. 16. évf. 1. sz. pp. 119-142.
  2. Buchal, C. – Karl, H. D. – Sinn, H. W. (2019): Kohlemotoren, Windmotoren und Dieselmotoren: Was zeigt die CO2-Bilanz? ifo Schnelldienst, ifo Institut – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München. Vol. 72. No. 8. pp. 40-54.
  3. Frölicher, T. L. – Winton, M. – Sarmiento, J. L. (2013): Continued global warming after CO2 emissions stoppage. Nature Climate Change. Vol. 4. No. 1. pp. 40-44.
  4. Globalwarming Index (2021): Human-induced warming. Forrás: https://www.globalwarmingindex.org (letöltve: 2021. 11. 28.)
  5. IPCC (2021): Impacts of 1.5°C of Global Warming on Natural and Human Systems. Forrás: https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2019/06/SR15_Chapter3_High_Res.pdf (letöltve: 2021. 11. 28.)
  6. Helmers, E. – Weiss, M. (2017): Advances and critical aspects in the life-cycle assessment of battery electric cars. Energy and Emission Control Technologies. Vol. 5. pp. 1-18.
  7. Volkswagen AG (2020): A holistic approach from start to finish: A vehicle’s environmental footprint reveals the sources of environmental pollution. Forrás: https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/04/from-the-well-to-the-wheel.html# (letöltve: 2021. 05. 25.
  8. Pavlovic, J. – Ciuffo, B. – Fontaras, G., – Valverde, V. – Marotta, A. (2018): How much difference in type-approval CO 2 emissions from passenger cars in Europe can be expected from changing to the new test procedure (NEDC vs. WLTP)? Transportation Research Part A: Policy and Practice. Vol. 111. pp. 136-147.
  9. Evans, S. (2020): Simon Evans is on paternity leave. Forrás: https://twitter.com/DrSimEvans (letöltve: 2021. 05. 29.)
  10. Lawson, S. J. – Gleim, M. R. – Perren, R. – Hwang, J. (2016): Freedom from ownership: An exploration of access-based consumption. Journal of Business Research. Vol. 69. No. 8. pp. 2615-2623.
  11. Catulli, M. – Lindley, J. K. – Reed, N. B. – Green, A. – Hyseni, H. – Kiri, S. (2013): What is mine is not yours: Further insight on what access-based consumption says about consumers. Consumer Culture Theory. Vol. 15. pp. 185-208.
  12. Edbring, E. G. – Lehner, M. – Mont, O. (2016): Exploring consumer attitudes to alternative models of consumption: motivations and barriers. Journal of Cleaner Production. Vol. 123. pp. 5-15.
  13. Ferrero, F. – Perboli, G. – Rosano, M. – Vesco, A. (2018): Car-sharing services: An annotated review. Sustainable Cities and Society. Vol. 37. pp. 501-518.
  14. Bardhi, F. – Eckhardt, G. M. (2012): Access-based consumption: The case of car sharing. Journal of Consumer Research. Vol. 39- No. 4. pp. 881-898.
  15. Mounce, R. – Nelson, J. D. (2019): On the potential for one-way electric vehicle car-sharing in future mobility systems. Transportation Research Part A. Vol. 120. pp. 17-30.
  16. Gambella, C. – Malaguti, E. – Masini, F. – Vigo, D. (2018): Optimizing relocation operations in electric car-sharing. Omega. Vol. 81. pp. 234-245.
  17. Rotaris, L. – Danielis, R. – Maltese, I. (2019): Carsharing use by college students: The case of Milan and Rome. Transportation Research Part A. Vol. 120. pp. 239-251.
  18. Prieto, M. – Baltas, G. – Stan, V. (2017): Car sharing adoption invention in urban areas: What are the key sociodemographic drivers? Transportation Research Part A. Vol. 101. pp. 218-227.
  19. Simon, D. – Németh, K. (2021): Home office, mint foglalkoztatási forma: A távmunka globalizációjának, illetve hatékonyságának vizsgálata. Humán Innovációs Szemle. Vol. 12. No. 1. pp. 23-35.
