A fogyasztók szegmentálása környezettudatos magatartás mentén- egy magyar minta alapján
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2025 Barbara Török, Marietta Kiss, Virág Ágnes Kiss

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Elfogadott 2025-11-11
Publikált 2025-11-23
Absztrakt
A fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kap a gazdasági, társadalmi és kormányzati területeken és feladatokban egyaránt, így a környezettudatos magatartás vizsgálata is kiemelt fontosságú a marketingben. A kutatás emiatt a fenntarthatóság, azon belül is a környezeti pillér témakörében készült, azzal a céllal, hogy feltárja, milyen társadalmi csoportok különíthetők el a környezetvédelem területén az egyének magatartását és szokásait alapul véve. Az online kérdőíves kutatásban leíró statisztikai számítások és kereszttábla-elemzések mellett egy, a GEB (Általános környezettudatos viselkedés)-skála alapján átdolgozott, 32 állításból álló állítássort alkalmaztunk a fogyasztók környezeti attitűdjeinek és viselkedésének mérésére, amelyből a főkomponens-elemzéshez szükséges tisztítás során 24 állítást tartottunk meg. A faktoranalízis eredményeként hét megbízható faktor elkülönítésére került sor, amelyek a környezettudatos viselkedés különböző dimenzióit és a hozzájuk kapcsolódó értékeket reprezentálták. Ezt követően klaszteranalízis során a válaszadókat a korábban kialakított faktorok alapján csoportosítottuk, amely lehetővé tette az eltérő attitűdök és viselkedésmintázatok feltárását hat különböző klaszter esetében (Zöld-fogyasztók, Közösségi környezetvédők, Felelősséghárítók, Passzívak, Környezetterhelés-csökkentők, Kiszámíthatatlanok). Az eredményekből látható, hogy még mindig jelentős azoknak a fogyasztóknak a száma, akik nem, vagy csak részben vezettek be környezettudatos szokásokat a mindennapi cselekvéseikbe. A kutatás eredményei hozzájárulhatnak a környezettudatos viselkedés mélyebb megértéséhez, valamint ahhoz, hogy a fenntarthatóságot előmozdító kezdeményezések hatékonyabban igazodjanak a különböző fogyasztói csoportok sajátosságaihoz.
Hivatkozások
- Acsády, J., & Brys, Z. (2024): A környezettudatosság, a gondoskodás etika és a nemekkel kapcsolatos attitűdök összefüggései. Szociológiai Szemle, 34(4), pp. 44–60. https://doi.org/10.51624/szocszemle.17203
- Aguirre Carbonell, A. G. (2015): La subcultura de los LOHAS: Nuevos segmentos de mercado basados en la salud, el ejercicio, el medio ambiente, el desarrollo personal, la vida sostenible y la justicia social. Proyecto de investigación. Universidad San Francisco de Quito USFQ. p. 133. https://repositorio.usfq.edu.ec/bitstream/23000/5040/1/122703.pdf Letöltés ideje: 2025.08.22.
- Ahmad, F., Saeed, Q., Shah, S. M. U., Gondal, M. A., & Mumtaz, S. (2022): Environmental sustainability: Challenges and approaches. Chapter 11. Editors: Jharija, M. K., Meena, R. S., Banerjee, A. & Meena, S. N. Natural Resources Conservation and Advances for Sustainability, Elsevier. pp. 243–270.
- Ajzen, I. (1991): The theory of planned behaviour. Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 50, pp. 179-211 https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
- Anaba, V. A., & Anaba, A. D. (2021): Motivations and barriers to the adoption of ecological behaviours: An exploratory study in Cameroon. Net Journal of Social Sciences, 9(3), pp. 43–52. https://www.netjournals.org/pdf/NJSS/2021/3/21-014.pdf Letöltés ideje: 2025.08.22.
- Bodó, A., & Alpek, B. L. (2024): A környezettudatos gondolkodás és magatartás vizsgálata a Pécsi járásban. Modern Geográfia, 19(3), pp. 13–24. https://doi.org/10.15170/mg.2024.19.03.02
- Calculli, C., D’Uggento, A. M., Labarile, A., & Ribecco, N. (2021): Evaluating people’s awareness about climate changes and environmental issues: A case study. Journal of Cleaner Production, 324, pp. 1–9.. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.129244
- Dioba, A., Kroker, V., Dewitte, S., & Lange, F. (2024): Barriers to Pro-Environmental Behavior Change: A Review of Qualitative research. Sustainability, 16(20), pp. 1-19. https://doi.org/10.3390/su16208776
- Eur-lex.europa (2025): Fenntartható fejlődés. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=LEGISSUM:sustainable_development Letöltés ideje: 2025.08.22.
- Ghali-Zinoubi, Z. (2022): Examining Drivers of Environmentally Conscious Consumer Behavior: Theory of Planned Behavior Extended with Cultural Factors. Sustainability, 14(13), pp. 1-17. https://doi.org/10.3390/su14138072
- Guerrero, D., Mantilla, M., & Untiveros, P. (2021): Factores que influyen en el proceso de decisión de compra de consumidores de moda sostenible en Lima Metropolitana. El caso de Evea Ecofashion. Pontificia Universidad Católica del Perú Facultad de Gestión y Alta Dirección. p. 187.
- Hofmeister-Tóth, Á, Kelemen, K., & Piskóti, M. (2011): Environmentally conscious consumption patterns in Hungarian households. Society and Economy, 33(1), pp. 51–68. https://doi.org/10.1556/socec.33.2011.1.6
- Jakopánecz, E., Neulinger, Á., Lányi, B., & Csóka, L. (2024): Környezettudatos fogyasztás a tömegessé válás útján: nemzetközi és hazai tapasztalatok. Marketing & Menedzsment, 57(4), pp. 5–14. https://doi.org/10.15170/mm.2023.57.04.01
- Lányi, B., Jakopánecz, E., Csóka, L., & Neulinger, Á. (2024): Versengő szempontok a magyarok élelmiszer és háztartási cikk fogyasztásában – Az árérzékenység és a környezettudatosság fontossága. Vezetéstudomány, 55(1), pp. 27–38. https://doi.org/10.14267/veztud.2024.01.03
- Nagy, Sz. (2012): A társadalmi marketing aktuális kérdéseiről – A környezettudatos magatartás mozgatóerői. Gazdaságtudományi Közlemények, 6(1), pp. 61–74. https://real.mtak.hu/24575/1/A_TARSADALMI_MARKETING_AKTUALIS_KERDESEIROL___u.pdf (Letöltés ideje: 2025.08.22.)
- Nagy, Sz. (2018): A környezettudatos cselekvések elemzése. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 49 (10-11). pp. 45–55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.10.04
- Park, J. H., & Lin, M. L. (2020): Exploring attitude–behavior gap in sustainable consumption: comparison of recycled and upcycled fashion products. Journal of Business Research, 117(4), pp. 623–628. https://doi.org./10.1016/j.jbusres.2018.08.025
https://doi.org/10.30716/RSZ/25/1/2