  20. Jung, J. – Koo, Y. (2018): Analyzing the effects of car sharing services on the reduction of greenhouse gas (GHG) emissions. Sustainability Vol. 10. No. 539. pp. 1-17.
  21. Toyota (2019): Toyota promotes global vehicle electrification by providing nearly 24000 licences royalty-free. Forrás: https://global.toyota/en/newsroom/corporate/27512455.html (letöltve: 2021. 06. 08.)
  22. Lehoczky, É. – Reisinger, P. – Kőmíves, T. – Szalai, T. (2006): Study on the early competition between sunflower and weeds in field experiments. Journal of Plant Diseases and Protection. Vol. 20. No. 20. pp. 935-940.
  23. Hussain, A. – Arif, S. M. – Aslam, M. (2017): Emerging revewable and sustainable energy technologies: State of the art. Renewable and Sustainable Energy Reviews. Vol. 71. pp. 12-28.
  24. Fróna, D. – Szenderák, J. – Harangi-Rákos, M. (2019): The challenge of feeding the world. Sustainability. Vol. 11. No. 20. Article No. 5816. pp. 1-18.
  25. Harangi-Rákos, M. – Popp, J. – Oláh, J. (2018): A biomassza energetikai és egyéb célú felhasználása. Magyar Energetika. Vol. 25. No. 2. pp. 8-16.
  26. Popp, J. – Harangi-Rákos, M. – Kapronczai, I. – Oláh, J. (2018a): Magyarország megújuló energiatermelésének kilátásai. Gazdálkodás. Vol. 62. No. 2. pp. 103-122.
  27. Popp, J. – Harangi-Rákos, M. – Oláh, J. (2018b): A napraforgó- és repce vertikum versenyképességének kilátásai. Journal of Central European Green Innovation. Vol. 6. No. 1. pp. 75-108.
  28. Harangi-Rákos, M. – Popp, J. – Oláh, J. (2017a): A bioüzemanyag előállítás globális kilátásai. Journal of Central European Green Innovation. Vol. 5. No. 4. pp. 13-31.
  29. Harangi-Rákos, M. – Popp, J. – Oláh, J. (2017b): A megújuló energia termelésének kilátásai az EU energiafogyasztásában. Energiagazdálkodás. Vol. 58. No. 6. pp. 19-25.
  30. Lipman, T. E. – Elke, M. – Lidicker, J. (2018): Hydrogen fuel cell electric vehicle performance and user-response assessment: Results of an extended driver study. International Journal of Hydrogen Energy. Vol. 43. No. 27. pp. 12442-12454.
  31. Hardman, S. – Tal, G. (2018): Who are the early adopters of fuel cell vehicles? International Journal of Hydrogen Energy. Vol. 43. pp. 17858-17866.
  32. Ajanovic, A. – Haas, R. (2021): Prospects and impediments for hydrogen and fuel cell vehicles in the transport sector. International Journal of Hydrogen Energy. Vol. 46. pp. 10049-10058.
  33. Manoharan, Y. – Hosseini, S. E. – Butler, B. – Alzhahrani, H. – Fou Senior, B. T. – Ashuri, T. – Krohn, J. (2019): Hydrogen fuel cell vehicles; current status and future prospect. Applied Sciences. pp. 1-17.
  34. Wilberforce, T. – El-Hassan, Z. – Khatib, F. N. – Al Makky, A. – Baroutaji, A. – Carton, J. G. – Olabi, A. G. (2017): Developments of electric cars and fuel cell hydrogen electric cars. International Journal of Hydrogen Energy. Vol. 42. No. 40. pp. 25695-25734.
  35. Eurostat (2016): Greenhouse gas emissions by IPCC source sector, EU28, 2016. Forrás: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Greenhouse_gas_emissions_by_IPCC_source_sector,_EU28,_2016_.png (letöltve: 2021. 05. 24.)
  36. Európai Parlament (2019): Üvegházhatású gázok EU-s országonként és világszinten. Forrás: https://www.europarl.europa.eu/news/hu/headlines/society/20180301STO98928/uveghazhatasu-gazok-kibocsatasa-az-eu-ban-infografika (letöltve: 2021. 11. 28.)
  37. Menyhárt, J. (2013): Elektromos hajtású jármű akkumulátor állapot felügyelete labview grafikus programmal. Debreceni Műszaki Közlemények. pp. 13-24.
  38. Tirachini, A. – Cats, O. (2020): COVID-19 and public transportation: Current assessment, prospect, and research needs. Journal of Public Transportation. Vol. 22. No. 1. pp. 1-21.
  39. De Vos, J. (2020): The effect of COVID-19 and subsequent social distancing on travel behavior. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives. Vol. 5. pp. 1-3.
  40. Xu, F. – Chen, X. – Zhang, M. – Zhou, Y. – Cai, Y. – Zhou, Y. – Tang, R. – Wang, Y. (2020): A sharing economy market system for private EV parking with consideration of demand site management. Energy Vol. 190. 116321. pp. 1-14.
  41. Hardman, S. – Jenn, A. – Tal, G. – Axsen, J. – Beard, G. – Daina, N. – Figenbaum, E. – Jakobsson, N. – Jochem, P. – Kinnear, N. – Plötz, P. – Pontes, J. – Refa, N. – Sprei, F. – Turrentine, T. – Witkamp, B. (2018): A review of consumer preferences of and interactions with electric vehicle charging infrastructure. Transportation Research Part D: Transport and Environment. Vol. 62. pp. 508-523.
  42. Sandbag (2020): The Path of Least Resistance. Forrás: https://ember-climate.org/project/interconnectors-and-coal/ (letöltve: 2021. 05. 25.)
  43. Innovációs és Technológiai Minisztérium (2019): Nemzeti Energia- és Klímaterv. Forrás: https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/hu_final_necp_main_hu.pdf (letöltve: 2021. 06. 04.)
  44. Bihari D. (2017): Még hogy az elektromos autók nem szennyeznek. Forrás: https://24.hu/tudomany/2017/09/26/meg-hogy-az-elektromos-autok-nem-szennyeznek/ (letöltve: 2021. 05. 28.)
  45. Rabczak, S. – Proszak-Miąsik D. (2016): Effect of the type of heat sources on carbon dioxide emmisions. Journal of Ecological Engineering. Vol. 17. No. 5. pp. 186–191.
  46. IPCC Guidelines (2019): Introduction to National GHG Inventories. Forrás: https://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/2019rf/pdf/1_Volume1/19R_V1_Ch01_Introduction.pdf (letöltve: 2021. 11. 28.)
  47. Government of Iceland (2018): Iceland’s Climate Action Plan for 2018-2030. Forrás: https://www.government.is/library/Files/Icelands%20new%20Climate%20Action%20Plan%20for%202018%202030.pdf (letöltve: 2021. 05. 28.)
  48. World Bank (2017): Renewable energy consumption (% of total final energy consumption). Forrás: https://data.worldbank.org/indicator/EG.FEC.RNEW.ZS?view=chart (letöltve: 2021. 05. 28.)
  49. Ministère de la Transition écologique (2019): Stratégie Francaise Pour L’Énergie Et Le Climat. Forrás: https://www.ecologie.gouv.fr/sites/default/files/Projet%20PPE%20pour%20consultation.pdf (letöltve: 2021. 05. 25.)
  50. Schweizerische Eidgenossenschaft (2019): Energy – Facts and Figures. Forrás: https://www.eda.admin.ch/aboutswitzerland/en/home/wirtschaft/energie/energie---fakten-und-zahlen.html (letöltve: 2021. 05. 23.)
  51. Wu, T. – Hertzke, P. – Müller, N. – Schaufuss, P. – Schenk, S. (2019): Expanding electric-vehicle adoption despite early growing pains. Forrás: https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/expanding-electric-vehicle-adoption-despite-early-growing-pains (letöltve: 2021. 05. 28.)
  52. Shearer, C. – Fofrich, R. – Davis, S. J. (2017): Future CO2 emissions and electricity generation from proposed coal-fired power plants in India. Earth’s Future. Vol. 5. No. 4. pp. 408-416.
  53. Firstrow (2019): Az elektromos autók előnyei és hátrányai. Forrás: https://firstrow.hu/az-elektromos-autok-elonyei-es-hatranyai/ (letöltve: 2021. 05. 28.)
Adatbázis logók